زمان کاهش کارمزدها در بورس فرارسیده است

زمان کاهش کارمزدها در بورس فرارسیده است
یک کارشناس بازار سرمایه با اشاره به این که در حال حاضر قیمت سهام شرکتها در بورس جذاب و مناسب برای خرید است گفت: با این وجود کارمزدهای معاملاتی در بازار سرمایه کماکان بالاست.
به گزارش پایگاه خبری اوپکس به نقل از خبرگزاری تسنیم علیرضا باغانی در گقت و گو با خبرنگار اقتصادی با اشاره به زیان 30 درصدی سهامداران در 18 ماه گذشته گفت: در هفته های گذشته معاملات بورس وارد روندی کسالت بار شده است، به طوری که تعداد قابل توجهی از سهام شرکتها در این مدت نوسان قابل توجهی را تجربه نکرده اند؛ به عنوان مثال بسیاری از نمادها در یک روز تنها 2 دهم درصد نوسان مثبت یا منفی داشته اند، بعلاوه این که بررسی ها نشان می دهد در روز دوم خرداد نماد 31 شرکت بورسی و فرابورسی هیچ معامله ای انجام نشده است.
این کارشناس بازار سرمایه افزود: در شرایط کنونی بیشتر فروشندگان سهام به دلیل نوسان محدود سهام نتوانسته اند در قیمت مورد نظرشان سهم بفروشند و حتی خریداران سهام نیز نتوانسته اند خرید خوبی را در بورس داشته باشند.
وی در خصوص چگونگی برون رفت بورس از چنین شرایطی گفت: خیلی از ریسک های وارد شده به بازار سرمایه در اختیار سازمان بورس و اوراق بهادار به عنوان یک نهاد نظارتی و در سطح یک معاونت وزارت اقتصاد نیست؛ با این حال این سازمان در ماه‌های گذشته از طریق برخی اقدامات داخلی می توانست در سطح قابل اعتنایی از شکل گیری چنین فضای غیرقابل تحملی در بازار جلوگیری کند.
این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به موضوع کاهش کارمزدها در بورس تصریح کرد: این موضوع همواره یکی از پرچالش‌ترین بحث‌های بازار سرمایه در سالهای گذشته بوده و چون هم سازمان بورس از کارمزدهای بالای معاملاتی نفع می برد و هم سایر ارکان بازار، متاسفانه بحث کاهش کارمزد معاملات سهام به نتیجه نرسیده است.
وی با بیان این که در بازار سهام در مجموع بابت خرید و فروش سهام کارمزد دستکم 1.5 درصدی از سهامداران دریافت می شود گفت: این رقم در مقایسه با سایر کشورها بالاست.
باغانی اضافه کرد: به عنوان مثال در بورس امان واقع در کشور اردن، کارمزد معاملات سهام دستکم 5.4 در هزار و حداکثر 7.4 در هزار است؛ آن هم با فقط 127 شرکت پذیرفته شده. به تعبیری واضح تر این بورس که اندازه آن یک پنجم بورس تهران است، دست کم نصف بورس ما از سهامداران و معامله گران کارمزد می گیرد.
این کارشناس بازار سهام ادامه داد: با این وجود اگر بخواهیم از دریچه سهامداری به بورس نگاه کنیم و منافع کل بازار سرمایه را درنظر بگیریم، می توان به نهاد ناظر بازار سرمایه پیشنهاد داد که سهم خود را از کارمزد معاملات کاهش دهد؛ چرا که هر چند ظاهرا این سازمان از دولت بودجه ای دریافت نمی کند اما سازمان کارگزاران سابق دارایی های درآمدزای زیادی داشت که طبق ماده 57 قانون بازار اوراق بهادار در اختیار سازمان بورس و اوراق بهادار قرار گرفته است، ضمن این که این سازمان به اندازه خودش توسعه پیدا کرده و عملا نیاز به درآمد زیادی برای توسعه دستکم در کوتاه مدت ندارد. بنابراین سازمان بورس می تواند با نصف درآمد کارمزدهای فعلی و سایر منابع دیگری که در اختیار دارد، همچنان به وظایف نظارتی خود عمل کند.
وی تصریح کرد: همچنین کاهش سهم کارگزاران از کارمزدهای معاملاتی به ویژه در معاملات آنلاین به شکل قابل ملاحظه تر هم باید به طور جدی در دستور کار قرار گیرد؛ چرا که اساسا کارگزار در معاملات آنلاین خدمت چندانی ارایه نمی کند و در دنیا هم آنلاین ها کارمزدی اندک بابت معاملات خود پرداخت نمی کنند.
این کارشناس بازار سرمایه با بیان این که در بورس ما متاسفانه کارمزد کارگزاران خیلی زیاد است گفت: این موضوع موجب شده که بیزنس کارگزاری به عنوان یکی از جذاب ترین تجارت های وابسته به بازار سهام عرض اندام کند و مجوز خام یک شرکت کارگزاری آن هم بدون دارایی دست کم 3 تا 5 میلیارد تومان ارزش داشته باشد.
وی تاکید کرد: در مجموع به نظر می رسد باید مانند سایر کشور های جهان که در 10 سال گذشته به سمت آزادسازی کارمزد معاملات سهام رفته اند ما نیز این اقدام را در بازار سرمایه خود عملی کنیم و کارمزد خیلی از معاملات نیز می تواند به صورت توافقی تعیین شود؛ چرا که در شرایط کنونی که قیمت سهام در بورس به دلیل افت قابل توجه 18 ماه گذشته ارزان است، با کاهش هزینه انجام معاملات می توانیم به رونق بورس کمک کنیم.
۱۶ خرداد ۱۳۹۴ ۱۴:۴۰
تعداد بازدید : ۵۳۵