معاون وزیر نفت: 15تا 16درصد تجهیزات پتروشیمی در ایران ساخته می‌شوند

معاون وزیر نفت: 15تا 16درصد تجهیزات پتروشیمی در ایران ساخته می‌شوند
مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در پاسخ به این‌ سوال که در حال حاضر چند درصد از تجهیزات صنعت پتروشیمی کشور ساخت داخل هستند؟ توضیح داد: آمار دقیقی در این بخش نداریم، اما فکر می‌کنم که 15 تا16 درصد تجهیزات کامل ساخت کشور باشد که البته اگر بخواهیم به‌صورت قطعه در نظر بگیریم، این رقم تا 25 درصد هم افزایش خواهد یافت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، عبدالحسین بیات امروز عنوان کرد: پتروشیمی کشور از سال 1377 و حتی کمی پیش از آن در سال 1374 با تشکیل کمیته‌های مختلف سعی در خودکفایی داشته و تلاش کرده است که اوضاع را به گونه‌ای ساماندهی کند که تمام ماشین‌آلات صنعت پتروشیمی در داخل کشور تولید شوند.

وی ادامه داد: توجه به تولید ماشین‌آلات در داخل کشور از همان سال‌ها بوده و این موضوع همواره مورد توجه دست‌اندرکاران قرار داشته است. حتی اکنون هم که برخی بخش‌ها به واسطه‌ی اصل 44 به شرکت های خصوصی واگذار شده، ما سعی داریم سرمایه‌گذاران داخلی را در استفاده از تجهیزات داخلی ترغیب کنیم.

او با بیان این‌که در این راستا تشویق‌هایی برای سرمایه‌گذارانی که از تجهیزات داخلی استفاده می‌کنند، در نظر گرفته شده به بخشنامه‌ی استفاده 51 درصدی از توان داخلی اشاره کرد و گفت: سرمایه‌گذاران کشور اعم از داخلی و خارجی به‌دنبال راه‌هایی برای کاهش هزینه‌های خود هستند و در این راستا طبیعی است در صورتی که کالای باکیفیت داخلی وجود داشته باشد، به دلیل باصرفه‌بودن از این کالا استقبال کنند.

مدیر عامل شرکت ملی پتروشیمی در سومین کنفرانس تجهیزات دوار در صنایع نفت و نیرو در پاسخ به سوالی که در ارتباط با تعداد کنسرسیوم های پتروشیمی در زمینه‌ی ساخت تجهیزات مطرح شده بود، اظهار کرد: تعداد این شرکت ها زیاد است، اما من ترجیح می‌دهم به دلیل جلوگیری از تبلیغات نامی از آنها نبرم.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این‌که در حال حاضر چند درصد از تجهیزات صنعت پتروشیمی کشور ساخت داخل هستند؟ توضیح داد: آمار دقیقی در این بخش نداریم، اما فکر می‌کنم که 15 تا16 درصد تجهیزات کامل ساخت کشور باشد که البته اگر بخواهیم به‌صورت قطعه در نظر بگیریم، این رقم تا 25 درصد هم افزایش خواهد یافت.

معاون وزیر نفت در زمینه پتروشیمی در ادامه صحبت‌های خود با بیان این‌که مشکلاتی که در زمینه تامین قطعات وجود دارد 10 تا 11 درصد پروژه های پتروشیمی کشور را با وقفه مواجه کرده است، خاطر نشان کرد: البته با این وجود شاید هیچ طرحی نباشد که به دلیل عدم تعیین یک قطعه یا مشکل در تامین قطعات به‌طور کامل خوابیده باشد، اما به هر حال با توجه به نیات بدخواهان ممکن است گاه با زحمات و چالش‌هایی در این بخش مواجه شویم.

مدیر عامل شرکت صنایع پتروشیمی با بیان این‌که در حال حاضر هیچ یک از تولید‌کنندگان تکنولوژی دنیا اراده‌ای جدی برای عدم همکاری و یا قطع همکاری با ایران ندارند، اظهار کرد: حتی همین 10 تا 11 درصدی که ممکن است به دلیل عدم تامین قطعات با کندی مواجه شده باشد، به‌طور کامل به دلیل عدم تامین کالای خارجی به این وضع دچار نشده‌اند و در موارد متعدد مشکلات به قطعات داخلی بر می‌گردد، اما در نهایت کیفیت قطعه عامل تعیین‌کننده‌ی در این زمینه بوده است.

بیات همچنین از تشکیل کارگروهی به دستور وزیر نفت که با حضور کل معاونان وزیر تشکیل می شود، خبر داد و تامین قطعات و دانش فنی داخل را از جمله دستورالعمل های این کارگروه برشمرد.

وی با تاکید بر اهمیت توجه به تولید داخلی گفت: مشکل کشور با درآمد‌های کاذب و دلالی حل نمی‌شود، بلکه حل مشکلات در گرو بالا بردن میزان تولید است.

۱۲ دی ۱۳۹۰ ۱۸:۳۹
ایسنا |
تعداد بازدید : ۱,۰۲۸