اجرای اقتصاد مقاومتی در شرایط کنونی کشور کاملاً امکان پذیر است

اجرای اقتصاد مقاومتی در شرایط کنونی کشور کاملاً امکان پذیر است
رهبر معظم انقلاب اسلامی تصریح کردند: قاطعانه می‌گویم، اجرای الگوی اقتصاد مقاومتی در شرایط کنونی کشور و با توجه به ظرفیتهای موجود، کاملاً امکان پذیر است.

به گزارش پایگاه خبری اوپکس به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری، حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی، عصر دیروز (سه‌شنبه دوم تیرماه) در دیدار رمضانی سران قوا و مسئولان و مدیران ارشد نظام، به تبیین پیامدهای مثبت، چالشها و راهکارهای تحقق اقتصاد مقاومتی پرداختند.

حضرت آیت الله خامنه‌ای تقوای جامعه را قابل تعمیم به مسائل اجتماعی و اقتصادی دانستند و تاکید کردند: تقوای جامعه در مسائل اقتصادی، همان اقتصاد مقاومتی است که کشور را در مقابل تکانه های ناشی از حوادث جهانی یا در مقابل تیرهای زهرآگین سیاستهای معارض جهانی حفظ می‌کند.

ایشان با یادآوری هشدارهای مکرر خود در سالهای گذشته درخصوص لزوم استحکام بخشی کشور در مقابل خیز اقتصادی قدرتها تصریح کردند: در این سالها مسئولان در حد و توان خود تلاشهای خوبی را انجام دادند، اما موضوع اقتصاد مقاومتی باید با استفاده از همه توان و ظرفیت کشور پیگیری و محقق شود.

رهبر انقلاب اسلامی با تاکید بر این که الگوی اقتصاد مقاومتی در برخی کشورهای دیگر اجرا و تاثیرات مثبت آن دیده شده است، نقطه کانونی اقتصاد مقاومتی را درون زایی و نگاه به درون دانستند و گفتند: این درون زایی به معنای انزوا طلبی نیست، بلکه تکیه به ظرفیتها و تواناییهای درونی، با نگاه به بیرون است.

حضرت آیت الله خامنه‌ای با تاکید بر این که تدوین سیاستهای اقتصاد مقاومتی محصول خرد جمعی و مشورتهای طولانی بوده است، افزودند: بعد از ابلاغ این سیاستها، بسیاری از صاحبنظران اقتصادی آن را تایید کرده‌اند و اکنون اقتصاد مقاومتی وارد ادبیات و فرهنگ رایج اقتصادی کشور شده است.

ایشان مدل اقتصاد مقاومتی را، مقابل مدل قدیمی دیکته شده از طرف قدرتها به کشورهای جهان سوم دانستند و عنوان کردند: این مدل قدیمی مبتنی بر نگاه به بیرون است، اما مدل اقتصاد مقاومتی، الگویی مترقی و متکی به ظرفیتهای درونی است.

رهبر انقلاب اسلامی افزودند: ممکن است عده‌ای این گونه تصور کنند که مدل اقتصاد مقاومتی، الگویی مطلوب است، اما امکان تحقق آن وجود ندارد، در حالی که قاطعانه می‌گویم، اجرای الگوی اقتصاد مقاومتی در شرایط کنونی کشور و با توجه به ظرفیتهای موجود، کاملا امکان پذیر است.

حضرت آیت الله خامنه‌ای بعد از این مقدمه به بیان برخی از ظرفیتهای فراوان کشور که می‌توانند مبنای اجرای سیاستهای اقتصاد مقاومتی قرار گیرند، پرداختند.

نیروی جوان تحصیل کرده متخصص و دارای اعتماد به نفس اولین ظرفیتی بود که رهبر انقلاب اسلامی به آن اشاره کردند و گفتند: وجود این تعداد نیروی جوان تحصیل کرده در کشور از برکات انقلاب است به شرط آنکه سیاستهای غلط موجب پیر شدن جامعه و کاهش نیروی جوان، نشود.

ایشان جایگاه اقتصادی کشور را یکی دیگر از ظرفیتها برشمردند و افزودند: براساس آمارهای جهانی، جمهوری اسلامی ایران دارای رتبه بیستم در اقتصاد دنیاست که در صورت بهره‌برداری از ظرفیتهای استفاده نشده، امکان رسیدن به رتبه دوازدهم اقتصاد دنیا وجود دارد.

رهبر انقلاب اسلامی جایگاه اول ایران در مجموع ذخایر نفت و گاز را از جمله ظرفیتها دانستند و با اشاره به موقعیت جغرافیایی ممتاز کشور به عنوان نقطه اتصال شمال به جنوب و شرق به غرب، گفتند: همسایگی با ١٥ کشور، با جمیعتی ٣٧٠ میلیونی به عنوان بازار خارجی بسیار نزدیک و همچنین جمعیت بیش از ٧٠ میلیون کشور به عنوان بازار داخلی بزرگ، از دیگر ظرفیتهایی هستند که اگر فقط به همین بازار داخلی توجه شود، وضعیت تولید دگرگون خواهد شد.

