صادرات محصولات پتروشیمی ایران روند مطلوبی دارد

صادرات محصولات پتروشیمی ایران روند مطلوبی دارد
مدیر کنترل تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران گفت: هم اکنون صادرات محصولات پتروشیمی ایران بدون هیچ گونه مشکل و مانعی انجام می شود.

به گزارش پایگاه خبری اوپکس به نقل از شانا علی محمد بساق زاده در گفتگو با خبرنگار، با تاکید بر این که مشکل ویژه ای درباره صادرات محصولات پتروشیمی ایران وجود ندارد، گفت: هم اکنون محصولات پتروشیمی مازاد بر نیاز داخلی به صورت منظم صادر می شود.

مدیر کنترل تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران با بیان این که میزان تولید محصولات پتروشیمی در سه ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه پارسال افزایش داشته است، گفت:  به طور معمول در مدت یاد شده ٣٠ تا ٤٠ درصد از تعمیرات اساسی در مجتمع های پتروشیمی جنوب کشور اجرا می شود که این موضوع در روند تولید تاثیر زیادی دارد.

وی از اتمام تعمیرات اساسی تمامی مجتمعهای پتروشیمی تا پایان مهر ماه امسال خبر داد و گفت: هم اکنون هماهنگیهای لازم میان واحدهای بالادستی و پایین دستی برای آغاز تعمیرات اساسی صورت گرفته است.

به گزارش شانا، قرار است تولید روزانه گاز ایران از محل فازهای اولویت نخست و دوم (١٢، ١٥ و ١٦، ١٧ و ١٨، ١٩ و ٢٠ و ٢١) امسال حدود ١٠٠ میلیون متر مکعب دیگر در روز افزایش یابد؛ بسیاری از کارشناسان صنعت نفت ایران معتقدند تحقق این امر می تواند تحولی بزرگ در همه بخشها بویژه تامین خوراک مجتمع های پتروشیمی کشور ایجاد کند.

مجتمع هایی که هم اکنون به دلیل کمبود خوراک با حداکثر ظرفیت کار نمی کنند با تکمیل ظرفیت تولید پالایشگاه های گازی فازهای ١٥ تا ١٨ پارس جنوبی در اواسط امسال و همچنین راه اندازی بخشی از فاز ١٩ پارس جنوبی امسال وضع متان ارسالی به مجتمع های پتروشیمی بهتر از پارسال خواهد شد، پارسال زمستان ١٠ روز و ٣٠ روز به ترتیب در منطقه عسلویه و ماهشهر مجتمع های پتروشیمی دچار کمبود گاز شدند، پیش بینی می شود امسال این مناطق با کمبود گاز بسیار کمتری روبرو شوند.

پارسال در مجموع بیش از ٢ میلیون و ٨٠٠ هزار تن اتان به مجتمع های پتروشیمی در کشور اتان تحویل داده شده است و امسال بر اساس پیش بینی های صورت گرفته و قولهای داده شده از سوی مدیران بالادستی حداقل یک میلیون ٤٠٠ هزار تن به این رقم افزوده می شود به عبارت دیگر در مجموع سهم پتروشیمی ها از اتان تولیدی کشور به مرز چهار میلیون و ٢٠٠ هزار تن می رسد.

به نظر می رسد با توجه به روند فعالیت در فازهای ١٥ و ١٦ و فاز ١٧ و ١٨ واحدهای اتان زدایی این فاز ها به ترتیب خرداد و شهریور ماه امسال وارد مدار تولید شوند، در سال گذشته به دلیل شرایط ویژه کشور پالایشگاه های نفتی به جای استفاده از نفت کوره مجبور به استفاده از نفتای واحدهای پتروشیمی شدند، امیدواریم امسال با افزایش تولید نفت کوره این کمبود کامل رفع شود.

۱ تیر ۱۳۹۴ ۱۲:۰۱
تعداد بازدید : ۴۵۵