پیشرفت ٩٦,١٨ درصدی فازهای ١٥ و ١٦ میدان پارس جنوبی

پیشرفت ٩٦,١٨ درصدی فازهای ١٥ و ١٦ میدان پارس جنوبی
مجری فازهای ١٥ و ١٦ میدان مشترک پارس جنوبی از پیشرفت فیزیکی ٩٦,١٨ درصدی این فازها خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری اوپکس به نقل از شانا رضا فروزش در گفتگو با خبرنگار، با تاکید بر این که ١٠ درصد پایانی مگا پروژه های پارس جنوبی از نظر کاری زمان بر و نیاز به فناوری بالایی دارد، گفت: هم اکنون بخشهای نهایی در این پروژه همچون راه اندازی واحدهای اس. آر. یو، ال. پی. جی، اتان زدایی و تکمیل عملیات حفاری چاههای باقیمانده در حال انجام است.

وی پیشرفت فیزیکی بخش پالایشگاه، خط لوله، سکوها و حفاری  فازهای ١٥ و ١٦ پارس جنوبی را به ترتیب ٩٧,٤٦، ٩٨.٥٣، ٩٧.٨ و ٩٢.٥٥ درصد اعلام کرد.

به گزارش شانا، مجری فازهای ١٥ و ١٦ میدان پارس جنوبی با اشاره به پایان عملیات اسیدکاری چاههای این فاز تا اواسط تیرماه امسال پیش از این به شانا گفته بود: بر اساس پیش بینی های صورت گرفته تا زمان یادشده تولید این فاز به ١,٧ میلیارد فوت مکعب در روز می رسد.

فروزش با اشاره به  رقم ٣١ میلیون مترمکعبی شیرین سازی گاز در فازهای ١٥ و ١٦ میدان مشترک پارس جنوبی، گفته بود: هم اکنون عملیات اسیدکاری دو حلقه چاه این فاز پایان یافته و تا اواخر هفته عملیات دو حلقه چاه دیگر به پایان می رسد.

وی با تاکید بر این که هم اکنون عملیات اسیدکاری چاههای گازی فازهای ١٥ و ١٦ پارس جنوبی درحالی انجام می شود که سکوهای این فازها در حال تولید هستند، گفته بود: پیش بینی می شود تا اواسط تیرماه امسال اسیدکاری دو حلقه چاه دیگر در فازهای ١٥ و ١٦ به پایان برسد.

مجری فازهای ١٥ و ١٦ میدان پارس جنوبی اظهار کرد: براساس برنامه ریزی صورت گرفته در هفته جاری یک دستگاه دکل حفاری به منظور تکمیل عملیات حفاری چاههای باقیمانده در موقعیت این فاز مستقر می شود.

هدف‌ از توسعه‌ فازهای ١٥و ١٦ تولید روزانه‌ ٥٦,٦ میلیون‌ مترمکعب‌ گاز طبیعی‌، ٧٥ هزار بشکه‌ میعانات‌ گازی‌،٤٠٠ تن‌ گوگرد و تولید سالانه‌ ١,٠٥ میلیون‌ تن‌ گاز مایع‌ "LPG" (پروپان و بوتان) و یک میلیون‌ تن‌ اتان‌ برای تامین‌ خوراک‌ واحدهای‌ پتروشیمی‌ است.

تاسیسات‌ دریایی‌ و ساحلی‌ این‌ فازها شامل، دو سکوی‌ حفاری‌ (هرکدام شامل‌ ١١ حلقه‌ چاه‌)، دو رشته‌ خط‌ لوله‌ ٣٢ اینچ‌ دریایی‌ انتقال‌ گاز به‌ طول‌ تقریبی ١١٥ ‌کیلومتر، دو خط‌ لوله‌ ٤,٥ اینچی‌ انتقال‌ محلول‌ گلایکول‌ به‌ طول‌ تقریبی‌ ١١٥ کیلومتر، واحدهای‌ شیرین‌ سازی‌ گاز و خدمات وابسته‌ است.

کنسرسیومی از شرکتهای ایرانی مجری توسعه بخشهای خشکی و دریایی این پروژه هستند.

هم‌اکنون ٧٢ درصد گاز مصرفی کشور (معادل روزانه ٣٠٠ میلیون مترمکعب) از میدان گازی پارس جنوبی تولید می‌ شود، براساس پیش بینیهای انجام شده، تلاش می شود امسال ١٠٠ میلیون مترمکعب گاز به ظرفیت تولید پارس جنوبی افزوده شود، ضمن این که حداکثر تا سال ٩٦ توسعه فازهای پارس جنوبی به پایان می رسد.

۱۷ خرداد ۱۳۹۴ ۱۲:۵۲
تعداد بازدید : ۴۵۵