پیش‌بینی اوج مصرف برق در تابستان

پیش‌بینی اوج مصرف برق در تابستان
سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس با بیان این که دولت و مجلس به ویژه وزارت نیرو باید روش‌هایی را برای پیک‌زدایی اتخاذ کنند، گفت: پیش‌بینی می‌شود پیک مصرف برق امسال به 50 هزار مگاوات برسد.

به گزارش پایگاه خبری اوپکس به نقل از خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)حسین امیری خامکانی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی ، گفت: باید هم راندمان نیروگاه‌هایمان را افزایش دهیم و هم مدیریت مصرف را در این زمینه اعمال کنیم.

وی درباره‌ وضعیت برق طی سال جاری و با توجه به فصل گرما اظهارکرد: تا حدودی نگران پیک مصرف هستیم زیرا هر ساله تقریبا در نیمه اول مرداد ماه شاهد اوج مصرف هم در مناطق مسکونی و هم در مراکزی مانند بیمارستان‌ها،هتل‌ها و ... بوده‌ایم. البته برخی از کارخانجات زمان‌هایی را به عنوان شیفت کاری دارند که برای چند ساعت خاص باید افزایش ظرفیت ایجاد شود و اوج مصرف دراین زمان‌ها اتفاق می‌افتد.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با بیان این که 300 ساعت از کل ساعات سال را با اوج مصرف مواجه هستیم اظهار کرد:‌ در این شرایط ناچاریم هر ساله بین 4 هزار تا 5 هزار مگاوات نیروگاه اضافه کنیم که بتواند همین چند ساعت را پوشش دهد که آن هم هر سال افزایش پیدا می‌کند.

این عضو هیات رئیسه کمیسیون انرژی مجلس گفت: هر اندازه که نیروگاه برای تامین این 300 ساعت احداث شود، هزینه‌های کلانی را در بر می‌گیرد بنابراین باید به دنبال روش‌هایی برای پیک زدایی باشیم.

نماینده مردم زرند در مجلس همچنین اظهار کرد: پیک زدایی یعنی این که مصرف کنندگان صنعتی، خدمات و یا بخش کشاورزی زمان‌هایی را که برای شیفت کاری خود دارند، شیفت‌هایشان را جابجا کنند تا بتوانند مدیریت مصرف را در این بخش ایجاد کنند.

سخنگوی کمیسیون انرژی با تاکید بر بهینه سازی مصرف اظهار کرد: بسیاری از تجهیزات انرژی زا از قبیل کولرهای آبی و گازی، ماشین آلات صنعتی در بیمارستان‌ها و هتل‌ها باید در راستای استاندارد سازی قرار گیرند تا بهینه سازی مصرف عملیاتی شوند.

امیری خامکانی با بیان این که قیمت‌ها در حوزه‌ی انرژی هنوز به اندازه قیمت تمام شده نیست گفت: طی 30 یا 40 سال اخیر به دلیل این که انرژی را ارزان مصرف می‌کردیم هنوز به ارزش آن واقف نشده‌ایم، به همین دلیل مصرف بی رویه انجام می‌دهیم. به نظر می‌رسد وزارت‌خانه‌های نیرو و نفت باید با همکاری یکدیگر بتوانند مصرف را کنترل کنند.

این عضو هیات رئیسه کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه در حال حاضر در میان کشورهای منطقه و نیز کشورهای توسعه یافته ظرفیت بالایی برای تولید برق در کشور ایجاد کرده‌ایم اظهارکرد: در حال حاضر 72 هزار مگاوات نیروگاه داریم و این میزان به نسبت جمعیت ظرفیت بالایی است اما متاسفانه از آن بهینه استفاده نمی‌کنیم.

وی تصریح کرد: پیش‌بینی می‌شود پیک مصرف امسال به 50 هزار مگاوات برسد که علی رغم وجود 72 هزار مگاوات، نگران پیک 50 هزار مگاواتی هستیم بنابراین باید هم راندمان نیروگاه‌هایمان را افزایش دهیم و هم مدیریت مصرف داشته باشیم.

امیری خامکانی همچنین افزود: امسال حدود 2 هزار و 600 تا 2 هزار و 800 مگاوات نیرو وارد مدار می‌شود اما به سرعت وارد پیک مصرف می‌شویم، لذا در این مورد باید رسانه ملی و وزارت نیرو کمک کنند تا کاهش مصرف داشته باشیم.

وی در پایان با بیان اینکه نیاز امسال ما بیش از 4 هزار مگاوات است گفت: در مقایسه با سال گذشته این میزان افزایش دارد ولی بیش از دو هزار و 600 مگاوات را نمی‌توانیم وارد مدار کنیم بنابراین به نظر می‌رسد برای تقریبا بیش از دو هزار مگاوات باید مدیریت مصرف داشته باشیم.

۲۳ خرداد ۱۳۹۴ ۱۳:۲۸
تعداد بازدید : ۶۳۱