داخلی سازی کالاهای وارداتی از اولویت های اصلی وزارت نفت است

داخلی سازی کالاهای وارداتی از اولویت های اصلی وزارت نفت است
وزیر نفت با تاکید بر ضرورت صدور گواهینامه کیفیت کالا و تجهیزات از طریق سیستم یکپارچه گفت: داخلی سازی کالاهای حیاتی وارداتی مورد نیاز صنعت نفت از اولویت های اصلی وزارت نفت است.
مهندس رستم قاسمی عصر چهارشنبه (12 بهمن) در سومین جلسه شورای عالی صدور گواهینامه کیفیت کالا و تجهیزات مورد استفاده در صنعت نفت که در محل دفتر انجمن نفت ایران برگزار شد، تصریح کرد: در شرایط کنونی جای هیچ تردیدی برای گرایش بیشتر به سمت سازندگان داخلی وجود ندارد، ضمن آنکه در چند دهه گذشته هزینه های زیادی برای احداث زیرساخت های صنعت نفت در بخش های مختلف انجام شده است.

به صرفه بودن، سرعت و کیفیت سه موضوعی بود که مهندس قاسمی در فرآیند بومی سازی، تولید کالا و تجهیزات داخلی مورد استفاده در صنعت نفت مورد تاکید قرار داد و گفت: در مسیر خودکفایی صنعت نفت باید به توانمندی شرکت های ایرانی اعتماد کرد، حتی اگر کیفیت کالاهای تولید داخل نسبت به کالاهای وارداتی از کشورهای غربی کمی پایین تر باشد.

وی با تاکید بر این که هم اکنون بخش عمده ای از تاسیسات نصب شده در پروژه های جدید صنعت نفت با استفاده از توانمندی های شرکت های داخلی تولید می شود، گفت: زیرساخت های لازم برای تولید کالاهای وارداتی در داخل کشور موجود است.

وزیر نفت داخلی سازی و خودکفایی ایران در حوزه نفت و گاز، پتروشیمی و پالایش و پخش را از اصلی ترین محورهای صنعت نفت اعلام و تصریح کرد: باید به سمت نمونه سازی کالاهای وارداتی مورد نیاز و حیاتی در این صنعت برویم و در این مسیر وجود سیستم یکپارچه صدور گواهینامه کیفیت کالا و تجهیزات در کشور ضروری است.

مهندس قاسمی افزود: مسیر دریافت گواهینامه کیفیت از سوی شرکت های داخلی بایستی کاملا شفاف و آسان باشد تا این شرکت ها در کمترین زمان ممکن بدون هیچ مشکلی بتوانند این گواهینامه را دریافت کنند، ضمن آنکه همکاری شرکت های زیرمجموعه وزارت نفت در این امر با شرکت های داخلی تولید کننده تجهیزات ضروری است.

وی خطاب به اعضای شورای عالی صدور گواهینامه کیفیت کالا و تجهیزات حاضر در این جلسه گفت: برای توجیه شدن هر چه زودتر و بهتر سازندگان تجهیزات داخلی از چگونگی دریافت این گواهینامه بهتر است این شورا از آنها دعوت و جلسه های مشترکی را برگزار کنند؛ چراکه وجود این گواهینامه در کالاهای ساخت داخل مسیر را برای همکاری هرچه بیشتر هموار می کند.

وزیر نفت با بیان که در بومی سازی کالاها و تجهیزات مورد نیاز صنعت نفت نباید کار را از نقطه صفر شروع کنیم و بایستی از دانش روز جهانی بهره گرفت، گفت: کالاها و تجهیزاتی که هم اکنون در کشور تولید و استفاده می شود، هیچ گونه مشکلی از نظر کیفیت ندارند، و بایستی برای آنها گواهینامه کیفیت صادر شود و این تجهیزات دیگر نیازی به بررسی دوباره از نظر کیفی و کمی ندارند.

این عضو دولت دهم ادامه داد: وقتی کالایی در یکی از شرکت های زیرمجموعه صنعت نفت به کارگرفته شده و گواهینامه کیفیت آن شرکت را دریافت کرده است دلیلی ندارد که برای استفاده دیگر شرکت ها دوباره مسیر طولانی دریافت گواهینامه طی شود.

قاسمی تاکید کرد: صدور گواهینامه کیفیت کالا و تجهیزات برای صنعت نفت اقدامی بنیادی و اساسی به شمار می رود؛ از این رو همه صنعت نفت باید با همکاری یکدیگر این اقدام مهم را به نتیجه برسانند.

وی با تاکید بر ضرورت توجه بیشتر به صنعت نفت با توجه به نیاز کشور به این صنعت، افزود: امیدواریم سیستم صدور گواهینامه کیفیت کالا و تجهیزات در صنعت نفت در یک برنامه زمان بندی مشخص به نتیجه برسد.

وی با اشاره به مشارکت انجمن نفت ایران و پژوهشگاه صنعت نفت برای راه اندازی سیستم یکپارچه صدور گواهینامه گفت: این دو نهاد دو بازوی علمی خوب صنعت نفت به شمار می روند اما برای افزایش کیفیت بیشتر باید در این مسیر از همه توان علمی کشور همچون قطب های دانشگاهی بهره گرفت.

اجرای مراحل نهایی سیستم یکپارچه صدور گواهینامه کیفیت کالا و تجهیزات صنعت نفت

معاون وزیر نفت در امور پژوهش و فناوری در این مراسم نیز با تقدیر از حضور وزیر نفت در جلسه انجمن نفت ایران، گفت: حضور مهندس قاسمی در این جلسه حکایت از اعتقاد و اعتماد وی به توانمندی مهندسان داخلی کشور است.

دکتر محمدرضا مقدم گفت: هم اکنون ساختارهای اجرایی سیستم یکپارچه صدور گواهینامه کیفیت کالا و تجهیزات مورد استفاده در صنعت نفت مراحل نهایی خود را سپری می کند و امیدواریم که حضور وزیر نفت در سومین جلسه اعضای شورای عالی صدور گواهینامه مسیر را برای آغاز به کار این سیستم در صنعت نفت هموار کند.

وی به شرایط کارکرد تجهیزات و کالاهای صنعت نفت در دما و فشار بالا اشاره کرد و گفت: راه اندازی سیستم یکپارچه صدور گواهینامه کیفیت می تواند استفاده از کالاهای ساخت داخل را در صنعت نفت آسان کند.

۱۴ بهمن ۱۳۹۰ ۱۲:۰۷
تعداد بازدید : ۱,۰۸۷