حضرت آیت الله خامنه‌ای زیر ساختهای اساسی کشور در انرژی، حمل و نقل، ارتباطات، نیروگاهها، و سدها و همچنین تجربه مدیریتی متراکم در کشور را از دیگر ظرفیتها برشمردند و تصریح کردند: ما باید از این ظرفیتها بصورت مناسب و صحیح استفاده کنیم، زیرا مشکل کشور، نبود طرح و یا سخن صحیح و کارشناسی نیست، بلکه مسئله اصلی که در محیطهای نخبگانی هم تکرار می‌شود، استفاده شایسته نکردن از طرحها و سخنهای صحیح است.

رهبر معظم انقلاب اسلامی افزودند: برخی اوقات تامین برخی کالاها و نیازها از دو مسیر امکان پذیر است، یک مسیر از طریق اروپا و آسان و مسیر دیگر از طریق غیر اروپا ولی سخت، مسیر اول انسان را در تنگنا قرار خواهد داد و دوستان او را ضعیف و دشمنان او را قوی می‌کند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی شرط اصلی برای تحقق اقتصاد مقاومتی را عزم راسخ و جدی و پرهیز از سهل انگاری و راحت طلبی و تکیه بر مدیریت جهادی برشمردند و تاکید کردند: مدیریت جهادی عبارت است از توکل بر خداوند و استفاده از تدبیر و عقلانیت و در عین حال پیش بردن کارها با عزم راسخ و بدون هراس از جوانب.

حضرت آیت الله خامنه‌ای، ترویج فرهنگ متناسب با اقتصاد مقاومتی را در کنار بکارگیری مدیریت جهادی، ضروری دانستند و عنوان کردند: صدا و سیما، رسانه ها، مسئولان، ائمه جمعه و همه کسانی که سخن آنان در میان مردم تاثیرگذار است، باید ترویج گر فرهنگ اقتصاد مقاومتی باشند.

ایشان، صرفه جویی، مصرف کالاهای داخلی بویژه در دستگاههای دولتی، مقابله جدی با واردات بی منطق، مقابله جدی با قاچاق، توجه ویژه به کارگاههای تولیدی کوچک و متوسط و بازنگری در سیاستهای پولی و فعالیتهای نظام بانکی را از ضروریات اجرای سیاستهای اقتصاد مقاومتی برشمردند و تاکید کردند: شرط اصلی تحقق همه این موارد، همدلی و همزبانی و انسجام درونی است.

حضرت آیت الله خامنه‌ای در جمع بندی مباحث مربوط به اقتصاد مقاومتی تاکید کردند: ما می‌توانیم در زمینه اقتصادی کارهای بزرگی انجام دهیم و از این گذرگاه حساس عبور کنیم.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در ادامه با اشاره موضوع مذاکرات هسته‌ای و با بیان این که توافق خوب از نظر ایران یعنی توافق عادلانه و منصفانه افزودند: در جریان مذاکرات آمریکاییها  ٦ ماه وعده داده شده برای لغو تحریمها را ابتدا به یک سال تبدیل کردند و بعد با زیاده خواهیهای مکرر مذاکرات را طولانی و حتی تهدید به تحریم بیشتر کردند و از نظامی گری و روی میز و زیر میز سخن گفتند.

حضرت آیت الله خامنه‌ای تاکید کردند: تامل و مطالعه در روند مطالبات آمریکاییها نشان می‌دهد هدف آنها ریشه کن کردن صنعت هسته‌ای ایران، از بین بردن ماهیت هسته‌ای کشور و تبدیل آن به یک کاریکاتور و تابلوی بی محتوا است.

ایشان با اشاره به نیاز حقیقی و مطالعه شده کشور به ٢٠ هزار مگاوات برق هسته‌ای افزودند: آنها ضمن تلاش برای نابودی صنعت هسته‌ای و محروم کردن ایرانیان از فواید فراوان این صنعت، قصد دارند ضمن ادامه فشارها، تحریمها را نیز به نوعی حفظ کنند.

رهبر انقلاب سپس در تبیین واقعیات صحنه پیچیده مذاکرات با آمریکاییها، یک نکته مهم دیگر یعنی نیاز دولت آمریکا به توافق هسته‌ای را مورد بررسی قرار دادند.

ایشان افزودند: اگر آنها بتوانند به اهداف خود در مذاکرات برسند به یک پیروزی بزرگ رسیده‌اند چرا که ملت استقلال طلب ایران را تسلیم کرده‌اند و کشوری را که می‌تواند الگوی دیگر کشورها باشد شکست داده‌اند و تمام بدعهدیها و چانه زنیهای آنها برای تحقق همین اهداف است.

