توان دیپلماسی انرژی ایران در اوپک افزایش‌یافته است

توان دیپلماسی انرژی ایران در اوپک افزایش‌یافته است
نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس که وزیر نفت را در اجلاس اوپک همراهی می‌کرد، گفت: زنگنه به همه فهماند که ایران پس از تحریمها، حق خود را در بازار نفت استیفا می‌کند؛ عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه نیز گفت: توان ایران در اوپک افزایش‌یافته است.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اوپکس به نقل از شانا محمدسعید انصاری، پیش از ظهر شنبه ١٧ خردادماه با اشاره به حضورش در میان اعضای هیئت ایرانی حاضر در اجلاس ١٦٧ اوپک گفت: دیپلماسی نفت و انرژی ایران به نسبت دو سال گذشته فعال و پویاتر شده است.

نایب رئیس اول کمیسیون انرژی مجلس، با این تأکید که دیدگاه او مبتنی بر واقعیتهاست، افزود: مدیریت گروه ایرانی و تلاش برای تحقق برنامه‌ها از سوی مهندس زنگنه در این اجلاس مدبرانه بود.

عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون انرژی، به سؤال یکی از خبرنگاران از زنگنه اشاره کرد و گفت: یکی از خبرنگاران درحالی‌که روی سؤال خود پافشاری می‌کرد قصد داشت بابیان یک سؤال و دریافت پاسخ، سبب ایجاد رنجش بین ایران و اوپک شود که وزیر نفت کشورمان با فراست به او پاسخ داد که همان‌جا از وزیر نفت به سبب ارائه پاسخهای سنجیده قدردانی کردم.

این نماینده مجلس نهم افزود: درمجموع اتفاقات اجلاس اوپک با عنایت به وضع موجود، خوب و سازنده بود. ازاین‌رو، تیم ایرانی به ریاست وزیر نفت فعال و هوشمندانه برنامه‌های از پیش تعیین‌ شده را دنبال کرد.

انصاری گفت: زنگنه به همه فهماند که با لغو تحریمها، ایران برای استیفای حقوق خود در بازار جهانی نفت به این عرصه ورود می‌کند.

نایب رئیس کمیسیون انرژی افزود: گزارشی در خصوص فعالیتهای ایران در اجلاس اوپک این هفته در کمیسیون مجلس ارائه می‌شود.

اسماعیل جلیلی عضو دیگر مجلس که در این سفر وزیر نفت کشورمان را همراهی می‌کرد، گفت: اشتیاق نمایندگان رسانه‌های خارجی برای دریافت دیدگاه وزیر نفت ایران به نسبت سایر کشور بالاتر بود.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس، محور عمده سؤالات خبرنگاران از زنگنه را در خصوص برنامه‌های نفتی ایران در آینده و به‌خصوص پس از توافقات هسته ای برشمرد.

جلیلی افزود: هیئت نفت ایران در اوپک از همه جذاب‌تر بود.

این نماینده مجلس نهم، تعامل ایران با اعضای اوپک را رو به رشد خواند و گفت: اعضا فعال این سازمان نسبت به توسعه مناسبات با ایران علاقه‌مند بودند و این موضوع ناشی از فضای مثبت و تعامل مسئولان نفت ایران است.

جلیلی با اشاره به حسن سابقه ایران در بازار جهانی نفت و اوپک افزود: این توان و ظرفیت در نفت می‌تواند به سیاست خارجی کشورمان کمک کند.

وی افزود: گزارشی مکتوب در این زمینه به مجلس ارائه می‌شود.

اعضای اوپک دیروز (جمعه) در پایان نشست ١٦٧ خود سقف تولید نفت این سازمان را ثابت نگه داشتند و زمان اجلاس عادی بعدی را نیز چهارم دسامبر ٢٠١٥ تعیین کردند.

۱۶ خرداد ۱۳۹۴ ۱۳:۵۷
تعداد بازدید : ۵۱۱