ظرفیت سوآپ نفت خام کشورهای حوزه خزر به 500 هزار بشکه می رسد

ظرفیت سوآپ نفت خام کشورهای حوزه خزر به 500 هزار بشکه می رسد
با تکمیل فاز سوم طرح شامل ساخت، نصب و بهره برداری از مخازن تعادلی چهل هزار متر مکعبی و پمپ های اصلی و تجهیزات مربوطه در مراکز انتقال نفت خام بین راهی در مسیر خط لوله نفت خام کشورهای حوزه دریای خزر، ظرفیت سوآپ (معاوضه) نفت خام این منطقه به 500 هزار بشکه در روز افزایش می یابد.

به گزارش اپکس به نقل از روابط عمومی شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران ، مجری طرح انتقال و فرآورش نفت خام کشورهای حوزه دریای خزر گفت: با اشاره به پیشرفت 77.48 درصدی این طرح، افزود: بهره برداری از فاز جدید طرح در سه ماهه اول سال آینده، آغاز می شود.

'علی محمدی'حجم سرمایه گذاری در این فاز را بالغ بر 400 میلیارد ریال عنوان کرد که توسط شرکت پتروپارت به عنوان پیمانکار و با نظارت عالیه کارشناسان طرح، در حال احداث می باشد.

محمدی مدت زمان اجرای پروژه و رسیدن به مرحله بهره برداری را 18 ماه اعلام و افزود : طرح انتقال و فرآورش نفت خام کشورهای حوزه دریای خزر شامل سه بخش اصلی'پایانه ها'، 'انتقال' و 'فرآورش' می باشد.

محمدی با ذکر اینکه در فازهای اول و دوم ، تکمیل اسکله نکاء، ایجاد تاسیسات ذخیره سازی و امتزاج نفت خام های وارداتی در پایانه نکاء، احداث خط لوله انتقال از نکاء به ری و تلمبه خانه های مسیر به منظور انتقال 370 هزار بشکه نفت خام در روز، احداث تاسیسات ذخیره سازی در ری و ارسال نفت خام جهت فرآورش به پالایشگاه های تهران و تبریز در دستور کار قرار گرفت که مراحل ساخت تاسیسات مذکور انجام و درمرحله بهره برداری می باشد.

وی تصریح کرد : در بخش انتقال، خط لوله ای با قطر 30 اینچ و به طول 312 کیلومتر که مسیر آن بعضاً در نواحی باتلاقی، ‌جنگلهای شمالی، مناطق کوهستانی و صعب العبور سلسله جبال البرز با عبور از ارتفاع 2 هزار و 750 متری از سطح دریا کشیده شده است بمنظور غلبه بر ارتفاعات مسیر فوق، چهار تلمبه خانه نکا، ‌ساری، گل پل و اوریم و تاسیسات فشار شکن مغانک احداث گردیده است.

مجری طرح، موقعیت استراتژیک جغرافیایی، رعایت دستورالعمل های زیست محیطی، گستردگی عملیات اجرایی بطور همزمان در چهار استان مازندران، سمنان، تهران و آذربایجان شرقی و اتمام پروژه در زمان مقرر، پیرو قراردادهای منعقد شده با کشورهای نفت خیز حوزه شمالی و بهره وری از دانش فنی و اجرای طرح با بهره گیری از توان متخصصان داخلی را از شاخصهای بارز این طرح عنوان نمود.

وی با اعلام اینکه بیش از یک میلیون و سیصد هزار نفر ساعت در طراحی، احداث و رسیدن به مرحله بهره برداری این طرح فعالیت داشته اند گفت : در این طرح 312 کیلومتر خط لوله به وزن 80 هزار تن، 75 کیلومتر خطوط انتقال برق، 7 هزار تن مخزن، 4 میلیون و 600 هزار متر مکعب خاکبرداری و تسطیح، 40 هزار متر مکعب بتن ریزی انجام و همچنین 14 هزار تن تجهیزات پالایشگاهی نصب شده است.

به گفته محمدی، در این طرح بیش از 483 کیلومتر کابل اندازی و 141 کیلومتر لوله کشی در تاسیسات پالایشگاهی، پایانه ها و تلمبه خانه ها انجام شده است.

مجری طرح اضافه کرد: در اجرای طرح جمعاً 230 میلیون دلار از نظر ارزی و 850 میلیارد ریال از نظر ریالی هزینه شده که با بهره برداری از فاز اول و دوم طرح سوآپ در چهار سال نخست، برگشت سرمایه های هزینه شده به صورت کامل انجام شده است.

۶ دی ۱۳۹۰ ۱۸:۲۴
روابط عمومی شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران |
تعداد بازدید : ۱,۰۶۰