دومین نشست هیات نمایندگان اتاق ایران در مشهد برگزار شد / توصیه و هشدارهای بخش خصوصی برای دوره پساتحریم

دومین نشست هیات نمایندگان اتاق ایران در مشهد برگزار شد / توصیه و هشدارهای بخش خصوصی برای دوره پساتحریم
دومین نشست رسمی هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران در دوره هشتم، ظهر یکشنبه هجدهم مردادماه در مشهد برگزار شد. حضور اکثریت اعضای هیات نمایندگان اتاق ایران در این نشست نشان داد که اتاق مشهد توانسته است در میزبانی نشست ماهانه اتاق بازرگانی ایران نمره قبولی کسب کند.
به گزارش سایت خبری اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران، یک روز قبل از برگزاری دومین نشست هیات نمایندگان اتاق ایران، مراسم نکوداشت و تجلیل از هیات رییسه دوره هفتم اتاق ایران و اتاق‌های سراسر کشور در محل هتل درویشی مشهد برگزار شد و طی آن از خدمات اعضای دوره قبل تقدیر به عمل آمد. در این روز ضیافت شامی نیز به میزبانی اتاق ایران برگزار شد که از نکات جالب این مراسم، حضور استاد به نام دوتار نوازی ایران و خطه خراسان، عثمان محمدپرست در جمع فعالان اقتصادی و اجرای قطعه‌ای به یادماندنی از سوی وی برای فعالان بخش‌خصوصی بود.

هشدارهای رییس اتاق مشهد
سخنران نخست دومین نشست هیات نمایندگان اتاق ایران غلامحسین شافعی رییس اتاق مشهد بود. او با این تذکر که دولتمردان و مسولان بخش خصوصی باید از بیان سخنان حماسه‌گونه دوری کنند، توجه همه بخش‌های دست اندرکار اقتصاد کشور را به دوره پساتحریم جلب کرد و گفت: «رفع تحریم‌ها اگرچه اتفاق بزرگی است اما مهم‌تر از آن تسهیل شرایط کسب وکار در داخل کشور برای فعالان اقتصادی است و اولویت نخست باید بازکردن بندهای پیچیده شده به پای صاحبان کسب وکار باشد.»

شافعی به نکته دیگری نیز اشاره کرد و آن شکاف عمیق ایجاد شده میان تولید در داخل و عرصه بین‌المللی است که به گفته وی طی سال‌های اخیر به دلیل بروز تحریم‌ها و نیز ضعف‌های مدیریتی، فاصله میان تولیدات داخلی و آنچه که در بیرون از کشور رخ می‌دهد، بسیار بیشتر شده است.

به گفته رییس اتاق مشهد، در داخل کشور کالاهایی در حال تولید است که به اعتقاد او به زودی در بازار منسوخ خواهد شد. شافعی همچنین بر بازنگری در قوانین و مقررات تاکید کرد و افزود: «برخی از قوانین یا قدیمی هستند یا آنکه برای دوره ضرورت مصوب شده است که دیگر وجود آن پس از رفع مشکلات معنی ندارد لذا قوانینی باید تدوین شود که امکان رقابت تولیدکنندگان داخلی با بنگاه‌های خارجی را فراهم کند.»

شافعی در همین زمینه به نقش اتاق بازرگانی برای اصلاح قوانین اشاره کرد و خواستار حضور فعال پارلمان بخش خصوصی برای بازنگری در قوانین و مقررات و مشورت به دولت و قانون گذاران شد.

توصیه های رییس اتاق ایران به دولت
محسن جلال‌پور رییس اتاق ایران نیز با بیان اینکه پس از انجام مذاکرات سیاسی، حال نوبت به اقتصاد و سر و سامان دادن به این بخش رسیده است، گفت: «اگرچه دولت یازدهم طی دو سال اخیر تورم را تا حدود زیادی مهار کرد، اما رکود همچنان بر اقتصاد و تولید حکمفرماست و برای آن باید چاره‌ای اندیشید.»

او با اشاره به دیدگاه اقتصاددانان داخلی که معتقدند برای خروج از رکود باید به رشد اقتصادی 6 درصد دست پیدا کرد، افزود: «رشد اقتصادی جز با سرمایه‌گذاری به دست نمی‌آید حال آنکه سرمایه‌گذاری خارجی نیز به مانند تیغ دولبه است که اگر مراقب آن نباشیم می‌تواند آسیب جدی به اقتصاد و تولید کشور وارد کند.»

