میزان خسارت تاخیر در راه‌اندازی پالایشگاه شازند

میزان خسارت تاخیر در راه‌اندازی پالایشگاه شازند
تا امروز حدود ۶۰ روز از زمان آغاز تعمیرات اساسی پالایشگاه شازند می گذرد و پیش بینی‌ها حاکی است که کار تعمیرات اساسی یک ماه دیگر نیز به طول خواهد انجامید و به این ترتیب یک رکورد تاریخی در انجام عملیات اورهال پالایشگاهی به ثبت خواهد رسید.
پایگاه خبری تحلیلی اوپکس به نقل از اکونیوز، تا امروز حدود ۶۰ روز از زمان آغاز تعمیرات اساسی پالایشگاه شازند می گذرد و پیش بینی‌ها حاکی است که کار تعمیرات اساسی یک ماه دیگر نیز به طول خواهد انجامید و به این ترتیب یک رکورد تاریخی در انجام عملیات اورهال پالایشگاهی به ثبت خواهد رسید.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس از زمستان سال گذشته که پالایشگاه شازند اراک دچار مشکلات اساسی شد و در پی آن تولید بنزین یورو۴ و باکیفیت کشور نیز کاهش یافت، واردات بنزین و به دنبال آن آلودگی هوا در کلانشهرها نیز سیر صعودی پیدا کرد.

این شرایط ادامه داشت تا اینکه از ۱۵ فروردین ماه مسئولان شرکت ملی پالایش و پخش تصمیم گرفتند پالایشگاه به تعمیرات اساسی رود. طبق برنامه ریزی و زمانبندی اعلام شده از سوی مسئولان قرار بود کار اورهال حداکثر ظرف مدت ۴۵ روز انجام و پالایشگاه به مدار تولید بازگردد،‌ اما اکنون حدود ۶۰ روز از آغاز تعمیرات اساسی در این پالایشگاه می گذرد. براساس پیش بینی‌ها به نظر می رسد کار تعمیرات یک ماه دیگر نیز طول بکشد و یک رکورد تاریخی را نیز در انجام تعمیرات اساسی به ثبت برساند.

بر اساس این گزارش تعمیرات اساسی پالایشگاه شازند اراک از پانزدهم فروردین ماه شروع و طبق برنامه ریزی انجام شده باید در اواخر اردیبهشت ماه همه واحدها عملیاتی در مدار تولید قرار می‌گرفتند.

اما به علت حوادث به وجود آمده در خلال تعمیرات اساسی که منجر به گازگرفتگی و مرگ ۷ نفر از کارکنان پالایشگاه شد، روند پیشرفت کار به کندی انجام می‌شود، به طوریکه به گفته برخی از متخصصان پالایشگاه اراک تاکنون حتی کاتالیستهای راکتورها نیز تخلیه نشده اند که این موضوع باعث تاخیر در راه اندازی مجدد واحدهای پالایشگاه و کاهش تولید شده است.

تاخیر بوجود آمده سبب کاهش تولید محصولات با ارزشی چون بنزین یورو ۴ به مقدار ۸ میلیون لیتر در روز، گاز مایع ۲ میلیون لیتر در روز ، پروپیلن ۰.۸۵ میلیون لیتر در روز و نفت گاز ۰.۵ میلیون لیتر در روز رسیده و در عوض حجم محصول کم ارزش نفت کوره از ۵.۵ میلیون لیتر به ۱۱.۵ میلیون لیتر در روز افزایش یافته است و کاهش پالایش نفت خام را در پی داشته است.

به گفته این کارشناسان و متخصصان صنعت پالایش بارمالی کاهش تولید پالایشگاه شازند اراک حدود ۳.۳ میلیون دلار در روز و یا معادل ۳۲۷۰ میلیارد ریال درماه است.
۱۹ خرداد ۱۳۹۴ ۱۶:۰۸
تعداد بازدید : ۵۵۲