اعضای اوپک با ایران همراه نشوند، ضرر خواهند کرد

اعضای اوپک با ایران همراه نشوند، ضرر خواهند کرد
مدیرکل امور اوپک وزارت نفت تاکید کرد: با لغو تحریم‌ها و افزایش تدریجی تولید و صادرات نفت، کشورهایی که در نبود ایران بازار را اشغال کرده بودند باید با ما همکاری کنند چرا که ادامه افزایش تولید این کشورها همراه با افزایش تولید ایران می‌تواند به کاهش قیمت نفت منتهی شود و این اتفاق بیشتر به ضرر آن کشور ها خواهد بود تا ایران.

مهدی عسلی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به اینکه تحریم های بین المللی موجب شد روسیه (عمدتا در بازار اروپا) و برخی از کشورهای تولیدکننده نفت اوپک جای ایران را در بازارهای جهانی بگیرند، گفت: با لغو تحریم ها و افزایش تدریجی تولید و صادرات نفت ایران این کشورها ناگزیر خواهند بود با ایران همکاری کنند، چرا که ادامه افزایش تولید این کشورها همراه با افزایش تولید ایران میتواند به کاهش قیمت نفت منتهی شود و این اتفاق بیشتر به ضرر آن کشور ها خواهد بود تا ایران.

وی ادامه داد: با فرض افزایش 20 درصدی تولید نفت ایران، اگر هر کدام از این کشورها تولید خود را به میزان 2 درصد کاهش بدهند به بازگشت نفت ایران به بازار کمک کرده و مانع از کاهش قیمت نفت خواهند شد. در نتیجه ضرری متحمل این کشورها نمی شود. بخصوص با توجه به منافعی که در چند سال گذشته با گرفتن بازارهای ایران کسب کرده اند. به خصوص اینکه آنها در نبود ایران در چندسال گذشته منافعی را کسب کرده اند.

به گفته مدیر امور اوپک و مجامع انرژی وزارت نفت، اگر کشورهای تولیدکننده نفت اوپک به افزایش تولید خود ادامه دهند و قیمت نفت به میزان 20 درصد کاهش پیدا کند مسلما زیان کشوری که روزانه 7 میلیون بشکه نفت تولید می کند در مقایسه با ما که تولید روزانه 1.2 میلیون بشکه در روز را داریم بسیار بیشتر خواهد بود. بنابراین با افزایش تولید ایران این کشورها همکاری با ایران را به نفع خود خواهند دید.

عسلی هم چنین در پاسخ به اینکه واکنش و پاسخ اعضای اوپک به نامه ایران چه بوده و آیا اساسا پاسخی از سوی آنها ارسال شده است؟ خاطرنشان کرد: نامه هایی که ایران برای وزرای کشورهای عضو اوپک ارسال کرد بیشتر ماهیت اطلاع رسانی داشت و به همین دلیل نیازی به پاسخ از سوی آن ها نبود. در واقع ما در آن نامه ها برنامه ایران برای دوره پساتحریم مبنی بر افزایش تولید و صادرات و بازپس گیری بازارهای جهانی را اعلام کردیم و از آنها خواستیم با همکاری با ما ثبات بازار جهانی را تضمین کنند.

به گزارش ایسنا، وزیر نفت کشورمان در حاشیه صد و شصت و هفتمین اجلاس سازمان کشورهای تولید کنننده نفت(اوپک) گفته بود " در نامه ای که به اعضای اوپک نوشتم اعلام کردم "این حق ماست که به بازار بازگردیم" و اعلام کرده بود "ایران در پی تحریم های بین المللی مجبور شد صادرات نفت خود را کاهش دهد اما با لغو این تحریم ها ایران به دنبال پس گرفتن سهم خود در بازار صادرات نفت است.

وی هم چنین لغو تحریم ها را زمینه ساز تحولات مثبت بزرگ در صنعت نفت و گاز دانست و افزود: با لغو تحریم ها مسلما وضع صنایع نفت و گاز کشور بمراتب بهتر از قبل خواهد بود چون در این مدت کشور در بسیاری از زمینه ها از نظر فناوری و تربیت نیروی انسانی پیش رفته و به خود باوری رسیده است. آثار و نتایج این تحولات را در تکمیل فازهای مختلف پارس جنوبی و افزایش تولید نفت و گاز حتی در شرایط تحریم ها را مشاهده میکنیم. حال با لغو تحریم ها و با افزایش منابع مالی سرمایه گذاری در فعالیتهای بالادستی و پایین دستی نفت توسط شرکتهای بین المللی صورت خواهد گرفت و فناوری های پیشرفته وارد کشور می شوند.

مدیر امور اوپک و مجامع انرژی وزارت نفت ادامه داد: این عوامل موجب افزایش تولید و بالارفتن سطح فناوری ها و در نتیجه افزایش سود ایران در بازارهای جهانی خواهد شد.

عسلی در پایان راهبرد بلندمدت ایران را توسعه صنایع پایین دستی صنعت نفت و گاز و صادرات فرآورده ها و محصولات پتروشیمی به جای خام فروشی دانست و گفت: ایران کشوری است که به دلیل منابع گاز فراوان و نیروی جوان تحصیل کرده ظرفیت بالقوه بالایی برای توسعه پایین دستی در این بخش ها را دارد. افزایش ظرفیت تولید و در اختیار گرفتن سهم بیشتر بازار نفت و گاز و فراورده های نفت و پتروشیمی در دنیا میتواند ضمن افزایش درامد ارزی کشور به بالارفتن نفوذ ایران در روابط بین المللی نیز کمک کند.

۲۳ تیر ۱۳۹۴ ۱۱:۱۹
تعداد بازدید : ۷۲۴