70 درصد از قطعات مورد نیاز صنعت پتروشیمی در داخل ساخته می شود

70 درصد از قطعات مورد نیاز صنعت پتروشیمی در داخل ساخته می شود
مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت : 70 درصد از قطعات مورد نیاز پروژه های پتروشیمی در داخل کشور تامین می شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا ، 'عبد الحسین بیات ' روز سه شنبه درسومین همایش ارتقای توان داخلی با رویکرد مدیریت نوآورانه پروژه افزود: درزمان حاضر کاتالیست های مورد نیاز صنعت و برخی تجهیزات ابزار دقیق توسط متخصصین داخلی ساخته می شود که از جمله می توان به چهار کاتالیستی که اخیرا رونمایی و وارد مدار شد، اشاره کرد.

وی تصریح کرد : نیروهای توانمند داخلی ظرف 45 روز توانستند کاتالیست مورد نیاز را ساخته و واحد تعطیل شده را ظرف مدت چهار ماه در مدار قرار دهند.

معاون وزیر نفت در این همایش که در مرکز همایش های صدا و سیما برگزار شد، با بیان اینکه صنایع پتروشیمی به عنوان یکی از صنایع محوری دهها صنعت دیگر را هم با خود همراه می کند، افزود: این صنعت با توجه به مزیت های ویژه ای که از جهت خوراک ارزان و نزدیک به بودن به بازارهای جهانی دارد از پتانسیل های بسیار بالایی برخوردار است.

بیات ادامه داد: تا قبل از سال 2007 عمده صنایع پتروشیمی در اروپا و آمریکا و از آن به بعد در این صنعت در خاورمیانه متمرکز شده است.

وی ایران و عربستان را دو قدرت اصلی منطقه در صنعت پتروشیمی عنوان کرد و افزود: این دو قدرت در شرایط بسیار متفاوت صنعت خود را توسعه داده اند به نحوی که عربستان در شرایط غیر تحریمی و حتی حمایتی صنعت خود را توسعه داده و در مقابل ایران در شرایط تحریم توانسته تا سال گذشته به 51 میلیون تن ظرفیت نصب شده صنعت پتروشیمی دست یابد.

بیات اضافه کرد: ایران با کسب این رکورد 24.5 درصد از تولید منطقه خاورمیانه و 2.4 درصد از تولید جهانی را به خود اختصاص داده است.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ، توسعه صنعت نفت و گاز را از الزامات اصلی توسعه صنعت پتروشیمی عنوان کرد و افزود: تا قبل از سال گذشته درمجموع 47 میلیارد دلار سرمایه گذاری در صنعت پتروشمی به ظرفیت 51 میلیون تن محقق شده بود، در حالی که طبق برنامه پنجم توسعه این میزان باید به 100 میلیارد دلار برسد .

بیات با اشاره به اینکه 55 طرح و پروژه در این صنعت تعریف شده ، اظهار کرد: میزان صادرات پتروشیمی از کل صادرات غیر نفتی 55 درصد است و امسال قرار است سهم پتروشیمی 14 میلیارد دلار باشد که برابر با 2 درصد تولید ناخالص داخلی بوده و در بستر تولید شکل گرفته است.

مدیرعامل صنایع پتروشیمی در ادامه از برنامه ها و اهداف وزارت نفت برای ارتقای توان دخلی و بومی سازی صنعت پتروشیمی گفت و افزود: در حالی که در اوایل مجتمع های پتروشیمی به طور عمده توسط خارجی ها راه اندازی می شد و با تشکیل کمیته های خودکفایی در جهت رفع وابستگی به خارج گام های بلندی برداشته می شود.

بیات با بیان اینکه درسال گذشته سه هزار و 450 میلیارد دلار در بخشهای مختلف از توان داخلی استفاده شده ، افزود:طی این مدت 138 پروژه در حوزه پژوهش و فناوری آغاز شده که از این تعداد 87 پروژه به مرحله ثبت قرارداد رسیده است ضمن اینکه در این مدت 20 اختراع به ثبت رسید.

 

۶ دی ۱۳۹۰ ۱۸:۲۲
ایرنا |
تعداد بازدید : ۹۵۰