سومین نشست کمیسیون گردشگری اتاق تهران برگزار شد انتقاد از تعدد نهادهای نظارتی و قوانین معارض توسعه گردشگری اتاق بازرگانی جای تقیه نیست

سومین نشست کمیسیون گردشگری اتاق تهران برگزار شد انتقاد از تعدد نهادهای نظارتی و قوانین معارض توسعه گردشگری اتاق بازرگانی جای تقیه نیست
سومین نشست کمیسیون گردشگری اتاق تهران با مساله انعکاس یک برنامه منسجم و مدون به دولت در مورد حوزه گردشگری آغاز شد؛ بحثی که تا پایان نشست نیز بین اعضای کمیسیون در جریان بود و پیشنهادات و نظرات مختلفی از سوی آنها عنوان شد. اعضای کمیسیون گردشگری اتاق تهران با هدف قرار دادن برنامه ششم تلاش کردند تا در این نشست روی مسایلی به جمع‌بندی برسند که باید توسط دولت در برنامه ششم لحاظ شود.
در ابتدای این نشست محسن مهرعلیزاده با اشاره به احتمال حضور مقامات ارشد دولتی در نشست‌های آتی اتاق تهران و دستورجلسه کمیسیون‌ها برای جمع‌بندی و بررسی مشکلات کنونی حوزه برای ارائه به دولت گفت: «در این نشست می‌توانیم در مورد مشکلات کلان و اساسی حوزه گردشگری مباحثی را مطرح و جمع‌بندی کنیم تا به عنوان راهبرد و راهکار به دولت بدهیم.»

بخش خصوصی در برنامه‌نویسی دخیل باشد

محمود نجفی‌عرب تاکید کرد که مطالبات بخش خصوصی در حوزه گردشگری باید در قالب اهداف کلان و اهداف تخصصی کمیسیون، توسط این کمیسیون به دولت ارائه شود. این عضو کمیسیون گردشگری اتاق تهران هم‌چنین اضافه کرد که باید از سایر کمیسیون‌های مشورتی اتاق تهران، تشکل‌های فعال حوزه گردشگری، مشاوران و اساتید دانشگاه استفاده شود. نجفی عرب گفت: «برای رسیدن به این اهداف موردنظر باید از دولت بخواهیم که بخش خصوصی را در تدوین برنامه‌های بالادستی و پایین‌دستی حوزه گردشگری دخالت دهد. در کشور ما قوانین و مقررات توسط دولت تنظیم می‌شود و خواه‌ ناخواه نگاه دولتی در آن حاکم است. این نگرانی در مورد قانون برنامه ششم هم وجود دارد.» او پیشنهاد کرد که اتاق تهران می‌تواند یک برنامه پیشنهادی به عنوان برنامه ششم بنویسد و به دولت ارائه کند. او گفت: «بجای حضور در جلساتی که بحث روی پیش‌نویسی است که دولتی‌ها قبلا نوشته‌اند اتاق بازرگانی می‌تواند با کمک کمیسیون‌های تخصصی خود، برنامه‌ای تدوین کند و به عنوان برنامه پیشنهادی ششم به دولت بدهد و از دولت مطالبه داشته باشد که روی این برنامه مداقه کند.» او عنوان کرد که اتاق می‌تواند این برنامه پیشنهادی را به نمایندگان مجلس نیز ارائه کند تا در روند تصویب برنامه در مجلس مدنظر قرار بگیرد.

اتاق بازرگانی جای تقیه نیست
این عضو کمیسیون که انتقادات شدیدی به زیرساخت‌های موجود در کشور و نحوه برخورد نهادهای نظارتی در مبادی ورودی و خروجی داشت گفت: «اتاق محل ارائه صریح نظرات بخش خصوصی است. اتاق جای تقیه نیست و ما باید به طور صریح و دقیق و مستدل نظرات و پیشنهادات خود را عنوان کنیم و صدای بخش خصوصی را به گوش مسوولان امر برسانیم.»
محمود نجفی‌عرب در پایان سخنان خود تاکید کرد که گردشگری نیاز به سرمایه‌گذاری دارد. او افزود: «ما به پلیس مخصوص گردشگری، سیستم حمل‌ونقل ویژه گردشگری، هتل‌های زنجیره‌ای، نیروهای راهنمای آموزش‌دیده در فرودگاه‌ها و هتل‌ها و حتی آموزش مردم در برخورد با گردشگر خارجی نیاز داریم و نمی‌توانیم این نیازها را نادیده بگیریم و انتظار داشته باشیم سهم ما از درآمدهای ناشی از توریسم در جهان افزایش یابد.»

