سناتورهای آمریکایی بر لغو قانون منع صادرات نفت آمریکا پافشاری می کنند

سناتورهای آمریکایی بر لغو قانون منع صادرات نفت آمریکا پافشاری می کنند
همزمان با تلاش وزیر خارجه ایالات متحده برای متقاعد کردن کنگره در باره نکته های مثبت توافق هسته ای ایران، چند تن از سناتورهای آمریکایی خود را آماده یک جنگ نفتی با ایران کرده بودند.
به گزارش شبکه خبری سی ان ان، لیزا مورکوسکی، سناتور جمهوریخواه ایالت آلاسکا آمریکا که خواستار لغو منع صادرات نفت خام آمریکاست، معتقد است که اگر آمریکا نفت خام تولیدی خود را وارد بازار کند دیگر لازم نیست برای مقابله با دشمنان چکمه بپوشیم و وارد میدان جنگ شویم؛ به بیان دیگر، وی در عمل ورود نفت آمریکا به بازارهای جهانی را حربه ای برای مقابله با افزایش احتمالی تولید و عرضه نفت خام ایران پس از لغو تحریمها می داند.

البته مدتهاست که این بحثها در محافل سیاسی آمریکا مطرح است، دیروز (سه شنبه، ششم مردادماه) در یک جلسه استماع کمیته بانکی سنا، مورکوسکی از دولت آمریکا این پرسش را مطرح کرد: چرا  زمانی که لغو تحریمها به ایران اجازه خواهد داد تا نفت خود را صادر کند هنوز قانون منع صادرات نفت خام آمریکا باید پابرجا باشد. 

وی افزود: ما داریم به ایران اجازه می دهیم که نفت خود را در بازارهای جهانی بفروشد و به منابع ثروت دسترسی یابد و اهداف خود را محقق کند.

قانون منع صادرات نفت خام آمریکا در طول دهه ٧٠ میلادی تصویب شد، هدف از این قانون پایین نگه داشتند قیمت بنزین در داخل آمریکا و برخی دلایل امنیت ملی بود. فکر اولیه این بود که آمریکا بتواند نفت تولیدی خود را در داخل کشور نگه دارد تا در صورت هر گونه اتفاقی که واردات را با مشکل روبرو سازد، این کشور با مشکلی برای تأمین نفت مورد نیاز خود روبرو نشود بویژه اگر جنگی رخ دهد. 

به گفته باب منندز یکی از سناتورهای نیوجرسی، آمریکا باید اختیار امنیت انرژی خود را در داخل حفظ کند به جای این که آن را به خارج صادر کند.

با این حال مورکوسکی صادرات نفت خام آمریکا را ابزاری دیپلماتیک برای اعمال فشار بیشتر بر ایران توصیف کرد. آمریکا هم اکنون تنها صادرات نفت خام، گوشت اسب و چوب سرو قرمز را ممنوع کرده است. 

ایران دارای چهارمین ذخایر بزرگ نفت خام و نخستین ذخایر گاز طبیعی در جهان است، یکی از اولویت های ایران در توافق هسته ای که ١٤ ژوئیه با قدرتهای جهان به جمع بندی آن رسید این بود که تحریمهای غربی علیه این کشور در زمینه صادرات نفت برداشته شود.

کارشناسان مسائل انرژی معتقدند که قیمت نفت در بازارهای جهانی که به سطوح نزدیک به دوران رکود بزرگ اقتصادی جهان نزدیک شده است، ممکن است با بازگشت ایران به صحنه بین المللی صادرات نفت باز هم پایین تر بیاید. 

این که پس از صادرات نفت خام آمریکا به بازارهای جهانی چه بر سر قیمت بنزین در داخل آن خواهد آمد جای بحث دارد اما این احتمال وجود دارد که قیمت جهانی نفت افت کند، اما قیمتها در آمریکا اندکی رشد یابد.

تولیدکنندگان آمریکایی به دنبال آن هستند تا نفت خام تولیدی را به خارج صادر کنند تا از بتوانند آن را به قیمت بالاتری به فروش رسانند. قیمت جهانی که بر اساس شاخص نفت خام دریای برنت دریای شمار تعیین می شود به طور معمول چند دلار از قیمت نفت خام آمریکا (دابلیو تی آی) بالاتر است. 

لایحه پیشنهادی برداشته شدن منع قانون صادرات نفت خام در سنا از سوی ١٤ سناتور ارائه شده است که بیشتر آنها از ایالتهای نفتخیز مانند داکوتای شمالی و اکلاهاما هستند، اما همه می دانند که تصویب آن در کنگره کاری بس دشوار خواهد بود.

تام کلوزا، یک تحلیلگر ارشد در موسسه گسبادی، معتقد است که به نظر نمی رسد که حتی تا ٢٠١٦ هم این لایحه تصویب شود.

در ایالات متحده آمریکا مسئله ایران اهمیت خود را دارد، اما مصالح مملکتی برای بیشتر سیاستمداران الویت نخست است. 
۷ مرداد ۱۳۹۴ ۱۱:۴۱
تعداد بازدید : ۸۶۰