پای یوان به مبادلات نفتی بازشد

پای یوان به مبادلات نفتی بازشد
تصمیم شرکت گازپروم نفت، سومین تولیدکننده بزرگ نفت روسیه برای استفاده از یوان چین در مبادلات نفتی ممکن است ساییر شرکت‌های روس را به پیروی از این روش ترغیب کند.
پایگاه خبری تحلیلی اوپکس به نقل از شانا، تصمیم شرکت گازپروم نفت، سومین تولیدکننده بزرگ نفت روسیه برای استفاده از یوان چین در مبادلات نفتی ممکن است ساییر شرکت‌های روس را به پیروی از این روش ترغیب کند.

 گازپروم نفت اعلام کرد از این پس کل فروش نفت خام به چین را با یوان تسویه خواهد کرد. گائو جیان تحلیلگر نفتی در شرکت مشاوره کالای SCI چین در این باره گفت: چین به طور فعال در حال بین‌المللی کردن یوان در تجارت جهانی است و ورود به بخش انرژی می‌تواند یک پیشرفت مهم در این زمینه باشد. حجم مبادلات نفت بین روسیه و چین بسیار زیاد است و این وضع به چین کمک می‌کند تا در آینده استفاده از یوان در طرح‌های انرژی را گسترش دهد.

جیان افزود: در حال حاضر نرخ برابری یوان و روبل روسیه ثابت است و این شرایط بسیار خوبی را برای یوان به وجود می‌آورد. از سوی دیگر، همکاری ارزی به دو کشور روسیه و چین کمک می‌کند تا فرصت‌های بیشتری برای همکاری در زمینه انرژی و بخش‌های مرتبط پیدا کنند.

بر اساس این گزارش، شرکت ملی نفت چین، شریک تجاری شرکت گازپروم از اظهارنظر در این باره خودداری کرد. در حال حاضر بخش اعظم مبادلات نفتی جهان با دلار آمریکا انجام می‌شود.

تا یک سال قبل فروش نفت خام شرکت‌های روس عمدتا با دلار تسویه می‌شد اما با تحریم روسیه از سوی سازمان ملل و اتحادیه اروپا بر سر بحران اوکراین، روسیه با مشکلاتی در این زمینه روبه‌رو شد. به گفته منابع آگاه، تغییر جهت به سمت چین و استفاده از یوان را می‌توان سیاستی برای مقابله با این وضع ارزیابی کرد.

با این حال، لیو ییجون استاد دانشگاه نفت چین معتقد است: به دلیل بی‌ثباتی‌های سیاسی، اکنون زمان مناسبی برای خرید نفت روسیه با یوان نیست. استفاده از یوان برای خرید نفت یک روند آشکار است اما در شرایط کنونی به دلیل اختلافات میان چین و آمریکا، زمان مناسبی برای بین‌المللی شدن یوان در بخش انرژی نیست.
۱۸ خرداد ۱۳۹۴ ۱۳:۳۳
تعداد بازدید : ۵۳۶