تنها یارانه ۳۰۰ میلیاردی درد تولید را دوا نمی‌کند

تنها یارانه ۳۰۰ میلیاردی درد تولید را دوا نمی‌کند
نایب رئیس کمیسیون صنایع مجلس با بیان اینکه یارانه تولید باید بدون ابهام و با اولویت تزریق شود، گفت: یارانه ۳۰۰ میلیارد تومانی به تنهایی درد تولید را دوا نمی‌کند.

به گزارش پایگاه خبری اوپکس به نقل از خبرگزاری تسنیم محمدرضا خان‌محمدی خرمی در گفت‌وگو با خبرنگار در زنجان به پرداخت 300 میلیارد تومان یارانه تولید اشاره و اظهار داشت: در مورد پرداخت 300 میلیارد تومان باید ببینیم در این مورد انجام وظیفه می‌شود یا یک کار گذرا می‌کینم.

وی افزود: واحدهای کاملاً خصوصی که زحمت اشتغال را می‌کشند با مشکلات عدیده روبه‌رو هستند که باید در حد و قواره این واحدها منابع تزریق شود.

نایب رئیس کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی ابراز کرد: اگر منابع بهینه توزیع نشود و به فرض مثال واحدی که 1000 تومان نیاز دارد و 200 تومان تزریق شود به غیر از بدهکار کردن آن واحد تولیدی کمکی نکرده‌ایم.

وی گفت: در تزریق منابع باید حساسیت بیشتری انجام شود تا منابع در اختیار واحدهایی قرار گیرد که پای کار هستند و در هر شرایطی قهرمانانه ماندند نه افرادی که فقط ارز را از کشور خارج کرده‌اند.

خان‌محمدی با اشاره به اینکه باید یک اولویت‌بندی انجام شود، بیان کرد: سه سال قبل واحدهای تولیدی 35 هزار میلیارد تومان پول نیاز داشتند که به نظر بنده تزریق 300 میلیارد تومان به تنهایی درد تولید را دوا نمی‌کند مگر اینکه این تزریق مقدمه‌ای برای تزریق‌های بعدی باشد.

وی تصریح کرد: از طرفی نیز باید منصفانه نگاه کنیم چرا که دولت منابع محدودی را در اختیار دارد و دلیل این موضوع وابستگی اقتصاد به نفت است که مقام معظم رهبری نیز بارها بر فاصله گرفتن از اقتصاد نفتی تاکید فرموده‌اند.

رئیس مجمع نمایندگان استان زنجان اظهار داشت: واحدهای تولیدی پای کار هستند که علمش را دارند اگر واحد تولیدی به غیر اهل سپرده شود موفق نمی‌شود.

وی عنوان کرد: ما در بخش نیروگاه و انرژی به خاطر اینکه کار را به کننده کار سپرده‌ایم، توفیقاتی را کسب کرده‌ایم ولی متاسفانه در برخی موارد منابع عمومی مردم هزینه می‌شود که قطعا مقرون به صرفه نیست.

خان‌محمدی با تاکید بر تمرکز بر چند حرفه صنعتی گفت: ما نباید در هر حرفه صنعتی سرمایه‌گذاری کنیم بلکه با یک مطالعه دقیق می‌توانیم مانند کره‌جنوبی و آلمان در چند حرفه محدود صنعتی سرمایه‌گذاری کنیم.

وی افزود: آلمان با 8 حرفه صنعتی به صورت موفق فعالیت می‌کند که ما با یک مطالعه تطبیقی می‌توانیم به شرایط کشورهایی که قبلا مشکل ما را داشتند برسیم.

نماینده مردم ابهر، خرمدره و سلطانیه در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بنده در طول چندین سال بارها گفته‌ام که سرمایه‌گذاری در نفت و پتروشیمی می‌تواند کشور را نجات دهد که نمونه آن تبدیل متانول به بنزین است.

وی افزود: در کنار سرمایه‌گذاری در نفت و پتروشیمی، سرمایه‌گذاری در بخش برق و آی تی، کشاورزی و بخش‌هایی که می‌تواند اشتغال کلان ایجاد کند باید مورد توجه قرار گیرد.

خان‌محمدی در پاسخ به سوال خبرنگار تسنیم در مورد صبحت‌هایی که در مورد ارائه 2 هزار میلیارد تومان به بخش صنعت و معدن در سال 94 می‌شود و اینکه وزارت صنعت باید چه برنامه‌ای در این مورد داشته باشد، گفت: وزارت صنعت برنامه‌های خوبی را بررسی کرده و معاون وزیر دو بار گزارشی در این مورد داده است.

وی بیان کرد: خود وزیر صنعت برنامه‌هایی را ارائه کرده است که می‌تواند با تزریق این اعتبارات برنامه‌های موفقی را اجرا کند ولی به شرط اینکه این تامین اعتبار فقط در حد یک ابلاغ و حرف نماند.

نایب رئیس کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی در مورد این سوال که آیا اقتصاد ایران گرفتار یک رکود تورمی طولانی مدت شده است یا خیر بیان کرد: موافق هستم ولی برای خروج از آن قطعا راه‌حل وجود دارد.

وی اظهار داشت: کشورهایی وجود دارند که سال‌ها قبل شرایط کنونی ما را داشتند ولی توانستند مشکل خود را برطرف کنند و ما نیز با یک مطالعه تطبیقی می‌توانیم از سد این مشکلات عبور کنیم.

گفت‌وگو از علی الماسی

۱۸ خرداد ۱۳۹۴ ۰۹:۱۲
تعداد بازدید : ۵۲۲