جلال‌پور گفت: «اینکه اقداماتی شود که سرمایه‌گذاران خارجی به شرکت‌ها و نهادهای دولتی وصل شوند و دست بخش خصوصی خالی بماند، قطعا راه بیهوده‌ای رفته‌ایم و آسیب‌های جدی در آینده به اقتصاد کشور وارد خواهد شد.»

رییس اتاق ایران در ادامه به ورود هیات‌های تجاری از کشورهای دیگر به ایران اشاره کرد و افزود: «تشخیص اینکه چه هیات‌هایی و با چه تخصصی وارد کشور شود، باید به اتاق‌های بازرگانی واگذار شود و در این زمینه دولت باید اتاق ایران را به عنوان مرکز اصلی رفت و آمد هیات‌های تجاری خارجی بشناسد.»

چابک‌سازی اتاق ایران
در ادامه این نشست، دبیرکل اتاق ایران طی سخنانی به چابک‌سازی اتاق ایران اشاره کرد و از تدوین استراتژی خاص برای این اتاق خبر داد. احمد فیاض‌بخش گفت: «با چابک‌سازی اتاق ایران در دوره هشتم، از فربه شدن این نهاد می‌توان جلوگیری کرد و سپس با چالاکی بیشتر به نقد برنامه‌های دولت پرداخت.»
همچنین کیوان کاشفی عضو هیات رییسه اتاق ایران طی گزارشی به قرائت شیوه‌نامه چگونگی اداره و برگزاری جلسات هیات نمایندگان اتاق ایران پرداخت و در خصوص آنچه که از سوی هیات رییسه تدوین شده، توضیحاتی ارائه داد.

به گفته وی، شیوه‌نامه اداره جلسات هیات نمایندگان دوره هشتم، بازبینی شده شیوه‌نامه دوره قبل است که برخی از مفاد آن اصلاح شده است.

پس از ارائه این گزارش از سوی کاشفی، برخی از اعضای هیات نمایندگان نظرات و دیدگاه‌های خود را در خصوص آن مطرح کردند و در نهایت این شیوه‌نامه که شامل 11 فصل و 38 ماده است به رای اعضای هیات نمایندگان گذاشته شد که با اکثریت آرا به تصویب رسید.

تصویب کمیسیون‌های 19 گانه اتاق ایران
نایب رییس اتاق ایران نیز گزارشی در خصوص نحوه تعیین کمیسیون‌های مشورتی اتاق ایران ارائه کرد. پدرام سلطانی طی توضیحاتی از بازنگری در کمیسیون‌های مشورتی اتاق ایران خبر داد و یادآور شد که طی ماه‌های اخیر نظرات و پیشنهادهای اتاق‌های شهرستان‌ها احصا شده و در نهایت 19 کمیسیون برای انجام وظیفه در دوره هشتم، تعیین شده است.
به گفته وی، برای دوره هشتم اتاق ایران، چهار کمیسیون «تشکل‌ها»، «آموزش و فرهنگ اقتصادی»، «اقتصاد کلان» و «اصل 44 و محیط کسب وکار» به دلیل موازی‌کاری‌ها و موضوعات مهم اقتصادی، حذف شدند. سلطانی همچنین از اضافه شدن چهار کمیسیون «مالیات، کار و تامین اجتماعی»، «جوانان، کارآفرینی و کسب‌وکارهای نوین و دانش‌بنیان»، «آب، محیط زیست و اقتصاد سبز» و «رقابت، خصوصی‌سازی و سلامت اداری» خبر داد.

به گفته نایب رییس اتاق ایران، در تاریخ 8 شهریور ماه جاری و در جلسه ماهانه هیات نمایندگان اتاق ایران مراسم معارفه کمیسیون‌های مشورتی و اعضای آن برگزار خواهد شد و در 29 شهریور ماه نیز انتخابات هیات رییسه کمیسیون‌های مشورتی اتاق ایران انجام می‌شود.

در ادامه پس از شور و بررسی اعضا، واژه «گمرک» به کمیسیون حمل‌و‌نقل و لجستیک اضافه شد. همچنین لایحه 19 کمیسیون مشورتی اتاق ایران به رای فعالان اقتصادی گذاشته شد که با اکثریت اعضا به تصویب رسید.
۱۹ مرداد ۱۳۹۴ ۱۰:۴۶
تعداد بازدید : ۷۴۹