رویترز گزارش داد: توان بالای ذخیره‌سازی نفت، ابزار موثر ایران برای مقابله با تحریم‌ها

رویترز گزارش داد: توان بالای ذخیره‌سازی نفت، ابزار موثر ایران برای مقابله با تحریم‌ها
رویترز اعلام کرد ایران دارای ظرفیت ذخیره سازی 22 میلیون بشکه نفت در دریاست که می تواند از آن به عنوان ابزاری برای مقابله با تحریم ها استفاده کند.
به گزارش رویترز،  منابع مطلع در بخش ترانزیت نفت گفتند، حجم  نفت خامی که ایران بر روی دریا ذخیره کرده به بیش از 8 میلیون بشکه رسیده و با افزایش احتمال اعمال تحریم ها علیه این کشور و کاهش فصلی حجم کار پالایشگاه ها، این میزان بیشتر نیز خواهد شد.
ایران، دومین صادر کننده بزرگ اوپک پس از عربستان با تولید روزانه بیش از 3.5 میلیون بشکه نفت خام، اخیرا با تحریم های سختگیرانه ای در بخش مبادلات تجاری خود از سوی آمریکا و متحدانش مواجه شده است. در آخرین تلاش ها، کشورهای عضو اتحادیه اروپایی به صورت مقدماتی  موافقت خود را با تحریم نفتی ایران اعلام کرده اند.
ساموئل کیس زاک، کارشناس مسائل انرژی در این زمینه اظهار داشت: «بخش اعظمی از صادرات ایران که به اروپا ارسال می شد کاهش خواهد یافت و آنها باید مشتریان جدیدی برای نفت خود و جایگزینی با مشتریان اروپایی بیابند.»
وی افزود: «در این صورت، ایران قدرت چانه زنی کمتری در مورد بهای نفت صادراتی خود خواهد داشت و این فرض محتملی است که موجب افزایش میزان نفت ایران بر روی دریا می شود.»
ذخیره موقت نفت خام در تانکر های حمل نفت بر روی دریا روش موثری بوده که ایران در سالهای اخیر از آن برای فروش نفت خود بدون نیاز به کاهش میزان تولید در مواقع کاهش حجم تقاضا از آن استفاده کرده است.
شرکت حمل و نقل آی سی ای پی، که از شرکت های فعال در زمینه ترانزیت نفت به شمار می رود، اعلام کرده، تعداد تانکر های غول پیکر حمل نفت این شرکت که نفت ایران را بر روی دریا ذخیره کرده اند  از دو به چهار عدد در اواخر ماه دسامبر رسیده است. هر کدام از این تانکر های غول پیکر، امکان ذخیره بیش از 2 میلیون بشکه نفت خام را دارا می باشند.
یک منبع دیگر در بخش ترانزیت نفت برآورد کرد که ایران  از سه تانکر عظیم برای ذخیره نفت خود بر روی سطح دریا استفاده می کند. در همین حال بانک جی پی مورگان نیز اعلام کرد، ایران حدود 4 میلیون بشکه نفت خام بر روی دریا دارد.
 بنابر اعلام این بانک آمریکایی، ایران ظرفیت ذخیره سازی حدود 22 میلیون بشکه نفت خام را در تانکر های غول پیکر شناور بر روی دریا داراست. این ظرفیت می تواند برای مقابله با تحریم نفتی اروپا به کار گرفته شود.
جی پی مورگان همچنین این هفته اعلام کرد: «اگر خریداران نفت ایران به دلیل تحریم ها کم شوند، احتمالا اولین اقدام ایران، ذخیره سازی مقدار بیشتری نفت بر روی دریا خواهد بود.»
منابع مطلع همچنین گفتند، ایران 5 تانکر غول پیکر دیگر را از اواخر دسامبر برای ترانزیت نفت خود به پایانه های نفتی واقع در دریای سرخ نظیر سیدی کریر بکار گرفته است.
سیمون نیومن، مسئول بخش تحقیقات شرکت آی سی ای پی، اظهار داشت: «در صورت تحریم نفتی ایران از سوی اتحادیه اروپا، احتمالا ترانزیت نفت ایران به دریای سرخ کاهش خواهد یافت، زیرا با عدم صدور نفت ایران به اروپا، ظرفیت ذخیره نفت ایران در سیدی کریر، به سرعت پر خواهد شد.»
۲۲ دی ۱۳۹۰ ۱۳:۳۰
رویترز |
تعداد بازدید : ۱,۰۷۲