توسعه میدانهای مشترک نفت و گاز باید شتاب گیرد

توسعه میدانهای مشترک نفت و گاز باید شتاب گیرد
معاون اول رئیس جمهوری گفت: توسعه صنعتی کشور با محوریت نفت و گاز می‌تواند اقتصاد ایران را متحول کند.

به گزارش پایگاه خبری اوپکس به نقل از خبرنگار شانا، اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری، امروز (سه‌شنبه ٩ تیرماه) در مراسم روز صنعت و معدن گفت: توسعه صنعتی کشور باید شتاب گیرد و در این روند با محوریت صنعت نفت و گاز می‌توان برای آینده برنامه‌ریزی کرد، بنابراین توسعه میدانهای مشترک نفت و گاز باید مورد توجه ویژه قرار گیرد.

وی افزود: توسعه و افزایش ساخت تجهیزات داخلی و استفاده از ظرفیتهای موجود در بخش نفت و گاز در دستور کار دولت قرار دارد.

جهانگیری تصریح کرد: برای بهینه سازی مصرف انرژی با بهره گیری از بند (ق) در یک و نیم سال گذشته دهها طرح تصویب شده است و از جمله طرحهای در دست اقدام، گاز رسانی به روستاهاست.

معاون اول رئیس جمهوری با بیان این که یکی از کارهای اساسی دولت تحقق اقتصاد مقاومتی است، گفت: سیاستهای اقتصاد مقاومتی مورد باور همه اقتصاددانان است و باید با این هدف، عالمانه برخورد کرد نه شعاری.

وی افزود: ما در دولت تدبیر و امید دستاوردهای خوبی داشتیم و رسیدن تورم از ٤٠ به ١٥ درصد یکی از این دستاوردها به شمار می‌رود و همچنین توانستیم رشد اقتصادی کشور را مثبت کنیم.

جهانگیری تصریح کرد: سال ١٣٩٤ برای دولت سال سختی است و می‌توان گفت که از نظر بودجه سخت ترین سال پس از پیروزی انقلاب را شاهد هستیم.

معاون اول رئیس جمهوری ادامه داد: پیش تر ایران، ٢ میلیون بشکه صادرات نفت داشت، اما در سال ٩٤ صادرات نصف شد و حدود ١ میلیون بشکه نفت خام صادر می‌کنیم و از نظر ارزشی نیز قیمتها از ١٠٠ دلار به حدود ٥٥ دلار رسیده است.

وی افزود: ایران با توجه به چالشهای متعدد و پیش رو، موقعیت ممتازی برای سرمایه گذاری دارد و بدون تردید سرمایه گذاری در کشورمان با توجه به وجود امنیت افزایش خواهد یافت.

جهانگیری عنوان کرد: توسعه پایدار کشور یک ضرورت جدی است و بخش صنعت پیشران توسعه در آینده خواهد بود و در این مسیر بخش خصوصی باید فعالتر از گذشته مشارکت کند و با همدلی کشور را بسوی صنعتی شدن سوق دهیم.

معاون اول رئیس جمهوری با بیان این که دهه ٨٠ فرصت بی‌نظیری برای صنعتی شدن ایران بود گفت: بخشی از این زمان به علت سو مدیریتها از دست رفت و با توجه به این که از سالهای ٨٤ تا ٩٢ کشور حجم درآمدی مطلوبی داشت برنامه های توسعه‌ای محقق نشد.

وی افزود: از سال ٨٤ تا ٩٢ حجم درآمدهای کشور حدود ٩٥٠ میلیارد دلار بوده است و باید دید که این حجم درآمد چه شد و چه آثاری بر جای گذاشت و انسان غصه می‌خورد که به دلیل مدیریت بد، درآمدها به سمت تولید و سرمایه گذاری حرکت نکرد.

جهانگیری تصریح کرد: در آن دوران ٧٠٠ میلیارد دلار واردات داشتیم که این رقم حتی در صندوق ذخیره ارزی نیز وجود نداشت و این که ما می‌گوییم واردات در آن زمان ٧٠٠ میلیارد دلار بوده بهترین دفاع از دولت گذشته است و اگر برخی اصرار دارند که رقم واردات کمتر بوده مسئولین وقت باید بیایند و پاسخ دهند که درآمدها کجاست.

معاون اول رئیس جمهوری ادامه داد: در مقطع فعلی شرایط ممتازی برای صنعتی شدن ایران وجود دارد و بخش خصوصی واقعی باید اراده کند که همگام با دولت در این مسیر حرکت کند.

وی تصریح کرد: باید جایگاه بخش خصوصی در اقتصاد ایران تثبیت شود و باید همه تلاش کنیم فساد سیستمی را از کشور دور کنیم تا همه سالم فعالیت کنند.

جهانگیری عنوان کرد: در دو سال گذشته با وجود تحریمها مردم به آینده امیدوار بوده‌اند و باید قدر ثبات را دانست و ثبات یعنی این که بخش خصوصی بداند تورم و نرخ ارز در آینده چه میزان است.

معاون اول رئیس جمهوری گفت: ما باید به دنبال تعامل با جهان باشیم و مصمم هستیم که تحریمها را پایان داده و زنجیر بسته شده به دست و پای صنعتگران را باز کنیم.

۹ تیر ۱۳۹۴ ۱۲:۲۳
تعداد بازدید : ۵۴۲