تقاضای جهانی نفت، در ٦ ماه دوم امسال کاهش می یابد

تقاضای جهانی نفت، در ٦ ماه دوم امسال کاهش می یابد
آژانس بین المللی انرژی در گزارش ماه ژوییه خود پیش بینی کرد تقاضای جهانی نفت در سه ماهه سوم و چهارم امسال کاهش پیدا کند.

به گزارش پایگاه خبری اوپکس به نقل از خبرنگار شانا، براساس گزارش ماه ژوییه ( تیر- مرداد) آژانس بین المللی انرژی، تقاضا نفت جهان در سه ماهه نخست ٢٠١٥، یک میلیون و ٨٠٠ هزار بشکه در روز افزایش یافته و پس از آن رو به کاهش گذاشت.

اطلاعات اولیه نشان‌ دهنده آن است که تقاضای جهانی نفت در سه ماهه دوم امسال یک میلیون و ٤٠٠ هزار بشکه و در سه ماهه سوم و چهارم نیز یک میلیون و ٢٠٠ هزار بشکه در روز کاهش می یابد.

کاهش تقاضای نفت نسبت به فصل ابتدایی سال ٢٠١٥ نشانگرعوامل گذرایی مانند سرمای هوا در اروپا بوده که منجر به افزایش تقاضای نفت گاز در این منطقه و افزایش موقت تقاضا در فصل نخست سال ٢٠١٥ شده است.

البته مهدی عسلی، مدیر امور اوپک و روابط با مجامع انرژی وزارت نفت معتقد است: با وجود تاثیر گذاری نفت در تمام فرآیندهای تولید، در سالهای اخیر با افزایش کارایی انرژی در بسیاری از کشورها بخصوص چین به تدریج این نقش کمتر شد و تقاضا برای انرژی متناسب با رشد اقتصادی افزایش پیدا نکرد.

عسلی با بیان این که در چهل سال گذشته هر سال به طور میانگین حدود یک درصد از شدت انرژی در این کشورها کاهش و یا کارایی کلی انرژی حدود یک درصد افزایش یافته است، می افزاید: همچنین مالیاتهایی که دولتها، در بیشترمواقع تحت عنوان حمایت از محیط زیست برقرار و دریافت می کنند هزینه مصرف انرژی و فرآورده های نفتی را در این کشورها بالا برده است.

به گزارش اداره امور اوپک و روابط با مجامع انرژی، آژانس بین المللی انرژی همچنین پیش بینی کرد که تقاضای جهانی نفت در سال٢٠١٦ با یک میلیون و ٢٠٠ هزار بشکه افزایش به ٩٥ میلیون و ٢٠٠ هزاربشکه در روز برسد و عامل اصلی افزایش تقاضا را نیز کشورهای غیر OECD اعلام کرد.

۳۱ تیر ۱۳۹۴ ۱۴:۲۷
تعداد بازدید : ۵۶۹