صنعت نفت ایران، همکاریهای منطقه ای را تقویت می کند

صنعت نفت ایران، همکاریهای منطقه ای را تقویت می کند
صنعت نفت علاوه بر کارآفرینی می تواند موجب تقویت همکاریهای منطقه ای و تامین منافع برای کشورهای ذینفع در دراز مدت باشد.

به گزارش پایگاه خبری اوپکس به نقل از خبرنگار شانا، مدیرعامل شرکت شرکت لوله و مخابرات نفت ایران در ششمین کنفرانس لوله و خطوط انتقال نفت و گاز با اشاره به موقعیت استراتژیک ایران به دلیل وجود منابع عظیم نفت و گاز، موقعیت جغرافیایی، و فاصله مراکز تولید و مصرف نفت و گاز،اظهار کرد:صنعت نفت و گاز کشور در سالهای اخیر رشد قابل توجهی داشته است و این رشد چه در حوزه داخلی و چه برای صادرات به عنوان ضرورتی مهم در سالهای آتی نیز ادامه خواهد داشت.

عباس جعفری نسب تصریح کرد: موقعیت کشور ما به عنوان بزرگترین دارنده ذخایر نفت و گاز در منطقه و واقع شدن در مسیر انتقال انرژی کشورهای تولید کننده حوزه دریای خزر، می تواند تضمین کننده رشد و توسعه خطوط انتقال نفت و گاز در آینده باشد، از اینرو، این صنعت راهبردی و زیربنایی در کشور می تواند علاوه بر کارآفرینی در بخشهای مختلف ساخت، تولید،مهندسی، اجرا، نگهداشت و تعمیرات، به تقویت همکاریهای منطقه ای و تامین منافع دراز مدت برای همه کشورهای ذینفع، منجر شود.

جعفری نسب با اشاره به رشد و توانمندی سازندگان داخلی در بخشهای تجهیزات و ماشین آلات مرتبط با صنایع نفت و گاز تصریح کرد:این رشد قابل تحسین است و در بیستمین نمایشگاه بین المللی نفت و گاز شاهد نمونه های بارز آن بودیم که ساخت توربینهای گازی،پمپها، شیرآلات و تجهیزات مورد نیاز این صنعت در داخل کشور از جمله آن بود.

وی گفت: تعیین ١٠ قلم از کالاهای اساسی در صنعت نفت و برنامه ریزی برای ساخت داخلی آنها  و حمایت از ساخت داخل همچنین نمونه ای روشن از حمایت مجموعه کارفرمایان از سازندگان داخلی و توجه به خودکفایی و تقویت این صنعت در کشور است.

مدیرعامل شرکت لوله و مخابرات نفت ایران با انتقاد از فعالیت بخش تولید لوله در کشور، عنوان کرد: در این بخش، با وجود چندین برابر شدن امکانات زیر ساختی موجود، تولید خطوط لوله نسبت به ٣٠ سال پیش کمتر شده و عملکرد مجریان طرحها و بخش کارفرمایی به ویژه در مورد تامین به موقع کالاهای اساسی به دلیل مشکلاتی کاهش یافته است، به همین دلیل و پروژه های نفت و گاز در سالهای گذشته با مشکل تامین به موقع لوله روبرو بود.

وی با اشاره به اینکه در ٣٠ سال پیش، تنها یک شرکت لوله سازی تامین لوله های نفت و گاز را به عهده داشت و امکانات از شرایط کنونی بسیار کمتر بود، یادآور شد: با این وجود در آن سالها تامین لوله با سرعت و قابلیت اطمینان بیشتری انجام می شد و یکی از اهداف برگزاری این همایش کمک به واکاوی و حل این مشکل است.

جعفری نسب افزود:این مشکل می تواند با تشکیل کارگروهی متشکل از نمایندگان بخشهای مختلف تولیدی و شرکتهای بزرگ متولی خطوط لوله نفت و گاز کشور به صورت جدی و مستمر بررسی و راهکارهای مناسب برای ارتقا بهره وری و استفاده بهتر از امکانات موجود ارائه شود.

به گفته وی،در دیگر بخشهای این صنعت عظیم نیز مسایل مرتبط با اجرای پروژه ها، فناوریهای جدید، روشها و ابزارهای جدید، نگهداری، تعمیرات، بهره وری از خطوط لوله نفت و گاز و مسایل حقوقی و قانونی، همچنین منابع انسانی و آموزش نیروی انسانی متخصص، مسایل مالی از موارد هستند که در این همایش مورد توجه قرار می گیرد.

به گزارش شانا، ششمین کنفرانس لوله و خطوط انتقال نفت و گاز  با هدف آشنایی با همه دستاورها، تکنولوژیها، توانمندیها و نیز چالشهای موجود ، همچنین توسعه همه جانبه و یکپارچه صنعت خطوط لوله نفت و گاز با حضور مدیران ارشد وزارت نفت و کارشناسان برجسته داخلی و خارجی در روزهای ٢٦ و ٢٧ خرداد ماه امسال برگزار شد.

۲۶ خرداد ۱۳۹۴ ۱۲:۴۱
تعداد بازدید : ۵۶۲