بومی شدن دانش ممیزی سکوهای نیمه شناور

بومی شدن دانش ممیزی سکوهای نیمه شناور
متخصصان داخلی برای نخستین بار بازرسی حرفه ای از تجهیزات و شرایط نگهداشت سکوی نیمه شناور ایران امیرکبیر را انجام دادند.

به گزارش شانا به نقل از روابط عمومی شرکت نفت خزر، هدف از انجام این ممیزی بررسی آخرین وضعیت سکو در دو بخش اصلی سازه سکو و تجهیزات و ماشین آلات حفاری به عنوان یک دارایی با ارزش و استراتژیک عنوان شده است.

با توجه به برنامه ریزی انجام شده برای جا به جایی سکوی نیمه شناور ایران امیرکبیر و استقرار در موقعیت جدید حفاری، تیم بازرسی همراه با کارشناسان فنی مدیریت مهندسی و ساختمان شرکت نفت خزر اقدام به ارزیابی و ممیزی بخشهای مختلف سکو کردند و فرآیند ممیزی بر اساس سه روش دیداری (GVI)، استفاده از چک لیستهای استاندارد و همچنین آگاهی ازعملکرد تجهیزات به روش استارت بدون بار تجهیزات(NO Load) انجام شد.

در تحلیل یافته های این بازرسی از عوامل و مکانیزمهای ایجاد خرابیهای شناورها و دکلهای حفاری استفاده شد و پارامترهایی مانند نشتی، خوردگی، تغییر شکل، روانکاری ناصحیح، تخریب و کهنگی، کالیبراسیون، ترک خوردگی، آراستگی و نظافت از مهم ترین پارامترهای ارزیابی در این ممیزی بود.

از طرف تیم ممیزی پیشنهاداتی نیز به منظور اصلاح و بهبود عملکرد فرایندها مطرح شد که از جمله آنها می توان به بازرسی از سکوی ایران امیرکبیر بر اساس ریسک (RBI) اشاره کرد که با استفاده از این روش می توان خرابیهای پنهان و پرخطر را شناسایی و مدیریت کرد.

رعایت کلیه استانداردهای ابلاغ شده توسط سازمان بین المللی دریانوردی (IMO) مانند SOLAS، مارپل و کنوانسیونهای زیر مجموعه آن از جمله Modu - code ، Ism - code و... جهت انجام فعالیت در دریا ضروری است که برای سکوی ایران امیرکبیر صدور گواهینامه های انجام کار، تدوین روش ها و دستور العمل های مرتبط نیز اجرایی شده است.

انجام این گونه خدمات تخصصی تاکنون در انحصار چند شرکت خارجی از جمله شرکت Nobel Denton بوده است که انجام این ممیزی توسط کارشناسان و متخصصان داخلی علاوه بر بومی شدن دانش ممیزی سکوهای نیمه شناور طبق استانداردهای بین المللی، صرفه جویی ارزی قابل توجهی نیز به همراه داشته است.

سکوی حفاری نیمه شناور امیرکبیر سازه ای است با وزن تقریبی ١٥ هزار تن است که هم ­اکنون در آبهای عمیق بخش جنوبی دریای خزر فعالیت می کند و قابلیت اجرای عملیات اکتشاف تا عمق هزار متری را دارد.

۱۴ مرداد ۱۳۹۴ ۱۶:۳۳
تعداد بازدید : ۶۶۶