قیمت گاز و بنزین افزایش پیدا نمی‌کند

قیمت گاز و بنزین افزایش پیدا نمی‌کند
وزیر نفت از ابراز تمایل شرکت‌های نفتی بزرگ جهان برای حضور در بازارهای ایران خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اوپکس به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، “بیژن نامدار زنگنه” وزیر نفت با حضور در نمایشگاه دستاوردهای شرکت مهندسی و ساخت تأسیسات دریایی ایران در جمع خبرنگاران با اشاره به موضوع سرمایه‌گذاری در پارس جنوبی گفت: پروژه‌های پارس جنوبی به طور کامل شکل گرفته است و باید پروژه‌های باقی مانده را تمام کرد و پارس جنوبی در حال حاضر در وضعیتی نیست که برای آن بتوان دنبال سرمایه‌گذار بود.

وی با بیان این که در پارس جنوبی هنوز مشکلات تأمین منابع مالی وجود دارد، افزود: پارس جنوبی در وضعیتی قرار ندارد که بتوان برای آن سرمایه‌گذار جدیدی پیدا کرد و حتی اگر تحریم‌ها برداشته شود ما باز هیچ راهی جز این نداریم که همین راهی را که از ابتدا در پارس جنوبی شروع کرده‌ایم ادامه دهیم.

زنگنه با بیان این که در بعد تأمین تجهیزات پارس جنوبی تسریع خواهد شد، ادامه داد: کمک‌های مدیریتی و پشتیبانی به این بخش افزوده می‌شود.

وزیر نفت در ادامه با اشاره به ارزیابی خود از نمایشگاه دستاوردهای شرکت مهندسی و ساخت تأسیسات دریایی ایران گفت: ما در سال ۷۶ و در زمانی که بنده به وزارت نفت آمدم قادر نبودیم یک سکوی ساده چهارپایه که عرشه‌ها بر روی آن قرار می گیرد بسازیم و نمی‌توانستیم حتی یک متر لوله‌گذاری دریایی انجام دهیم.

وی افزود: آن موقع مسئولیت‌ها بر عهده شرکت صدرا بود که نمی‌توانست به خوبی فعالیت‌ها را انجام دهد ولی در حال حاضر ما ۴، ۵ شرکت خوب در حوزه تأسیسات دریایی داریم که شرکت تأسیسات دریایی مذکور از جمله بهترین آن‌هاست.

وزیر نفت اظهار داشت: شرکت مذکور چه از لحاظ سخت‌افزار و چه از لحاظ نرم افزار در حال حاضر می‌تواند در زمینه پروژه‌ها با سایر پروژه‌های درون کشور رقابت کند چرا که ما در حال حاضر در وضعیتی نیستیم که بخواهیم با یک شرکت این مسیر را ادامه دهیم.

زنگنه تأکید کرد: در حال حاضر نه تنها ما همه سکوهای دریایی خود را می‌سازیم که در زمینه عرشه و لوله‌گذاری‌های دریایی هم خودکفا شده‌ایم و فکر نمی‌کنم هیچ کشوری در منطقه بتواند با ما رقابت داشته باشد.

وزیر نفت در ادامه موضوع  فروش روزانه ۵۰۰ هزار بشکه نفت به کشور روسیه را تکذیب کرد و گفت: این موضوع به هیچ وجه صحت ندارد.

زنگنه در ادامه در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه که آیا افزایش قیمت بنزین در مسیر فاز سوم هدفمندی یارانه‌ها بوده و یا این که برای کسری بودجه مدنظر قرار گرفته است، گفت: هیچ کدام از این موارد درست نیست.

وی تصریح کرد: دولت تا پایان برنامه پنجم موظف بوده تا قیمت‌ها را به حدود ۹۰ درصد فوب خلیج فارس برساند که در هیچ موردی این کار انجام نشده بود و ما جدای از درآمدهای هدفمندی اساساً برای بهینه‌سازی مصرف باید قیمت‌ها را متعادل کنیم و بسیاری از مسائل از جمله مصرف بی‌رویه را هم کنترل کنیم.

زنگنه در توضیح مسئله مذکور ادامه داد: اقداماتی که در سال جاری انجام دادیم و بر روی آن تأکید داشتیم حول این موضوع بود که تا جایی که امکان دارد قیمت بنزین را تک نرخی اعمال کنیم.

وزیر نفت با بیان این که از ابتدای سال سه نرخ برای بنزین معین شده بود، افزود: در ابتدای سال این نرخ بر روی ۴۰۰، ۷۰۰ و ۱۰۰۰ تومان بود که در اواسط سال نرخ ۴۰۰ تومان به ۷۰۰ تومان تبدیل و امسال هم این رقم تک نرخی شد و در کنار تک نرخی شدن سهمیه‌بندی هم از روی آن برداشته شد.

