بزرگترین پالایشگاه جهان به دنبال از سرگیری روابط نفتی با ایران است

بزرگترین پالایشگاه جهان به دنبال از سرگیری روابط نفتی با ایران است
صنایع ریلاینس مجری بزرگ‌ترین مجموعه پالایشگاهی جهان ازسرگیری مناسبات تجاری با ایران را به محض لغو تحریم‌ها مورد بررسی قرار خواهد داد.

به گزارش ایسنا به نقل از بلومبرگ، وی سریکانت - مدیر مالی شرکت ریلاینس - در جلسه ارائه گزارش درآمد سه ماهه اول این شرکت در بمبئی گفت: مشخصا این توافق فرصت‌هایی را برای هر دو طرف چه به لحاظ منابع و چه به لحاظ محصولات ایجاد کرده است. ما همچنین در تلاش برای پیدا کردن راهی برای از سرگیری این روابط هستیم.

لغو تحریم‌ها علیه ایران به شرکت ریلاینس این اجازه را خواهد داد که پس از شش سال وقفه فروش بنزین به ایران را از سر بگیرد. دسترسی به ایران همچنین به این شرکت کمک خواهد کرد که هزینه‌های حمل و نقل را که در حال حاضر برای انتقال به بازارهایی همچون اروپا و آمریکا متحمل می‌شود کاهش دهد.

توشار تارون بانسال - مشاور نفتی ارشد در موسسه اف جی ای - گفت: شرکت صنایع ریلاینس یک عرضه‌کننده بزرگ بنزین به ایران قبل از تحریم‌ها بود و مشخصا یکی از نامزدهای افزایش عرضه بنزین به ایران پس از لغو تحریم‌ها خواهد بود.

صنایع ریلاینس جزو معدود پالایشگاه‌های جهان است که توانایی پالایش نفت خام سبک به فرآورده‌های باارزش و تبدیل به سوخت های دیگر بر اساس قیمت‌های بازار را دارد. این شرکت از کاهش قیمت نفت بیشترین بهره را برده است. صنایع ریلاینس اخیرا بالاترین سود سه ماهه خود را در هفت و نیم سال گذشته اعلام کرد، چرا که کاهش قیمت نفت درآمدهای این شرکت را از فروش بنزین بالا برده است.

در سه ماهه اخیر صنایع ریلاینس برای هر بشکه نفت خام که به سوخت تبدیل کرده 10 دلار و 40 سنت درآمد داشته در حالیکه این درآمد در دوره مشابه سال قبل هشت دلار و 70 سنت و در سه ماهه منتهی به 31 مارس 10 دلار و 10 سنت بود.

حاشیه سود پالایشی این شرکت به دلیل رشد تقاضا و کاهش قیمت انرژی بالاترین سود را در شش سال گذشته داشته است.

این شرکت که دو پالایشگاه با ظرفیت ترکیبی یک میلیون و 240 هزار بشکه در روز در ایالت گوجارات هند دارد در سه ماهه اخیر 16 میلیون و 600 هزار تن نفت خام را با نرخ متوسط مصرف 107 درصد پالایش کرده است.

آژانس بین‌المللی انرژی در گزارش ماهانه خود اعلام کرده است: ظرفیت پالایش جهانی در دو سال آینده از میزان تقاضا بالاتر خواهد رفت که ممکن است روی حاشیه سود پالایشی غیرمعمول این شرکت تاثیر بگذارد.

۵ مرداد ۱۳۹۴ ۱۱:۵۴
تعداد بازدید : ۸۱۳