جهانگیری هم وارد ماجرای تأثیرگذاری تحریم‌ بر آب شد

جهانگیری هم وارد ماجرای تأثیرگذاری تحریم‌ بر آب شد
معاون اول رئیس جمهور گفت: وقتی گفته می شود تحریم ها روی آب اثر داشته است بعضی ها فکر می کنند که این موضوع امکان پذیر نیست و به کنایه گفتن و لطمه زدن روی می آورند.

به گزارش پایگاه خبری اوپکس به نقل از خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، معاون اول رییس جمهور در بخشی از سخنان خود در پانزدهمین کنگره ملی پرسش مهر که امروز در سالن همایش های برج میلاد تهران برگزار شد، با اشاره به اینکه موضوع پرسش مهر رییس جمهوری درباره مدیریت منابع آب بود، اظهار داشت: رییس جمهور با بیان این پرسش مهر، این موضوع را به تمام خانواده ها منتقل کرد که آب یک چالش جدی امروز و آینده ایران است.

وی افزود: وضع منابع آب بسیار نگران کننده است و بخش وسیعی از کشور را تحت تاثیر خود قرار داده که این آثار هم از نظر کیفیت و کمبود آب به صورت مستقیم است و هم به لحاظ توسعه پایدار و مسایل زیست محیطی آثار غیرمستقیمی دارد.

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه تمام کسانی که به آینده این کشور علاقه مند هستند باید بدانند مساله آب اصلی ترین مساله ایران است، گفت: دشت های وسیعی نشست می کند، کشاورزی های وسیعی از بین می رود و ریزگردها بخش هایی از کشور را تهدید می کنند؛ از این رو باید در بخش مدیریت منابع و مصارف در زمینه آب شرب، آب صنعتی و آب کشاورزی به صورت جدی فکر کنیم.

وی ادامه داد: وقتی گفته می شود تحریم ها روی آب اثر داشته است بعضی ها فکر می کنند که این موضوع امکان پذیر نیست و به کنایه گفتن و لطمه زدن روی می آورند.

جهانگیری با بیان این که فرایند تامین آب شرب از منابع، شبکه های توزیع و تصفیه خانه ها کار بسیار مهم علمی، صنعتی و پیچیده است گفت: برای شهری همچون تهران پنج سد، ده ها تصفیه خانه و ده ها کیلومتر تونل و لوله انتقال آب احداث شده تا آب شرب مطمئن به مردم رسانده شود و به محض احساس کمبود آب دغدغه منابع و کیفیت آب پیدا می کنیم و به دنبال آن می گردیم که از چه منابع دیگری آب این شهر تامین شود.

معاون اول رییس جمهوری با بیان این که گاهی اوقات سازه های انتقال آب پیچیده ترین سیستم های انتقال هستند،اذعان داشت: در کردستان سدی به نام قشلاق زده شده بود تا آب شرب مردم تامین شود اما اکنون با کمبود شدید منابع آب مجبوریم تونل هایی حفر کنیم تا با دسترسی به سدهای دیگر بتوانیم آب شرب مردم سنندج را تامین کنیم.

وی افزود: برای استفاده از منابع آبی دریای عمان و خلیج فارس باید روش های مختلفی همچون نمک زدایی یا تصفیه نیترات به کار گرفته شود که قیمت تامین آب را بسیار افزایش می دهد از این رو برای هر یک از این فرایندها دشمنان می توانند مشکل سازی کنند هر چند که توان داخلی به گونه ای است که حتی با ادامه لجاجت دنیا در تحریم ها می توانند مدیریت کنند اما اینها کار کوچک و پیش پا افتاده ای نیست.

معاون اول رییس جمهوری تصریح کرد: اتفاقا غربی ها به همین دلیل که در وضع تحریم ها کور عمل کردند به موضوعاتی فشار آوردند که بیشترین آسیب را به مردم رساند چرا که فکر می کردند مردم پشتیبان نظام هستند و اگر فشار به مردم زیاد شود حمایت خود را برمی دارند.

۲۵ خرداد ۱۳۹۴ ۱۶:۱۷
تعداد بازدید : ۵۹۶