دور خیر پالایشگاههای آفریقای جنوبی برای خرید نفت خام ایران

دور خیر پالایشگاههای آفریقای جنوبی برای خرید نفت خام ایران
پالایشگاههای از تمایل خود برای ازسرگیری نفت خام ایران پس از لغو تحریمها خبر دادند.

به گزارش خبرگزاری رویترز از کیپ تاون، اپراتورهای پالایشگاههای آفریقای جنوبی اعلام کردند: در حالی که پس از حصول توافق هسته ای هنوز تحریمهای ایران به طور کامل لغو نشده است، چهار پالایشگاه نفت آفریقای جنوبی برای خرید محمولههای نفت خام این کشور دست نگه داشتند و محتاط هستند.

پیش از اعمال تحریمها علیه تهران، ایران بزرگترین تامین کننده نفت خام آفریقای جنوبی بود و روزانه حدود ٣٨٠ هزار بشکه نفت از ایران وارد می کرد.

مایته انکوانا مشابانه، وزیر امور خارجه آفریقای جنوبی چندی پیش در سفرش به تهران اعلام کرده بود که این کشور خواهان از سرگیری خرید نفت خام از ایران است.

نیمی از اپراتورهای پالایشگاههای نفت خام آفریقای جنوبی از شرکتهای بزرگ بین المللی نفت و گاز جهان هستند.

کارن بایموگیشا، سخنگوی منطقه ای شرکت بی پی در آفریقای جنوبی گفت: بی پی از تحریمهای علیه ایران تبعیت می کند، بنابراین تا زمان لغو تحریمها، سیاست خود را تغییر نمی دهد.

وی افزود: این پالایشگاه آفریقای جنوبی هنوز برنامه ای برای خرید نفت خام ایران ندارد.

سخنگوی منطقه ای شرکت انگلیسی-هلندی شل که با همکاری بی پی اداره پالایشگاه ساپرف (SAPREF) بزرگترین پالایشگاه آفریقای جنوبی در شهر دوربان، را بر عهده دارند، سخنانی مشابه سخنگوی بی پی مطرح کرد.

پالایشگاه ساپرف آفریقای جنوبی ظرفیت تولید پالایش روزانه ١٨٠ تا ١٩٠ هزار بشکه نفت خام را دارد.

شرکت شل در بیانیه ای اعلام کرد که از تحریمهای بین المللی علیه ایران تبعیت می کند و در عین حال خواهان توسعه فعالیتهای خود در ایران پس از لغو تحریمهاست.

آفریقای جنوبی در ماه مه ٢٠١٢، یک ماه پیش از آغاز تحریمها علیه خرید نفت خام ایران، به طور میانگین روزانه ٦٨ هزار بشکه نفت خام از این کشور وارد کرد، به طوری که این مقدار در مقایسه با اوج آن در سال ٢٠١١ بسیار افت نشان می دهد.

شرکت آمریکایی شورون، اپراتور پالایشگاهی در کیپ تاون آفریقای جنوبی نیز در این باره اظهار نظر نکرد.

شرکت انگن، که بخش عمده سهام آن متعلق به شرکت ملی نفت مالزی (پتروناس) است، نیز به پرسش خبرنگار رویترزدر این باره پاسخی نداد.

انگن که اداره قدیمی ترن پالایشگاه نفت خام آفریقای جنوبی را بر عهده دارد،  تنها خریدار بزرگ نفت خام ایران پیش از تحریمهای سال ٢٠١٢ تهران بود.

ساسول که با مشارکت توتال فرانسه اداره پالایشگاه ناترف آفریقای جنوبی را بر عهده دارد، نیز در این باره گفت: آنها برنامه فوری برای ازسرگیری نفت خام ایران ندارند.

ساسول از سال ٢٠١٢ تاکنون از ایران هیچ محموله نفت خامی نخریده است و با توجه به مسیرهای کنونی دریافت نفت خام، هنوز برنامه ای برای واردات نفت از ایران ندارد.

۴ مرداد ۱۳۹۴ ۱۳:۴۹
تعداد بازدید : ۵۳۰