رهبر انقلاب اسلامی با تاکید بر خواسته های منطقی ایران از اول مذاکرات تا امروز تصریح کردند: ما از ابتدا گفته‌ایم می‌خواهیم تحریمهای ظالمانه برداشته شود که البته در مقابل آن، حاضریم یک چیزهایی بدهیم به شرط این که صنعت هسته‌ای متوقف نشود و لطمه نخورد.

حضرت آیت الله خامنه‌ای در ادامه سخنانشان به ترسیم صریح خطوط قرمز هسته‌ای پرداختند.

ایشان به عنوان اولین خط قرمز گفتند: ما برخلاف اصرار آمریکاییها محدودیتهای بلند مدت ١٠، ١٢ ساله را قبول نداریم و مقدار سالهای مورد قبول محدودیت را به آنها گفته‌ایم.

رهبر انقلاب ادامه کار تحقیق و توسعه و ساخت و ساز حتی در زمان محدودیت را دومین خط قرمز ایران اعلام کردند و افزودند: آنها می‌گویند در مدت ١٢ سال هیچ کاری نکنید، اما این، یک حرف زور مضاعف و غلط مضاعف است.

رهبر انقلاب در توضیح سومین خط قرمز هسته‌ای تاکید کردند: تحریمهای اقتصادی، مالی و بانکی چه مربوط به شورای امنیت، چه کنگره آمریکا و چه دولت آمریکا باید فورا هنگام امضای موافقتنامه لغو و بقیه تحریمها هم در فواصل معقول برداشته شود.

ایشان افزودند: آمریکاییها درباره تحریمها یک فرمول پیچیده، چند لایه و عجیب و غریب مطرح می‌کنند که معلوم نیست از آن، چه چیزی در می‌آید، اما ما صریحا مطالبمان را می‌گوییم.

حضرت آیت الله خامنه‌ای در ادامه بحث درباره خطوط قرمز مذاکرات هسته‌ای افزودند: لغو تحریمها نباید به اجرای تعهدات ایران منوط شود، نگویند شما تعهدات را انجام دهید بعد آژانس گواهی دهد تا تحریمها لغو شود، ما این مسئله را مطلقا قبول نداریم.

رهبر انقلاب افزودند: اجرائیات لغو تحریمها نیز باید با اجرائیات تعهدات ایران متناظر باشد.

حضرت آیت الله خامنه‌ای همچنین تاکید کردند: ما با موکول کردن اجرای تعهدات طرف مقابل به گزارش آژانس، مخالفیم چون آژانس بارها و بارها ثابت کرده مستقل و عادل نیست بنابراین ما به آن بدبین هستیم.

رهبر انقلاب به صراحت تاکید کردند: در ایران، همه از جمله بنده، دولت، مجلس، دستگاه قضایی، دستگاههای امنیتی و نظامی و همه نهادها خواهان توافق خوب هسته‌ای هستیم، توافقی که عزتمندانه، منصفانه و مطابق با مصالح و منافع ایران، تدوین شود.

رهبر انقلاب افزودند: اگر چه دنبال لغو تحریمها هستیم، اما آنها را از زاویه‌ای نوعی فرصت می‌دانیم چراکه باعث شده به نیروها و ظرفیتهای داخلی توجه بیشتری داشته باشیم.

پیش از سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی، دکتر حسن روحانی، رئیس جمهوری با بیان این که تحریم هرگز موفق نخواهد بود و ملت ایران حتی در شرایط تحریم قادر است مسائل اجتماعی، اقتصادی سیاسی و فرهنگی خود را به خوبی حل و فصل کند، گفت: در شرایط تحریم توانستیم با کمک مردم، تورم را مهار کنیم و از رکود خارج شویم و در همان شرایط تحریم بود که رشد سرمایه گذاری بالا رفت.

وی افزایش ذخائر کالاهای استراتژیک، رفع موانع صادرات، ارائه لایحه خروج از رکود، کاهش اتکا به نفت در بودجه، صرفه جویی در هزینه های جاری، راه اندازی هشت هزار واحد صنعتی تولیدی و برداشتن قدمهای مفید در حوزه محیط زیست را از جمله اقدامهای دولت در شرایط تحریم خواند.

روحانی کاهش درآمدهای نفتی دولت را از شرایط خاص امسال دانست و تصریح کرد: باید با تلاش، وحدت، همدلی و انسجام، از مشکلات به خوبی عبور کنیم که این کار را با کمک مردم انجام خواهیم داد.

رئیس جمهوری با تاکید بر این که نباید بگذاریم در شرایط کنونی فرسایشهای غیرضروری در جامعه ایجاد شود، اظهار کرد: در صورتی که طرف مقابل زیاده خواهی نکند توافق در دسترس خواهد بود و از این گردنه تاریخی عبور خواهیم کرد.

۳ تیر ۱۳۹۴ ۰۹:۳۱
تعداد بازدید : ۴۸۸