نیروی پیشران بخش خصوصی است
محسن مهرعلیزاده با تایید سخنان محمود نجفی‌عرب به ذکر سخنانی از مقام معظم رهبری پرداخت و گفت: «مقام معظم رهبری زمانی در یک دیدار به بنده گفتند نقش دولت در پیشبرد مسایل کشور باید نقش هدایت‌کننده و نیروی پیشران و کِشنده باید بخش خصوصی باشد.» رئیس کمیسیون گردشگری با تقدیر از نگاه رهبر معظم انقلاب به بخش خصوصی، از این که این نگاه در فرآیند تدوین و تصویب قوانین و مقررات مصوب قوا دیده نمی‌شود، انتقاد کرد و افزود اتاق بازرگانی و کمیسیون گردشگری باید با برنامه‌های مشخص، حضور جدی و فعال بخش خصوصی را در این فرآیند عملیاتی کنند.

ضرورت فرهنگ‌سازی در حوزه گردشگری
سیده فاطمه مقیمی فرهنگ‌سازی را به عنوان یک مساله مهم در حوزه گردشگری عنوان کرد. این عضو هیات رئیسه اتاق تهران تاکید کرد که در طول سال‌های گذشته اقدام مناسبی در جهت فرهنگ‌سازی عمومی برای رفتار با گردشگران به ویژه گردشگران خارجی صورت نگرفته است. مقیمی افزود: «ما هم‌اکنون از تعدد نهادهای نظارتی در مبادی ورودی و خروجی رنج می‌بریم. این نهادها گاهاً می‌تواند موجب انصراف گردشگران از ورود به کشور شود چون نظارت‌ها گاهی بیش از اندازه و به شکل غیرمتعارف است.»

علیرضا خائف نیز با تایید سخنان مقیمی مبنی بر لزوم فرهنگ‌سازی تاکید کرد که با توجه به بروز و ظهور ابزارهای ارتباطی جدید، فرهنگ‌سازی اکنون سرعت بالایی دارد و نیازی به گذشت یک یا چند نسل برای جا انداختن یک رفتار جدید نیست و می‌تواند از این ابزار پرقدرت برای نهادینه کردن رفتار درست در جذب گردشگران خارجی استفاده کرد. این عضو کمیسیون نیز با عنوان این که متولیان امر در این حوزه پراکنده و متعدد هستند گفت که دولت باید با یکپارچه کردن نظارت بر ورود و خروج مسافر و گردشگر در فرودگاه‌ها و مرزها سهولت ورود و خروج آنان را، با در نظر گرفتن مسایل امنیتی، فراهم کند.

در پایان این نشست محسن مهرعلیزاده با جمع‌بندی پیشنهادهای اعضا و مجموعه مباحث مطرح شده گفت: «کمیسیون گردشگری اتاق تهران با مکتوب کردن پیشنهادهای خود و ارائه آن به هیات رئیسه اتاق تهران برای ارائه به دولت، سعی می‌کند سهم خود را در این بخش ایفا کند.» رئیس کمیسیون گردشگری اتاق تهران افزود: « برچیده شدن ضوابط غیرمتعارف و غیرضروری، جلوگیری قانونی از اعمال سلایق شخصی یا گروهی افراد یا دستگاه‌ها، یکدست و یکپارچه کردن قوانین و مقررات برای ورود و خروج در فرودگاه‌ها و مرزهای کشور، تعامل با مراکز فرهنگی برای گسترش فرهنگ گردشگرپذیری، پیگیری ایجاد فضای منطقی و تعاملی با گردشگران خارجی و داخلی، تلاش برای ایجاد زیرساخت‌ها و بهبود زیرساخت‌ها و ... از مجموعه پیشنهادهای این کمیسیون است که به صورت مدون به دولت ارائه خواهد شد.» مهرعلیزاده هم‌چنین تاکید کرد که کمیسیون تلاش می‌کند برای تعامل بیشتر و بهتر با دولت گروهی از اعضای خود را به سازمان مدیریت برنامه‌ریزی معرفی کند تا در کارگروه مربوط به تدوین سیاست‌های حوزه گردشگری در برنامه ششم حضور داشته باشند.
۷ مرداد ۱۳۹۴ ۰۹:۳۸
تعداد بازدید : ۵۲۵