تولید روزانه یک میلیارد فوت مکعب گاز از سکوی SPD١ فاز ١ پارس جنوبی

تولید روزانه یک میلیارد فوت مکعب گاز از سکوی SPD١ فاز ١ پارس جنوبی
ظرفیت سکوهای فاز یک پارس جنوبی، با اتمام طرح افزایش تولید گاز سکوی SPD١ به یک میلیارد فوت مکعب افزایش یافت.

به گزارش پایگاه خبری اوپکس به نقل از خبرنگار شانا، سیدهادی میرباقری، مدیر پیگیری پروژه‌های پتروپارس با اشاره به اجرای پروژه افزایش ظرفیت سکوهای فاز یک پارس جنوبی، گفت: عملیات اجرایی مرحله سوم پروژه افزایش ظرفیت سکوهای فاز یک پارس جنوبی با مدیریت شرکت پتروپارس به پایان رسید و تست عملکردی خود را با موفقیت پشت سر گذاشت.

وی تصریح کرد: با انجام این پروژه، سکوی SPD١ به طور مستقل دارای تولید یک میلیارد فوت مکعب گاز در روز می‌شود و سکوی SPD٢ نیز می‌تواند برای اتصال به فاز ١٩ پارس جنوبی از مجموعه فاز یک جدا شود.

مدیر پیگیری پروژه‌های پتروپارس با اشاره به این‌که مرحله سوم پروژه افزایش ظرفیت در مقایسه با تعداد روزهای گرفته شده برای توقف تولید سکوها، ١٠ روز زودتر به پایان رسید، افزود: این موفقیت بزرگ نتیجه راهبری، برنامه‌ریزی دقیق و نظارت مستمر بر اجرای پروژه توسط تیم پروژه فاز یک شرکت پتروپارس و همکاری سه جانبه تیمهای پروژه از جانب شرکتهای نفت و گاز پارس، پتروپارس و IGC بوده است.

به گزارش شانا، در فاز یک پارس جنوبی روزانه ٢٨,٣ میلیون مترمکعب گاز از دو سکوی سر چاهی برداشت و عملیات جداسازی آب همراه گاز در سکو انجام می‌شود و گاز و میعانات گازی به صورت دو فازی به وسیله یک خط لوله زیر دریایی ٣٢ اینچ به فاصله ١٠٥ کیلومتر به خشکی منتقل می شود. 

در حال حاضر، روزانه ٢٥ میلیون مترمکعب گاز تصفیه شده توسط یک خط لوله ٥٦ اینچ وارد شبکه سراسری و ٤٠ هزار بشکه میعانات گازی پس از عبور از دو واحد تثبیت میعانات گازی به مخازن ذخیره‌سازی برای صادرات ارسال می‌شود. همچنین H٢S جدا شده در واحد شیرین‌سازی به واحدهای بازیافت گوگرد هدایت و روزانه ٢٠٠ تن گوگرد به صورت دانه‌بندی شده تولید و توسط کامیون به انبار مکانیزه گوگرد منتقل می‌شود.

همچنین، با توجه به نزدیکی دو فاز مرزی یک و ١٩ میدان مشترک گازی پارس جنوبی و تحقق تولید یک میلیارد فوت مکعب گاز از سوی سکوی SPD١ فاز یک، سکوی SPD٢ با ٦ حلقه چاه تولیدی، به فاز ١٩ پارس جنوبی واگذار می‌شود. پیش بینی می‌شود امسال ٥٠٠ میلیون فوت مکعب گاز از طریق فاز ١٩ به شبکه سراسری کشور تزریق شود.

با پیاده‌سازی طرح واگذاری سکوی SPD٢ فاز یک به فاز ١٩ پارس جنوبی، علاوه بر حفظ تولید تعریف شده فاز یک، به میزان قابل توجهی در فرآیند راه‌اندازی بخش فراساحل فاز ١٩ پارس جنوبی فرصت‌سازی و صرفه‌جویی خواهد شد.

در پالایشگاه گازی فاز ١٩ پارس جنوبی روزانه حدود ٥٧ میلیون مترمکعب مخلوط گاز ترش، میعانات گازی، آب و سایر ناخالصی‌ها از تاسیسات دریایی دریافت و به محصولات مورد نظر تصفیه و تبدیل می‌ شود.

۹ تیر ۱۳۹۴ ۱۰:۰۶
تعداد بازدید : ۶۹۱