جزئیات 2 روش‌ برای جذاب‌تر شدن قراردادهای نفتی/نرخ بازگشت سرمایه ۱۸ درصد شد

جزئیات 2 روش‌ برای جذاب‌تر شدن قراردادهای نفتی/نرخ بازگشت سرمایه ۱۸ درصد شد
وزیر نفت ضمن تشریح روش‌های جذاب‌تر شدن قراردادهای توسعه میادین نفت و گاز گفت: به منظور جذاب‌تر شدن سرمایه‌گذاری در توسعه میادین نفت و گاز کشور، نرخ بازگشت سرمایه برای سرمایه‌گذاری در توسعه میادین نفت و گاز از ۱۴ یا ۱۵ درصد به ۱۸ درصد افزایش یافت.
رستم قاسمی اظهار داشت: در قراردادهای بیع متقابل که به صورت open capex یا سقف باز بسته می‌شود، پیمانکاران در اجرای برنامه توسعه میدان over head ( هزینه بالاسری) دریافت می‌کنند که این رقم در پروژه‌های مختلف، متفاوت خواهد بود.
وی افزود: در عین حال به منظور جذاب‌تر شدن سرمایه‌گذاری در توسعه میادین نفت و گاز کشور، IRR یا نرخ بازگشت سرمایه برای سرمایه‌گذاری در توسعه میادین نفت و گاز از ۱۴ یا ۱۵ درصد به ۱۸ درصد افزایش یافت.
وزیر نفت با بیان اینکه برای جذاب‌تر شدن قراردادهای توسعه میادین به پیمانکاران پاداش نیز تعلق خواهد گرفت، اضافه کرد: این پاداش در ازای تولید هرچه زودتر از میادین پرداخت خواهد شد.
وی تاکید کرد: این پاداش بر اساس فرمول خاصی پرداخت می‌شود و هر چه پیمانکار زودتر میدان را به تولید برساند، پاداش بیشتری نصیب خود می‌کند.
قاسمی توضیح داد: این پاداش درصدی از تولید خواهد بود که البته فرمول آن در میادین مختلف نفت و گاز متفاوت است اما در همه انواع آن هرچه زمان اجرای پروژه از زمان ذکر شده در قرارداد کمتر شود، بر اساس فرمول ذکر شده پاداش آنها محاسبه می‌شود.
به گزارش فارس، صنعت نفت کشور در سال‌های اخیر با مشکلات ناشی از کمبود سرمایه‌گذاری به خصوص در حوزه بالادست این صنعت دست به گریبان بوده است بگونه‌ای که به دلیل کاهش سرمایه‌گذاری در این بخش مهم، تولید نفت کشور با افت مواجه شده و به زیر ۴ میلیون بشکه در روز رسیده است. در عین حال روند توسعه میادین مشترک مهمی چون پارس جنوبی نیز به دلیل کمبود سرمایه و منابع مالی مورد نیاز با کندی مواجه است.
اخیرا در مجلس شورای اسلامی نیز کمیته‌ای ۹ نفره با عنوان بررسی تامین منابع مالی و کمک به وزارت نفت برای تولید از میادین مشترک شکل گرفته است.
جعفر قادری عضو کمیسیون برنامه و بودجه درباره شرح وظایف این کمیته گفته است:" بودجه ای که سالانه دولت به مجلس ارائه می کند تنها مباحث مربوط به هزینه های جاری را پوشش می دهد و تشکیل این کمیته صرفا برای تامین منابع مالی برای میادین مشترک است و می تواند جدای از بودجه ای باشد که دولت در اختیار مجلس قرار می دهد."
وزیر نفت نیز پیش از این از صرفه پرداخت سود ۳۰ درصدی به پیمانکاران توسعه میادین مشترک در ازای به تولید رساندن سریع و بی توقف این میادین سخن گفته بود.
۱۸ دی ۱۳۹۰ ۱۷:۱۳
خبرگزاری فارس |
تعداد بازدید : ۹۸۴