وزیع ٣٢٤ هزار تن گازمایع در کشور

وزیع ٣٢٤ هزار تن گازمایع در کشور
در دو ماه نخست امسال بیش از ٣٢٤ هزار تن گاز مایع (ال پی جی) در ٣١ استان کشور با قیمت مصوب توزیع شده است.

به گزارش شانا به نقل از مدیریت برنامه ریزی تلفیقی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران، در ٦٢ روز نخست امسال ٣٢٤ هزار ٥٧٠ تن گاز مایع در سراسر کشور عرضه شده است.

برپایه این گزارش، توزیع روزانه این فرآورده نفتی در فروردین ماه امسال پنج هزار و ٤٢٨ تن و در اردیبهشت ماه نیز پنج هزار و ٤٢ تن بوده است.

استان اصفهان با هزار و ٣٧ تن در روز و استان مرکزی با هزار و ١١٥ تن در روز بیشترین مقدار فروش این فرآورده را فروردین ماه امسال داشته اند؛ استان اصفهان در اردیبهشت ماه امسال نیز با فروش هزار و ١٨٨ تن در روز، روند افزایشی توزیع ال پی جی را حفظ کرده است.

به گزارش شانا، ال‌ پی‌جی یا گاز مایع محصول فرعی تصفیه گاز طبیعی و پالایش نفت خام است که به ٢ گاز هیدروکربنی بوتان و پروپان یا ترکیبی از آنها اطلاق می‌شود و در حالت مایع نگه داشته می‌شوند.

گاز مایع بیشتر برای کاربردهای گرمایشی و به عنوان سوخت وسایل نقلیه، در ساخت اسپری‌ها، همچنین به عنوان گاز خنک‌کننده در وسایل سرمازا مانند یخچال و فریزر استفاده می‌شود.

ارزش حرارتی این گاز که مقادیر کمی پروپیلن و بوتیلن نیز در آن  وجود دارد ٤٦,١ مگاژول بر کیلوگرم و بالاتر از بنزین و نفت کوره است و در وزن مساوی انرژی بیشتری تولید می کند، اما ارزش حرارتی آن در حجم مساوی کمتر است (به دلیل گاز بودن).

ال پی جی در زمان تولید بدون رنگ، بو و حتی مزه است، از این رو برای ایمنی بیشتر ترکیبات گوگرد دار به نام مرکاپتان (شامل اتیل مرکاپتان و متیل مرکاپتان) به آن اضافه می‌شود.

ال‌پی‌جی را نباید با ال‌ان‌جی (گازطبیعی مایع‌شده) اشتباه گرفت، ال‌ان‌جی در واقع همان گازطبیعی (به طور عمده متان و اتان) است که برای حمل‌ونقل راحت‌تر به صورت گاز درمی‌آید.

بیشتر مردم به ال پی جی، گازمایع می‌گویند که درسیلندرهای قابل حمل ٥٠ کیلویی، ١١ کیلویی و ٢ کیلویی (پیک نیکی) درایران به فروش می‌رسد. (پیش از این که شهرها لوله کشی گازطبیعی شوند عمده مصرف خانه‌ها برای اجاقها و در زمان بی برقی برای روشنایی،گاز مایع سیلندری بود که پس از لوله کشی شبکه گازطبیعی برای هرخانه،کمتر در خانه‌ها استفاده می‌شود..)

در صنایع کوچک که مصرف کننده صنعتی نمی‌تواند هزینه نصب مخازن بزرگ گاز را تامین کند و یا مکان نصب این مخازن را ندارد از سیلندرهای ٥٠ کیلویی که قابل حمل است، استفاده و آن را در خارج از ساختمان به لوله کشی گاز ساختمان وصل می کند.

برای مصارف صنعتی نیز از ال پی جی در مخازن بزرگتری که در محل تولیدی صنعتی نصب شده‌ است، استفاده می‌شود. این مخازن به وسیله ماشینهای حمل گازمایع (گاز کش) مستقیم از پالایشگاه و یا شرکتهای توزبع گاز مایع پُر می‌شوند.

این گاز به دلیل این که به سادگی قابل حمل و نقل است در بسیاری از مکانهایی که استفاده از منابع دیگر سوخت امکان پذیر نیست استفاده می‌شود.   

خانه‌ها برای اجاق گازها و وسایل گرمایشی، کارخانه ها به منظور سوخت کوره و مشعل و در برخی دیگر جهت تامین سوخت دوم، آشپزخانه های صنعتی و تجاری، همچنین تورینهای گازی نیروگاههای سیکل ترکیبی، خودروها به عنوان سوخت دوم، مصرف کنندگان ال پی جی به شمار می آیند.

۳ مرداد ۱۳۹۴ ۱۶:۲۲
تعداد بازدید : ۵۴۳