13 سنت نرخ مطلوبی برای خوراک واحدهای فعال پتروشیمی

13 سنت نرخ مطلوبی برای خوراک واحدهای فعال پتروشیمی
معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی گفت: هم اکنون متعقدیم با توجه به شرایط کنونی 13 سنت نرخ مطلوبی برای خوراک واحدهای فعال پتروشیمی به شمار می آید.

به گزارش پایگاه خبری اوپکس به نقل از خبرنگار نیپنا، عباس شعری مقدم در حاشیه بازدید خود از نمایشگاه تامین اجتماعی، سرمایه گذاری و توسعه پایدار، با بیان این که در جریان بازدید خود از این نمایشگاه تحت تاثیر بزرگی و عمق فعالیت های تاپیکو قرار گرفته ام، گفت: به نظر می رسد هلدینگ های موجود در صنعت پتروشیمی به خوبی جای خالی شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران را در بخش پایین دستی این صنعت پر کرده اند.

وی با اشاره به این که هم اکنون یکی از ایرادهای منتقدان به  NPCکاهش نقش این شرکت در صنایع پایین دستی است، گفت: این شرکت بر اساسنامه خود حق ورود به صنایع پایین دستی را ندارد، اما از طرف دیگر بر اساس قانون وظایف و اختیارات وزارت نفت، مجلس این حق را به این وزارتخانه داده است تا در این صنایع ورود پیدا کند، بنابراین هم اکنون در این زمینه ابهاماتی وجود دارد.

شعری مقدم کمک به هلدینگ های سرمایه گذارای همچون تاپیکو را یکی از راه های عملی و آسان برای تقویت صنایع پایین دستی دانست و گفت: هم اکنون نیز به شدت به دنبال شناسایی و حل مشکلات و موانع این صنایع هستیم.

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی یکی از موانع اصلی در توسعه صنعت پتروشیمی را تحریمهای یک جانبه کشورهای غربی خواند و گفت: امیدواریم با تلاش دولت تدبیر و امید با لغو این تحریمها رونقی دوباره را در این صنعت شاهد باشیم.

شعری مقدم ادامه داد: از سوی دیگر دو نرخی بودن ارز در صنعت پتروشیمی موضع تولیدکنندگان داخلی را در مقابل واردات ضعیف کرده است، چندی پیش بانک مرکزی ایران از تک نرخی شدن ارز در آینده نزدیک خبر داده است.

جلوگیری از رقابت منفی در صنعت پتروشیمی

معاون وزیر نفت اظهار کرد: تقویت روحیه همدلی و همکاری میان هلدینگ های تخصصی فعال در صنعت پتروشیمی یکی از راهبردهای اصلی شرکت ملی صنایع پتروشیمی است، در فضای هلدینگ همه شرکتهای زیر مجموعه روحیه همکاری و تهامل با یکدیگر دارند، در حالی که تفرقه های میان شرکتهای موجود در صنعت پتروشیمی موجب رقابت منفی میان آنها خواهد شد.

وی در مورد نرخ خوراک مجتمع های پتروشیمی افزود: وزارت نفت تعیین کننده نرخ خوراک است و شرکت ملی صنایع پتروشیمی تنها نقش بازوی اجرای و تخصصی برای اخذ تصمیم مناسب این وزارتخانه است؛ هم اکنون متعقدیم با توجه به شرایط کنونی 13 سنت نرخ مطلوبی برای خوراک واحدهای فعال به شمار می آید، زیرا هم اکنون مجتمع های پتروشیمی هر متر مکعب سوخت گازی خود را با نرخ 3 سنت و خوراک گاز را با نرخ 13 سنت دریافت می کنند، به عبارت دیگر هر متر مکعب برای آنها حدود 10 سنت تمام می شود، با این وجود تلاش می کنیم قیمت خورام از میزان کنونی بیشتر نشود.

شعری مقدم گفت: بر اساس برنامه ریزی صورت گرفته نرخ خوراک برای طرح های جدیدی که در مناطق کمتر توسعه یافته احداث می شود، دولت تا 30 درصد تخفیف قائل می شود.

فرمول تعیین بلند مدت نرخ خوراک برای حداقل 10 تا 15 سال در وزارتخانه ها نفت و صنعت، معدن و تجارت نهایی شده اما در وزارت اقتصاد و دارایی هم اکنون این فرمول در حال بررسی بوده و آنها از مسئولان و کارشناسان بورس در این زمینه مشورت خواسته اند.

۱۷ مرداد ۱۳۹۴ ۰۹:۱۳
تعداد بازدید : ۵۲۶