زنگنه با بیان این که سال گذشته نرخ متوسط بنزین ۸۰۰ تومان بود، تأکید کرد: این رقم یعنی ۳۰ درصد بنزین کشور با نرخ ۱۰۰۰ تومانی فروخته می‌شده که فسادهای زیادی هم در این زمینه اتفاق افتاد.

وی با بیان این که بر سر نرخ قیمت بنزین ۷۰۰ تومانی بسیاری از جایگاه‌داران به دلیل نزاع‌ها به زندان افتاده‌اند، تأکید کرد: همه این نزاع‌ها بر سر قیمت ۷۰۰ تومانی بنزین صورت می‌گرفت و به علاوه این که ما در میانه سال حدود ۵ میلیون کارت سوخت را با کمک ستاد سوخت سوزاندیم که می‌توانست این موضوع از سایر موارد تخلفی جلوگیری کند.

زنگنه در ادامه تأکید کرد: معتقدیم با وجود این اقدام که می‌گویند مصرف حتی در بین بنزین بالاتر خواهد رفت؛ مصرف بنزین با برداشتن سهمیه کاهش خواهد یافت، چرا که این سهمیه‌بندی است که حرص به مصرف را زیاد می‌کند.

وزیر نفت در ادامه در رابطه با سهمیه برداشتن و یا عدم برداشتن سهمیه سی.ان.جی گفت: سهمیه سی.ان.جی برداشته نخواهد شد چرا که در این بخش نمی‌توان سهمیه‌بندی‌ها را به دلیل کانال‌های قاچاق مسدود کرد.

وی ادامه داد: در رابطه با سهمیه سی.ان.جی ترتیبات خوبی را مدنظر داریم تا بتوانیم سوخت خودروها را بر اساس پیمایش آن‌ها قرار دهیم که این مهم تا اواسط سال جاری تکمیل خواهد شد که می‌تواند همه این موارد از قاچاق سوخت جلوگیری کند.

زنگنه در ادامه در رابطه با مهلت استفاده از بنزین سهمیه‌ای در کارت‌های سوخت گفت: نباید به شایعات در این زمینه دامن زد چرا که سهمیه کارت‌های سوخت تا پایان شهریور معتبر بوده و برخی حرف‌ها مبنی بر این که تا ماه دیگر این سهمیه بسته خواهد شد، صحت ندارد.

وی در جمع‌بندی خود از موضوع افزایش نرخ بنزین اظهار داشت: این تصمیم از سوی دولت قانونی بوده و ما باید بگوییم در این رابطه از اجرای قانون حتی عقب‌تر هم بوده‌ایم.

وزیر نفت در ادامه در پاسخ به سوالی دیگری مبنی بر این که  آیا سوخت سی.ان.جی در ادامه سال جاری افزایش خواهد یافت یا نه گفت: هیچ بحثی درباره این موضوع وجود ندارد

زنگنه در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر افزایش صادرات نفت در سال جاری گفت: تمام تلاش خود را در این زمینه کرده‌ایم و در سال گذشته صادرات‌مان افزایش داشته است.

وی همچنین در ادامه در خصوص دیدارهای خود با مدیران نفتی بزرگ جهان در اجلاس اوپک گفت: ما در این اجلاس تقریباً با مدیران نفتی بزرگ اروپایی دیدارهایی داشتیم که این مدیران ابراز علاقمندی خود را برای حضور در بازارهای ایران به ما اعلام داشتند.

وزیر نفت تأکید کرد: همچنین در این جلسه بنده به مدیران نفتی اروپایی توضیح دادم که بازار ایران بعد از برداشتن تحریم‌ها به کلی متفاوت از قبل از تحریم‌ها خواهد بود چرا که ظرفیت‌های بزرگی در این مدت در کشور ایجاد شده که اوپک باید بر این ظرفیت‌ها ملاحظه‌ای داشته باشد.

زنگنه در ادامه افزود: کرد: همچنین در این جلسات ما مدیران بزرگ نفتی اروپا را متوجه مدل‌های جدید قراردادهایمان کردیم که می‌تواند برای این مدیران جذابیت‌های بیشتری داشته باشد.

وزیر نفت در پایان با بیان این که بسیاری از مدیران نفتی اروپا ابراز آمادگی برای همکاری با ایران را در این اجلاس به ما مطرح کردند، گفت: در بسیاری از مذاکرات این شرکت‌ها آماده شدند تا برای گرفتن اطلاعات و تبادل نظر با ایران همکاری کنند و کار رسمی را به بعد از برداشتن تحریم‌ها موکول کردند.

۱۸ خرداد ۱۳۹۴ ۱۴:۴۸
تعداد بازدید : ۴۹۴