احتمال کشف نفت در اردبیل/ اجرای بزرگترین پروژه کشف گاز در خلیج‌فارس

احتمال کشف نفت در اردبیل/ اجرای بزرگترین پروژه کشف گاز در خلیج‌فارس
مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران با تشریح آخرین وضعیت اکتشاف نفت خام در بلوک اکتشافی مغان اردبیل، اعلام کرد: یکی از بزرگترین پروژه‌های اکتشاف گاز در منطقه خلیج فارس به زودی آغاز می شود.
 

سیدمحمود محدث در گفتگو با مهر درباره آخرین وضعیت عملیات اکتشاف نفت در بلوک اکتشافی مغان اردبیل گفت: تاکنون عملیات لرزه نگاری در بلوک مغان به پایان رسیده است که با توجه به نتایج مطالعات اولیه به زودی حفاری در این بلوک آغاز می شود.

مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران با اعلام اینکه شرکت خارجی فعال در این بلوک اکتشافی تاکنون به اجرای تعهدات خود پایبند بوده است، تصریح کرد: به زودی عملیات حفاری اکتشافی در بلوک مغان آغاز می شود.
 
این مقام مسئول با تاکید بر اینکه هم اکنون بلوکی برای آغاز عملیات حفاری مشخص شده است، اظهار داشت: در صورت کشف ذخایر تجاری نفت در بلوک مغاون جزئیات آن توسط وزارت نفت اعلام می شود.
 
به گزارش مهر، رستم قاسمی وزیر نفت اخیرا در سفر استانی اردبیل با صدور دستوری خواستار شتاب در طرح اکتشاف و استخراج نفت در منطقه مغان اردبیل شده است.
 
بر این اساس، یک تیم 45 نفره از کارشناسان شرکت ملی نفت ایران در منطقه گرمی اردبیل، مطالعات زمین شناسی اکتشاف نفت مغان را در قالب چند گروه مجزا در نقاط مختلف آغاز کرده اند.
 
کارشناسان حاضر در این منطقه مرزی با گمانه زنی و نمونه برداری در مناطق مختلف شهرستان گرمی اردیبل نسبت به تعیین میزان احتمالی ذخایر نفت و مقرون به صرفه بودن استخراج آن اقدام می کنند.
 
با توجه به اینکه مطالعات مقدماتی اکتشاف نفت مغان در گرمی اردیبل دهها سال پیش هم انجام شده بود، وجود ذخایر نفتی در منطقه قطعی است اما برآورد مقدار آن نیاز به بررسیهای تکمیلی و مدت دار دارد.
 
سابقه مطالعات نفت در منطقه مغان به 35 سال پیش بر می گردد و در حال حاضر آثاری از مطالعات و حفرچاه اولیه در منطقه خروسلو مغان حد فاصل شهرستانهای گرمی و بیله سوار انجام یافته است.
 
قرارداد اجرای عملیات اکتشاف و توسعه نفت و گاز بلوک مغان 2 به ارزش بیش از 141 میلیون دلار میان شرکت ملی نفت ایران و یک شرکت خارجی (فروردین 1387) در تهران امضا شده بود.
 
پیمانکار خارجی در این بلوک اکتشافی متعهد شده بود اطلاعات لرزه نگاری دو بعدی قبلی به وسعت 600 کیلومتر مربع را مطالعه و 100 کیلومتر مربع داده های لرزه نگاری دو بعدی جدید و 200 کیلومتر مربع داده های لرزه نگاری سه بعدی برداشت کند.
 
این پیمانکار همچنین متعهد شده بود یک حلقه چاه اکتشافی را حفر کند و در صورت وجود شواهد مثبت از وجود هیدروکربور در بلوک مغان 2، عملیات لرزه نگاری دو بعدی به میزان 500 کیلومتر مربع انجام دهد، همچنین حفر دو حلقه چاه اکتشافی دیگر نیز پیش بینی شده است.
 
هزینه عملیات اکتشاف و مطالعات تکمیلی اعم از مطالعات ژئوفیزیک و حفاری چاه2های اکتشافی حدود 142 میلیون دلار و مدت زمان اجرا این پروژه چهار سال بوده که در صورت نیاز یک سال نیز تمدید است.
 
بلوک مغان 2 با وسعت سه هزار و 230 کیلومتر در استان اردبیل قرار دارد که با توجه به شرایط خاص مخزنی میدان های کشف شده در حوضه رسوبی مغان، فعالیت های اکتشافی و توصیفی به منظور دستیابی به دانش فنی برای بهره برداری اقتصادی در این منطقه توصیه شده است.
 
اجرای بزرگترین پروژه کشف گاز در خلیج‌فارس
 
محدث در ادامه در خصوص آخرین وضعیت توسعه فعالیت‌های اکتشاف گاز طبیعی در جزیره هندورآبی خلیج فارس، توضیح داد: با توجه به اینکه هندورابی از جزایر غیر مسکونی خلیج فارس بوده است از این رو برای آغاز فعالیت های اکتشافی باید یکسری تاسیسات زیر ساختی در این منطقه ایجاد شود.
 
وی با بیان اینکه به زودی ساخت اسکله و یک جاده دسترسی در جزیره هندورابی آغاز می شود، تاکید کرد: فراخوان مناقصه ساخت این تاسیسات منتشر شده است و به زودی عملیات اجرایی ساخت اسکله و جاده در جزیره هندورآبی اغاز خواهد شد.
 
محمود زیرکچیان زاده مدیر عامل شرکت نفت فلات قاره ایران هم پیشتر از احتمال کشف ذخایر جدید گاز طبیعی در جزیره هندورآبی خلیج فارس خبر داده و گفته بود: در حال حاضر مراحل نهایی اکتشاف گاز طبیعی در این منطقه در حال انجام است.
 
این مقام مسئول با بیان اینکه جزیره هندورابی بین دو میدان بزرگ گازی لاوان و کیش در خلیج فارس قرار گرفته است، تاکید کرده بود: در حال حاضر مطالعات اکتشافی شرکت ملی نفت برای کشف ذخایر هیدروکربوری در این منطقه در حال انجام است.
 
جزیره هندورابی در حد فاصل بین دو جزیره کیش و لاوان در خلیج فارس قرار گرفته که در سال 1968 میلادی عملیات لرزه‌نگاری دو بعدی در جزیره کیش آغاز و با بررسی داده‌های لرزه نگاری حکایت از وجود 66 تریلیون فوت‌مکعب گاز در این جزیره داده بود.
 
جزیره لاوان دارای مساحتی افزون بر 759 کیلومتر مربع است؛ با اکتشاف نفت در خلیج فارس و فعال شدن شرکت لاپکو در سال 1346 استخراج نفت در این منطقه عملیاتی آغاز شد ضمن انکه میزان ذخایر گاز این میدان حدود 12 تریلیون فوت مکعب ارزیابی می شود. میدان‌های بلال، رشادت، رسالت، سلمان و لاوان، از میدان های کشف شده در جزیره لاوان است.
۸ بهمن ۱۳۹۰ ۱۵:۰۴
مهر |
تعداد بازدید : ۱,۲۲۵