گام مهمی برای جلوگیری از خام فروشی برداشته شد

گام مهمی برای جلوگیری از خام فروشی برداشته شد
وزیر نفت گفت: با احداث پالایشگاههای سیراف گام مهمی برای جلوگیری از خام فروشی برداشته می شود.
به گزارش پایگاه خبری اوپکس به نقل از خبرنگار شانا، بیژن زنگنه در گفتگوی صبح امروز ( دوشنبه، ١٨ خردادماه) با واحد خبر رادیو با اشاره به این‌که طرح احداث پالایشگاه سیراف نخستین تجربه صنعت نفت در این زمینه بوده است، افزود: این نخستین بار است که برای تخصیص خوراک به پالایشگاهها فراخوان گذاشته شده و بهترینها از نظر مدیریتی و مالی انتخاب شده‌اند.

وی با بیان این‌که تعدادی از این شرکتها که توسعه پالایشگاهها به آنها سپرده شد شرکتهای ١٠٠ درصد خصوصی هستند، تصریح کرد: اندازه این پالایشگاهها به گونه‌ای تعیین شده است که علاوه بر اقتصادی بودن، بخش خصوصی بتواند در آنها سرمایه‌گذاری کند؛ که برای این کار هشت پالایشگاه ٦٠ هزار بشکه‌ای میعانات گازی در نظر گرفته شده است.

وزیر نفت با اشاره به این‌که برای کاهش هزینه در ساخت این پالایشگاهها کارهای عمومی آن در شرکتی به نام "شرکت زیرساخت فراگیر پالایشی سیراف" با سرمایه‌ای نزدیک به ٣ میلیارد دلار انجام می‌شود، اثرهای اجرای این پالایشگاهها را مهم ارزیابی کرد و گفت: بعد از ساخت این پالایشگاهها، دیگر میعاناتی برای صادرات نخواهیم داشت و گام مهمی برای جلوگیری از خام فروشی برداشته می‌شود.

به گزارش شانا، طرح فراگیر پالایشی سیراف به عنوان یکی از مهمترین طرحهای دولت تدبیر و امید به منظور بسترسازی برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در صنعت نفت با هدف تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی، به طور جدی در دستور کار وزارت نفت قرار گرفته است.

طرح پالایشی سیراف که با هدف احداث هشت پالایشگاه میعانات گازی در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس با ظرفیت ٤٨٠ هزار بشکه میعانات گازی (هر پالایشگاه ٦٠ هزار بشکه) اجرا خواهد شد، دارای یک شرکت تاسیسات جانبی (یوتیلیتی) و پشتیبانی است.

 

۱۸ خرداد ۱۳۹۴ ۰۸:۵۹
تعداد بازدید : ۵۰۲