پالایشگاه‌های اروپایی برای استقبال از نفت ایران آماده می‌شوند

پالایشگاه‌های اروپایی برای استقبال از نفت ایران آماده می‌شوند
رویترز طی گزارشی نوشت: به دنبال انعقاد توافق جامع هسته ای بین ایران و قدرت های جهانی، پالایشگاه های منطقه مدیترانه در حال آماده شدن برای استقبال از بازگشت نفت ایران به بازار هستند

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از رویترز، به دنبال انعقاد توافق جامع هسته ای بین ایران و قدرت های جهانی، پالایشگاه های منطقه مدیترانه در حال آماده شدن برای استقبال از بازگشت نفت ایران به بازار هستند که موجب کاهش قیمت ها و افزایش سودآوری آنها خواهد شد.
نفت خام صادراتی ایران قبل از تشدید تحریم ها همواره یکی از انواع نفت های مورد استفاده در پالایشگاه های اروپایی محسوب می شد.
سخنگوی شرکت هلنیک پترولیوم، بزرگترین شرکت پالایشگاهی یونان ضمن تاکید بر اینکه این شرکت قبل از لغو رسمی تحریم ها هیچ نفتی از ایران نخواهد خرید گفت: «ایران یک شریک با ارزش و دیرینه برای ما بوده است... ما در انتظار بازگشت ایران به بازار هستیم.»
وی افزود: «حجمی از نفت خام ایران که مجددا وارد بازار مدیترانه خواهد شد، قیمت ها را کاهش خواهد داد و گزینه های بیشتری در اختیار پالایشگاه های منطقه قرار خواهد داد.»
هرچند هنوز جزئیات دقیق میزان کاهش تحریم های ایران مشخص نیست، اما مقامات ایرانی گفته اند تلاش خواهند کرد صادرات نفت خام به اروپا را به حداکثر برسانند و سهم بیش از 40 درصدی از این بازار را مجددا تصاحب کنند.
تحلیلگران انتظار دارند توافق هسته ای موجب افزایش 60 درصدی صادرات نفت ایران در طی یک سال شود.
افزایش حجم صادرات نفت تنها فشار بر بازاری را که هم اکنون نیز با فزونی عرضه مواجه است خواهد افزود. اما برای پالایشگاه ها  نفت ارزان تر به معنای افزایش کسب سود است.
قبل از سال 2012، نفت خام ایران، حدود یک چهارم نفت مصرفی شرکت هلنیک پترولیوم را تشکیل می داد و این شرکت همانند بسیاری از شرکت های پالایشگاهی مدیترانه اکنون در انتظار بازگشت نفت ایران است.
خریداران اروپایی نفت از جمله انی و ساراس ایتالیا در طی یک سال گذشته مذاکراتی را با مقامات ایرانی انجام داده اند.
سخنگوی شرکت اسپانیولا دی پترولس اسپانیا گفت: «نفت خام ایران عمدتا بخشی از نفت خام مورد نیاز ما را تامین می کرده است و ما روابط تجاری طولانی با آنها را حفظ کرده ایم.»
این شرکت اسپانیایی در بیانیه ای اعلام کرد: «اگر تحریم ها آنگونه که انتظار می رود برداشته شود، نفت خام ایران قطعا مجددا یک جایگزین مورد توجه دیگر (برای ما) خواهد بود.»

مقامات شرکت انگلیسی هلندی شل نیز که اخیرا به تهران سفر کرده و در مورد همکاری های آینده و پرداخت بدهی 2 میلیارد دلاری خود به ایران با مقامات نفتی این کشور دیدار کرده اند گفتند علاقمند فعالیت در ایران هستند.

یک سخنگوی شل گفت:«کاملا در چارچوب قانون، ما علاقمند یافتن راه هایی برای ایفای نقش در توسعه بخش انرژی ایران هستیم».

۲۴ تیر ۱۳۹۴ ۱۱:۳۲
تعداد بازدید : ۶۶۷