رونمایی از قراردادهای جدید نفتی ایران 3ماه دیگر به تاخیر افتاد

رونمایی از قراردادهای جدید نفتی ایران 3ماه دیگر به تاخیر افتاد
مسئول کمیته بازبینی قرار‌داد‌های نفتی ایران می‌گوید احتمالا رونمایی از قرار‌داد‌های جدید نفت و گاز ایران سه ماه دیگر و تا دسامبر به تعویق خواهد افتاد.

به گزارش پایگاه خبری اوپکس به نقل از ایسنا، مهدی حسینی، مسئول کمیته بازبینی قرار‌دادهای نفتی ایران در گفت‌وگو با "مارکت واچ" گفت: از آنجا که ایران به دنبال بهترین زمان برای بهره‌برداری از لغو احتمالی تحریم‌ها است، احتمالا رونمایی از قرار‌دادهای جدید نفت و گاز ایران به مدت سه ماه و تا دسامبر(آذر) به تاخیر می‌افتد.

انتظار می‌رود قرار‌دادهای جدید نفتی شرایط مطلوب‌تری نسبت به گذشته برای شرکت‌های نفتی بین‌المللی داشته باشند.

پیشتر انتظار می‌رفت که این قراردادها در یک مراسم رسمی در لندن در ماه سپتامبر (شهریور) رونمایی شوند.

این شرایط جدید یکی از بخش‌های اصلی تلاش ایران برای بازگرداندن شرکت‌های نفتی خارجی است که در سال 2010 به دلیل اعمال تحریمهای شدید غرب مجبور به خروج از ایران شدند.

مهدی حسینی گفت: اکنون با توجه به احتمال حصول توافق هسته‌ای جامع پس از ضرب الاجل 30 ژوئن که به لغو تحریم‌ها علیه ایران خواهد انجامید، زمان موجود برای بازاریابی قرار‌داد‌های جدید نفتی تا ماه سپتامبر بیش از حد کم است.

حسینی افزود: برای ما زمان معرفی قرا‌رداد‌ها تفاوتی نمی‌کند اما این مساله بسیار حائز اهمیت است.

تحریم‌های اتحادیه اروپا که در سال 2010 علیه ایران وضع شدند باعث کاهش تولید نفت ایران به کمتر از سه میلیون بشکه در روز شده است. هرگونه توافق با غرب می‌تواند باعث ورود مجدد سرمایه‌گذاران خارجی به میادین نفت و گاز ایران شود که بسیاری از آنها پیر بوده و نیاز به روش‌های پیشرفته تولید دارند که در اختیار شرکت‌های بین‌المللی است.

هرگونه تولید نفت که با کمک شرکت‌های خارجی به دست آید چند سال زمان می‌برد تا توسعه پیدا کند بنابراین تاخیر سه ماهه در رونمایی از قرار‌دادها احتمالا به تاخیر در بازگشت نفت ایران به بازار جهانی منجر نخواهد شد.

مقامات ایران گفته‌اند این توان را دارند که در صورت لغو تحریم‌ها تولید نفت را در سال جاری یک میلیون بشکه در روز افزایش دهند.

قرار‌داد‌های جدید نفتی برای شرکت‌هایی که به دنبال بازگشت به ایران هستند ضروری به ‌شمار می‌آیند. در حالی که شرکت‌های آمریکایی از زمان انقلاب اسلامی در ایران کار نکرده‌اند شرکت‌های اروپایی نظیر توتال فرانسه و انی ایتالیا تا سال 2010 در ایران حضور داشتند.

برخی از این شرکت‌ها اعلام کردند که اگر تهران قرار‌دادهای بیع متقابل را جایگزین نکند به ایران باز نخواهد گشت. قرار‌داد‌های قبلی باعث می‌شد شرکت‌های نفتی مجبور شوند برای سرریز هزینه را متقبل شوند و سود آنها از تولید هر بشکه نفت صرف نظر از قیمت آن محدود باشد.

مقامات ایران گفته‌اند قرار‌داد‌های جدید باعث افزایش پرداخت‌ها به شرکت‌های خارجی برای افزایش تولید خواهد شد، زمان بیشتری خواهد داشت و سرمایه‌گذاری مشترک را از زمان شروع پروژه تشویق می‌کند. همچنین انتظار می‌رود این شرکت‌ها فناوری و تخصص مدیریتی بیشتری را با شرکای ایرانی در میان بگذارند.

مهدی حسینی افزود: به وسیله قرار‌داد‌های جدید نفتی هزینه‌ها می‌تواند سال به سال تنظیم شود اگرچه شرکت ملی نفت ایران در خصوص هرگونه تغییر حرف آخر را خواهد زد.

وی افزود: اگر شرکتی پولی می‌پردازد این پرداخت نباید به ضرر آن شرکت تمام شود.

ایران همچنین قصد دارد به ازای هر بشکه نفت تولیدی هزینه ای بپردازد، اما این مبلغ ثابت نخواهد بود و به ریسک پروژه و نوسانات قیمت نفت بستگی دارد.

حسینی گفت: متن قرار‌دادهای جدید تقریبا کامل است. مقامات ایران برخی جزییات قرار‌داد‌های ایران را با شرکتهای نفتی بین‌المللی در میان گذاشته و روی هزینه نسبتا پایین تولید نفت در ایران که حدود 10 دلار در هر بشکه است، مانور داده‌اند. هزینه تولید یک بشکه نفت در آمریکا 50 دلار یا بیشتر است.

مسوول کمیته بازبینی قرار‌داد‌های نفتی ایران خاطرنشان کرد: دو سوم ذخایر نفت و گاز ایران هنوز اکتشاف نشده‌اند.

یک مانع سرراه این است که آیا شرکت‌ها می‌توانند در صورت‌های مالی خود روی ذخایر ایران حساب کنند یا خیر. این یک موضوع کلیدی در زمینه ارزش یک شرکت برای سرمایه‌گذاران است. براساس قانون ایران شرکت‌های خارجی نمی‌توانند مالکیت منابع طبیعی ایران را داشته باشند.

حسینی گفت: اگر ثبت ذخایر به عنوان انتقال آن ذخایر تعبیر شود، این امر ممکن نیست.

۸ تیر ۱۳۹۴ ۱۳:۲۲
تعداد بازدید : ۴۶۸