قرارداد پژوهشی تولید سوخت مایع از گازطبیعی امضا می شود

قرارداد پژوهشی تولید سوخت مایع از گازطبیعی امضا می شود
آیین امضای قرارداد پروژه پژوهشی «تدوین دانش فنی، طراحی مفهومی و پایه پیشرفته واحد نیمه صنعتی تولید سوخت مایع از گاز طبیعی (GTL )» میان شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب و پژوهشگاه صنعت نفت روز سه شنبه (٢٣ تیرماه) برگزار می شود.

به گزارش پایگاه خبری اوپکس به نقل از خبرنگار شانا، این مراسم با حضور مدیران ارشد وزارت نفت و شرکت ملی نفت ایران در سالن کنفرانس آموزش و توسعه شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب در اهواز برگزار خواهد شد.

در قالب این قرارداد پژوهشگاه صنعت نفت نسبت به تهیه بسته طراحی مفهومی و طراحی بنیادی پیشرفته واحد نیمه صنعتی تبدیل گاز طبیعی به سوخت مایع با ظرفیت یک هزار  بشکه در روز اقدام خواهد کرد.

فرایند جی.تی.ال یا تبدیل گاز به مایع، یک دانش فنی پیچیده و دارای ارزش افزوده فوق‌العاده است؛ به نحوی که با دارا بودن این دانش فنی می توان از گاز طبیعی انواع محصولات ال.پی.جی، بنزین، گازوییل، نفت سفید و واکس را تهیه کرد.

سوخت حاصل از این فرایند به دلیل نداشتن گوگرد در گاز طبیعی دارای کمترین آلایندگی است و استاندارد زیست محیطی یورو ٥ و بالاتر را تامین می کند.

 محصولات جی.تی.ال هیدروکربن‌های خالص پارافین هستند که خواص احتراق عالی با سوختن آرام و کنترل شعله دارند.

سوخت جی.تی.ال برای حمل ‌و نقل شفاف، پاک، عاری از گوگرد و آروماتیک است و عدد ستان بالا دارد. عدد ستان، معیاری برای اندازه‌گیری کیفیت احتراق سوخت است که بالا بودن عدد ستان نشان از احتراق کامل دارد.

سوخت جی.تی.ال دارای عدد ستان ٨٠/٧٥ است که بالاتر از دیزل پالایشگاهی با عدد ستان ٥٠/٤٥است. این سوخت بی‌نظیر برای حمل ‌و نقل می‌تواند یک مکمل عالی و یا محصولی خالص باشد و یا به ‌عنوان ترکیب با دیزل متداول استفاده شود.

سوخت جی.تی.ال به توسعه و گسترش سوخت‌های گوناگون حمل‌ و نقل و کاهش وابستگی به محصولات نفتی کمک می‌کند.

سوخت جی.تی.ال می‌تواند در موتورهای دیزلی متداول استفاده شود که انتشار کمتر آلودگی محلی مانند ذرات معلق، منوکسیدکربن، هیدورکربن‌ها و اکسیدهای نیتروژن را باعث می‌شود و با دیزل عاری از گوگرد مقایسه می‌شود. سوخت جی.تی.ال به کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای کمک می‌کند.

۲۲ تیر ۱۳۹۴ ۱۱:۴۸
تعداد بازدید : ۷۳۳