منافع ملی اسلام آباد در گرو ساخت خط لوله ایران-پاکستان

منافع ملی اسلام آباد در گرو ساخت خط لوله ایران-پاکستان
وزیر امور خارجه پاکستان اعلام کرد: خط لوله گازی ایران-پاکستان جزئی از منافع ملی کشورش به شمار می رود.
 

به گزارش پایگاه اینترنتی روزنامه داون پاکستان، حنا ربانی کار، وزیر امور خارجه پاکستان، همچنین گفت: اسلام‌آباد تصمیم گرفته است به اجرای خط لوله گازی ایران-پاکستان شتاب دهد.

وی با تاکید بر تعهد دولت این کشور برای اجرای خط لوله گازی ایران-پاکستان گفت: این پروژه احتمال دارد تا سال 2014 تکمیل شود.

وزیر امور خارجه پاکستان همچنین اظهار کرد: این پروژه گازی کمک خواهد کرد که پاکستان کمبودهای انرژی خود را جبران کند.

وی با بیان این که طرح امکان سنجی خط لوله گازی ایران-پاکستان به پایان رسیده است، یادآور شد: دولت پاکستان در تلاش است که اجرای این پروژه گازی را در زودترین زمان ممکن آغاز کند.

وجود شکاف میان عرضه و تقاضای گاز در پاکستان به کمبود این سوخت پاک و گسترش اعتراض ها در این کشور منجر شده و دولت پاکستان به منظور حل این معضل، راهکارهای لازم را در دستور کار قرار داده که از جمله آنها احداث خط لوله گازی با ایران است.

پاکستان حدود 700 کیلومتر از خط لوله ایران-پاکستان را در مرزهای خود خواهد ساخت و ایران نیز 300 کیلومتر از این خط لوله را از ایرانشهر به مرزهای پاکستان در بندر چابهار مرتبط خواهد کرد.

طبق قرارداد ایران با پاکستان، قرار است ایران از فروردین 1393 (2014 میلادی) روزانه 21 میلیون و 500 هزار متر مکعب و سالانه 7.8 میلیارد متر مکعب گاز طبیعی به کشور پاکستان صادر کند.

۱ بهمن ۱۳۹۰ ۱۹:۲۲
شانا |
تعداد بازدید : ۱,۱۱۸