ایجاد ارزش افزوده از پسماندهای سنگین پالایشگاهی

ایجاد ارزش افزوده از پسماندهای سنگین پالایشگاهی
مسئول طرح توسعه دانش فنی ککینگ تأخیری در پژوهشگاه صنعت نفت با اشاره به ازدیاد ته مانده برج تقطیر خلا در کشور گفت: با ساخت واحد کک سازی می توان از خام فروشی ته مانده برج تقطیر خلا جلوگیری کرد.

به گزارش پایگاه خبری اوپکس به نقل از شانا جواد ایوک پور در گفتگو با خبرنگار با اشاره به این که نخستین واحد صنعتی کک سازی کشور با ظرفیت ٢٧ هزار بشکه در روز با همکاری پژوهشگاه صنعت نفت و ایمیدرو ساخته می شود، اظهار کرد: مصرف کک نفتی دنیا سالانه حدود ١٠٠ میلیون تن در کیفیتهای مختلف است.

مسئول طرح توسعه دانش فنی ککینگ تأخیری یادآور شد: برای ساخت واحد ککینگ ٢٠٠ هزار تنی در سال، ٢٧ هزار بشکه در روز ورودی در نظر گرفته شده است و با توجه به ازدیاد ته مانده در کشور، می توان از خام فروشی ته مانده برج تقطیر خلا با ساخت واحد ککینگ جلوگیری کرد.

به گزارش شانا، ککینگ یا کک سازی، فرآیند افزایش کیفیت ته مانده ها و محصولات سنگین است که تمام محصولات و پسماندهای سنگین پالایشگاه می توانند برای این منظور به این واحد تزریق شوند.

با توجه به این که عمده خوراک واحد ککینگ، ته مانده برج تقطیر در خلا است، برج تقطیر سنگین ترین جزء نفت خام ورودی که ته مانده تقطیر در خلا است را جداسازی می کند که این ته مانده بیشتر به مصرف نفت کوره می رسد و قیمت پایین تری نسبت به سایر ترکیبات نفتی دارد.

با توجه به کیفیت خوراک ورودی و شرایط عملیات ککینگ تأخیری، سه نوع کک اسفنجی، گرافیتی و دانه ای یا شات کک در این فرآیند تولید می شود.

کک دانه ای دارای کمترین کیفیت است و به مصرف سوخت می رسد. بسیاری از صنایع مانند نیروگاهها، واحدهای تولید برق در پالایشگاهها و صنعت سیمان از این کک استفاده می کنند.

کک گرافیتی نیز دارای بالاترین کیفیت است و بیشتر در فولادسازی و صنایع فلزی مورد استفاده قرار می گیرد.

کک اسفنجی نیز از نظر کیفیت میان کک دانه ای و گرافیتی قرار دارد و به مصرف آندسازی در صنایع آلومینیوم سازی می رسد که به ازای هر تن آلومینیوم، حدود ٤٥٠ کیلوگرم کک نفتی کلسینه با گرید آند مورد نیاز است.

۹ تیر ۱۳۹۴ ۱۰:۱۷
تعداد بازدید : ۷۳۴