پتروشیمی های خاورمیانه به خوراک نفتا متمایل شده اند

پتروشیمی های خاورمیانه به خوراک نفتا متمایل شده اند
بررسی تحولات انرژی منطقه خاورمیانه نشان می دهد به دلیل دشواری تأمین گاز مورد نیاز صنایع پتروشیمی در این منطقه، تولیدکنندگان به استفاده از خوراک‌های سنگین‌تر از قبیل نفتا متمایل شده اند. .

پایگاه خبری تحلیلی اوپکس به نقل از ماهنامه مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی، در شماره خردادماه خود به بررسی تحولات بازار نفت ایران و جهان در ماه گذشته پرداخته است.

در فرازی از گزارش بررسی وضع صنایع پتروشیمی در خاورمیانه تصریح‌شده است، این صنایع در سال‌های اخیر به‌خصوص در میان کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس (GCC)  به‌واسطه دسترسی به گازهای همراه نفت خام، توسعه فراوانی یافته‌اند و تولیدکنندگان این ناحیه در تولید اتیلن و مشتقات آن از گاز اتان پیشرو بوده‌اند.
بنابراین با افزایش تقاضا در سایر صنایع از قبیل نیروگاه‌ها و صنایع نمک‌زدایی آب، تأمین گاز مورد نیاز صنایع پتروشیمی در این منطقه با دشواری‌های مواجه شده که نتیجه آن روی آوردن تولیدکنندگان به استفاده از خوراک‌های سنگین‌تر از قبیل نفتاست.
بر اساس آمار شرکت برتیش پترولیوم (BP) مجموع ذخایر اثبات شده نفت و گاز خاورمیانه به ترتیب ٤٧,٩ و ٤٣.٢ درصد کل ذخایر جهان است که در این میان ایران از بیشترین ذخایر گاز جهان بهره مند است.
ظرفیت تولید گاز خاورمیانه در سال ٢٠١٣ با رشد ٤,٥ درصدی به ٥٦٨ میلیارد مترمکعب رسید که معادل ١٦.٨ درصد از کل تولید گاز جهان است.
مصرف گاز خاورمیانه نیز در سال ٢٠١٣ با رشد ٤ درصدی به ٤٢٨ میلیارد مترمکعب رسیده که ١٢,٨ درصد از کل تقاضا جهان بوده است.
نزدیکی به بازارهای مصرف آسیا، اروپا، آفریقا و کشورهای نظیر هند و چین از عمده‌ترین رقابت‌پذیری صنایع پتروشیمی به شمار می‌رود. بر اساس گزارش موسسه IHS ، سهم اتیلن تولیدی خاورمیانه در حال افزایش است و تا سال ٢٠١٩ در مجموع ٢٢ درصد از کل اتیلن جهان توسط شرکتهای خاورمیانه تولید خواهد شد.
همچنین در بخشی دیگر از گزارش تحولات انرژی خاورمیانه نوسانهای قیمت نفت بررسی شده است. بر این اساس قیمت نفت سبد مرجع اوپک طی ماه آوریل با اندکی افزایش در بالاترین سطح خود از ابتدای سال جاری میلادی قرار گرفت. بهای سبد مرجع اوپک در ماه گذشته با ٤,٨٤ دلار افزایش به بشکه‌ای معادل ٥٧.٣٠ دلار رسید.
اما با این افزایش هنوز کاهش سال گذشته را نتوانسته جبران کند. بهای نفت در بورس لندن و وست تگزاس اینترمیدیت در بورس نایمکس به ترتیب ٤,٢٠ دلار و ٦.٧٧ دلار افزایش به ٦١.١٤ و ٥٤.٦٣ دلار به ازای هر بشکه رسید.
بهای نفت سنگین ایران در ماه آوریل با ٤,٨٩ دلار افزایش ٥٦.٢٦ دلار به ازای هر بشکه معامله شد. نفت اورال روسیه و دوبی نیز به ترتیب با ٤.٦٣ . ٣.٨٩ دلار افزایش به بشکه‌ای معاد ل ٥٩.٧٠ و ٥٨ .٥٥ دلار رسید.
تولید نفت اوپک طی ماه آوریل روزانه ٣٠,٨٤ میلیون بشکه بود که این افزایش ١٨ هزار بشکه‌ای نسبت به ماه مارس به طور عمده از سوی عراق بود. این در حالی است که تولید نفت آنگولا، کاهش بسیاری یافت.
در نمودار یک روند تولید نفت کشورهای عضو اوپک در ماه آوریل در مقایسه با ماههای قبل نشان داده شده است.

۱۹ خرداد ۱۳۹۴ ۱۶:۲۱
تعداد بازدید : ۵۱۶