برنامه شرکت های نفتی چینی برای حضور در ایران در دوران پساتحریم

برنامه شرکت های نفتی چینی برای حضور در ایران در دوران پساتحریم
خبرگزاری رویترز گزارش داد شرکت های چینی از سال گذشته، فعالیت در زمینه قراردادهای موجود با ایران را پس از اینکه امید برای برداشته شدن تحریم ها افزایش یافت، بیشتر کرده اند.
به گزارش ایرنا از رویترز، شرکتهای بزرگ نفتی چین به دنبال آن هستند تا از ماه اکتبر در مجموع روزانه ١٦٠ هزار بشکه نفت خام از ٢ پروژه نفتی در جنوب غرب ایران برداشت کنند. شرکتهای چینی اعلام کرده اند که این حجم برداشت برای افزایش تولید نفت خام ایران پس از لغو تحریم ها صورت می گیرد.

شرکتهای بزرگ نفتی چین از بیم واکنش آمریکا به نقض تحریم ها فعالیت های خود را در میادین نفتی ایران به شدت کاهش دادند. ترس آنها از رفتار واشنگتن با آنها پس از همکاری با ایران بود که دنیا نگاه مثبتی به برنامه هسته ای آن کشور نداشت. 

در١٤ ژوئیه امسال، یعنی کمتر از یک ماه پیش، ایران و ٦ قدرت برگ جهان، شامل چین و آمریکا، به توافقی تاریخی دست یافتند که برنامه های هسته ای ایران را تا حد زیادی محدود می کند و در عوض، تحریم های غربی علیه تهران را که صادرات این کشور را از سال ٢٠١٢ به نصف کاهش داده، بر خواهد داشت. 

منابع آگاه از گروه سینوپک گفته اند که شرکتهای چینی از سال گذشته، فعالیت در زمینه قراردادهای موجود با ایران را پس از اینکه امید برای برداشته شدن تحریم ها افزایش یافت، بیشتر کرده اند. 

گروه سینوپک قرار است تولید از فاز نخست میدان نفتی یادآوران را به میزان ٨٥ هزار بشکه در روز آغازکند. این تولید قرار است براساس یک قرارداد ٢ میلیارد دلاری که در سال ٢٠٠٧ میان ایران و این شرکت امضا شد، صورت پذیرد. در پایان گسترش این میدان، قرار است روزانه ٢٠٠ هزار بشکه نفت خام از این میدان تولید شود. 

به گفته سخنگوی سینوپک، پروژه یادآوران به طور مستمر در حال پیشرفت و قرار است تا پایان سال به تولید ٨٥ هزار بشکه در روز برسد. 

شرکت ملی نفت چین (سی.ان.پی.سی) هم قرار است فاز نخست آزادگان شمالی را در ماه اکتبر شروع کند. البته این شرکت از میزان تولید اولیه این میدان صحبتی نکرده است. 

به نوشته نشریه داخلی CNPC در روز پنجشنبه، پروژه آزادگان شمالی به مرحله قبل از تولید رسیده است، در سال ٢٠١٤ رسانه های ایرانی اعلام کردند که تولید از این میدان در حدود ٧٥ هزار بشکه بوده است. 

ایران قرار است ٥٠٠ هزار بشکه در روز به تولید خود تنها دو ماه پس از برداشته شدن تحریم ها اضافه کند. 

افزایش زودهنگام تولید و صادرات ایران قبل از برداشته شدن تحریم ها شرائطی را ایجاد می کند، مثل آن چیزی که سال گذشته پس از توافق کوتاه مدت ایران و قدرتهای جهان اتفاق افتاده که ایران صادرات خود را به یک میلیون و ٤٠٠ هزار بشکه در روز افزایش داد. 

بسیاری از تحلیلگران گفته اند که انتظار نمی رود ایران تا اواسط سال ٢٠١٦ بتواند تولید خود را به نحوی چشمگیر افزایش دهد. 

تولید فعلی ایران در سطح ٣ میلیون بشکه در روز قرار دارد و این کشور در ماه ژوئن روزانه یک میلیون و ٢٠٠ هزار بشکه صادرات داشته است. 

منابع آگاه سینوپک گفته اند که این شرکت و شرکت ملی نفت ایران در حال مذاکره برای گسترش دو فاز یادآوران هستند.
۱۰ مرداد ۱۳۹۴ ۱۳:۲۹
تعداد بازدید : ۴۸۳