میعانات گازی و نفت کوره محموله های شناور ایران

میعانات گازی و نفت کوره محموله های شناور ایران
دو مقام نفتی ایران به رویترز گفتند که ذخیره سازیهای نفتی ایران روی آب میعانات گازی و نفت کوره هستند.

به گزارش خبرگزاری رویترز از پکن/ سنگاپور، چندی است که بسیاری از تحلیلگران، بانکها و موسسه های نفتی در گزارشهایی جداگانه از وجود چند میلیون نفت ایران روی آب خبر می دهند و در حالی که معامله گران به دنبال پیش بینی نوع نفت یا فرآوره های نفتی موجود در این ذخیره سازیهای شناور، ٢ مقام ایرانی به تازگی اعلام کرده اند که این ذخیره سازیها میعانات گازی و نفت کوره هستد.

بر اساس این گزارش، میلیونها بشکه نفت ایران روی آب می تواند بلافاصله پس از لغو تحریمها به مشتریان نفتی این کشور فروخته شود و برخی معامله گران معتقدند که بخش قابل توجه ای از آن نفت خام است و این موضوع آنها را درباره تاثیر ورود این محموله ها به بازار نفت که هم اکنون با مازاد عرضه روبروست، نگران کرده است.

گزارش رویترز حاکی است: ایران هیچ گونه محموله نفت خام روی آب ذخیره سازی نکرده و تنها میعانات و نفت کوره در ذخیره سازیهای شناور خود دارد.

یک مقام نفتی دیگر ایران همچنین گفت: ایران نفت خام روی آب ذخیره سازی نکرده است.

تهران و کشورهای گروه ١+٥ اوایل ماه جاری میلادی به یک توافق جامع هسته ای دست یافتند که به دنبال آن تحریمهای مالی و اقتصادی علیه ایران برداشته می شود و مسیر برای رشد تولید و عرضه نفت خام ایران به بازارهای جهانی هموار می شود.

قیمت نفت خام برنت از زمان حصول توافق هسته ای تهران و کشورهای گروه ١+٥ به دنبال نگرانی درباره ورود ٤٠ تا ٥٠ میلیون بشکه نفت خام و میعانات گازی موجود در ذخیره سازیهای شناور ایران که تحلیلگران متعددی در این باره نظر داده اند، حدود چهار درصد کاهش یافته است.

تحلیلگران بانک مورگان استنلی به رهبری آدام لانگ سان در یادداشتی اعلام کردند: نگرانیها درباره ذخیره سازیهای نفت خام ایران بیش از حد نشان داده شده است.

منابع صنعتی می گویند که بخش عمده ای از ذخیره سازیهای شناور ایران میعانات گازی است.

با این حال، برخی معامله گران بر این باورند که ایران نفت خام روی آب ذخیره سازی کرده است و از این که بازار در این باره آگاه شود از خود مقاومت نشان می دهد زیرا نگرانیها در این باره می تواند قیمتهای جهانی نفت خام را تحت فشار قرار دهد.

یک معامله گر بزرگ نفت خام ایران در بازارهای جهانی گفت: اگر بپذیریم که ایران حجم زیادی نفت خام روی آب ذخیره سازی کرده است، بازار به این شرایط که این محموله ها با تخفیف وارد بازار شود، واکنش نشان خواهد داد.

یک معامله گر بازار نفت با بیان این که ایران بیشتر نفت کوره خود را از تاسیسات ذخیره سازی در بندر فوجیره امارات می فروشد، گفت: مشوقی برای تولید کنندگان به منظور ذخیره سازی فرآورده ها وجود ندارد.

یک معامله گر نفت کوره با یک شرکت غربی گفت: تعجب برانگیز خواهد بود اگر آنها نفت کوره ذخیره سازی کرده باشند، در حالی که می توانند آن را روانه بازار کنند.

منابع تجاری در آسیا اعلام کرده اند که بیشتر نفت ذخیره  شده ایران روی ذخیره سازیهای شناور حدود ٣٠ میلیون بشکه میعانات گازی و باقیمانده آن نفت خام است.

بر اساس این گزارش، در حالی که مجتمع پتروشیمی دراگون آروماتیکس، بزرگترین خریدار محموله های میعانات گازی ایران در چین، از ماه آوریل تا ذخیره سازیهای نفت خام فوق سبک ایران ماهانه در حال افزایش است.

این واحد پتروشیمی چینی ماهانه ٢ میلیون بشکه از تولید ٩ میلیون بشکه ای میعانات گازی ایران در پارس جنوبی را مصرف می کند.

۴ مرداد ۱۳۹۴ ۱۱:۲۹
تعداد بازدید : ۴۷۶