تاکید عضو کمیسیون انرژی بر راهبرد ویژه جذب سرمایه‌گذاری در زمینه نفت

تاکید عضو کمیسیون انرژی بر راهبرد ویژه جذب سرمایه‌گذاری در زمینه نفت
یک عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه به نظر می‌رسد رویکرد وزیر نفت معطوف به آمادگی ایران برای ورود به بازار از کانال سرمایه‌گذاری و نه فقط افزایش تولید با توجه به پتانسیل است، گفت: به طور کلی قیمت نفت تغییر زیادی نخواهد کرد؛ مگر اینکه فاکتور سیاسی به وجود آید.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اوپکس به نقل از ایسنا، روبرت بگلریان، با اشاره به تصمیم اخیر اوپک و سیاست‌هایی که وزارت نفت می‌تواند دنبال کند، گفت: همان‌طور که وزیر نفت در اوپک مطرح کرد ایران می‌خواهد سهم تولید خود را در بازار احیا و ابقا کند و در کوتاه مدت باید دید که بازار چه عکس‌العملی نشان می‌دهد.

این عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: با توجه به شرایط بازار و روندی که در قیمت‌ها شاهد هستیم فکر نمی‌کنم تغییرات جدی ایجاد شود؛ مگر اینکه با توجه به تصمیمی که دولت می‌خواهد بگیرد چه سازوکاری برای آن در نظر دارد.

نماینده ارامنه جنوب در مجلس افزود: به هر حال ایران باید بر اساس توافق به تعهد خود پایبند باشد. اگرچه که می‌دانیم بسیاری از شرکای ما در اوپک به این امر مبادرت می‌کنند اما در بدو امر دو عامل موثر است؛ نخست اینکه تلاش کنیم در کنار این مسائل راهبرد ویژه از جهت جذب سرمایه‌گذاری داشته باشیم و دیگر اینکه رویکرد وزارت نفت معطوف به آمادگی ایران برای ورود به بازار و در واقع از کانال سرمایه‌گذاری است نه فقط افزایش تولید با توجه به پتانسیل داشته باشد.

وی اظهار کرد: البته بخشی از این مساله نیز منوط به روندی است که در مذاکرات هسته‌ای انتظار داریم اتفاق بیفتد؛ لذا بنده رویکرد وزیر نفت را معطوف به بحث سرمایه‌گذاری‌ها می‌دانم البته در کنار آن مذاکرات و پی‌جویی‌های لازم هم صورت خواهد گرفت.

این عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: ما باید در نظر داشته باشیم که در درجه اول مشتریان قبلی ما متقاعد شوند و به نحوی به سمت ایران بیایند. اگر این مساله به وجود آید بخشی از آن می‌تواند جایگزینی منابع باشد که لزوما بحث تقابل با اوپک یا شرکای ما نخواهد بود بلکه به نوعی رقابت درون سیستمی در اوپک به وجود می‌آید.

بگلریان همچنین تاکید کرد: رویکرد کوتاه مدت ما بیشتر به سمت سرمایه‌گذاری، مذاکرات با مشتریان بالقوه و قبلی و از آن فراتر بحث 1+5 خواهد بود.

وی درباره پیش بینی از قیمت نفت نیز اظهار کرد: اکنون نمی‌توان به طور دقیق پیش‌بینی کرد، اما به طور کلی در شرایط فعلی و فصل تابستان به نظر می‌رسد قیمت‌ها تغییر زیادی نخواهد کرد مگر اینکه ببینیم شرکت‌های بزرگ از حیث ذخایر استراتژیک چه تصمیم‌گیری می‌خواهند داشته باشند.

نماینده ارامنه جنوب در مجلس تصریح کرد: ممکن است نوساناتی روی قیمت‌ها به وجود آید، اما بعید به نظر می‌رسد که این نوسانات جدی باشد مگر اینکه فاکتور سیاسی در منطقه خود را نشان دهد.

۱۸ خرداد ۱۳۹۴ ۱۴:۰۴
تعداد بازدید : ۵۲۵