دلالان به تشدید بحران آب چنگ می زنند

دلالان به تشدید بحران آب چنگ می زنند
به گفته یک کارشناس، خروج از بحران آب در گرو حذف دلالان و استقلال یافتن کشاورزان است چرا که ازین طریق سود 70 درصدی دلالان کاهش یافته و کشاورزان که مصرف‌کننده بخش عمده آب کشور هستند، می توانند روش‌هایی را برای کاهش مصرف آب بکارگیرند.

به گزارش پایگاه خبری اوپکس به نقل از ایسنا داریوش مختاری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران، با اشاره به راهکارهای خروج از بحران آبی، گفت: برای خروج از بحران آب باید به مساله زمان توجه شود چرا که برخی از کارها در کوتاه مدت و برخی در بلندمدت پاسخگوی حل این مساله است.

وی ادامه داد: مشارکت کشاورزان برای حل این بحران یک راهکار بلندمدت است که نیاز به برنامه‌ریزی چند ساله دارد اما با توجه به، به‌صدا درآمدن آژیر خطر بحران آب عقلانی است که از راهکارهای کوتاه مدت برای رفع این مساله استفاده شود.

این کارشناس آب احداث سردخانه در مناطق تولید کشاورزی را یکی از راهکارهای مناسب و زودبازده برای خروج از بحران آبی دانست و افزود: در حال حاضر کشاورزان با ورشکستگی روبرو شده‌اند چرا که به دلیل نداشتن سردخانه مجبورند کالای خود را در زمان نامناسب به فروش برسانند.

مختاری با بیان اینکه دلالان در بخش کشاورزی که 90 درصد از آب کشور را مصرف می‌کنند، سوءاستفاده‌های زیادی کرده‌اند، گفت: اگر کشاورزان مالکیت سردخانه‌ای را به عهده داشته باشند می‌توانند محصول خود را با قیمت مناسب به فروش برسانند.

وی ادامه داد: این موضوع باعث می‌شود تا کشاورزان از سود به دست آمده در کاهش مصرف و افزایش بهره‌وری کوشا باشند اما زمانی که 70 درصد سود فروش محصولات کشاورزی به جیب دلالان می‌رود کشاورزان دیگر انگیزه‌ای برای تولید و بکارگیری از روش‌های بهره‌وری نخواهند داشت.

به گفته این کارشناس، اجرایی شدن این طرح نیازمند حمایت دولت است چرا که اگر دولت بخواهد جامعه 22 میلیون نفری کشاورزان را نجات داده و از سرازیر شدن آنها به شهرها جلوگیری کند باید در این حوزه سرمایه‌گذاری بیشتری انجام دهد.

مختاری با بیان اینکه برای خروج از بحران آب لازم است که مشکلات بخش کشاورزی آسیب‌شناسی و برطرف شود، گفت: کشاورزان به تنهایی نمی‌توانند سردخانه‌ای را راه‌اندازی کنند لذا باید دولت سازوکارهای جدیدی را برای کسب سود عادلانه به بخش کشاورزی و حذف دلالان بیندیشد.

وی اظهار کرد: دولت باید سردخانه را با اجاره به شرط تملیک در اختیار جامعه کشاورزان قرار دهد چرا که این موضوع موجب تامین آب شهرهای بزرگ و جلوگیری از مهاجرت کشاورزان به شهرهای بزرگ می‌شود.

خروج از بحران آبی نیازمند 50 هزار میلیارد تومان

این کارشناس با اشاره به پژوهش‌ها و تحقیق‌های انجام شده در خصوص خروج از بحران آب، گفت:‌ حداقل 50 هزار میلیارد تومان برای خروج از بحران آبی نیاز است و انتظار می‌رود که دولت با طرح لایحه‌ای با موضوع حل بحران محیط زیست و بحران آبی به صورت ضرب‌الاجلی فرآیند حل این مساله را اجرایی کند.

وی با بیان اینکه کشور در انبوهی از نابسامانی در حوزه خشکسالی و بحران آب قرار گرفته است، اظهار کرد: برای خروج از این وضعیت باید راهکارها و برنامه‌ریزی‌های اساسی و زود بازده صورت بگیرد.

۸ تیر ۱۳۹۴ ۰۹:۲۳
تعداد بازدید : ۶۲۰