جزئیات آمار تولید کالاهای صنعتی و معدنی در سه‌ماهه امسال

جزئیات آمار تولید کالاهای صنعتی و معدنی در سه‌ماهه امسال
آمار تولید کالاهای منتخب صنعتی در سه‌ماهه امسال نشان می‌دهد که تولید ماشین لباسشویی، یخچال فریزر و انواع تلویزیون تخت به‌ترتیب با کاهش ۴۸.۳۶، ۳۵.۵ و ۳۳.۳۸درصدی روبه‌رو شده است.

به گزارش پایگاه خبری اوپکس به نقل از خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، در آمار تولید سه‌ماهه سال 94 نشان می‌دهد که اغلب محصولات منتخب با رشد منفی و یا با رشد مثبت بسیار کم روبه‌رو بوده‌اند.

آن‌طور که وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرده رشد تولیدات انواع خودروی سواری، محصولات پتروشیمی و فولاد خام در سه‌ماهه امسال مثبت بوده است که با در نظر گرفتن سهم بالای این سه قلم کالای استراتژیک در ارزش افزوده بخش صنعت، می‌توان انتظار داشت که رشد صنعت در سه‌ماهه سال جاری کماکان مثبت باشد.

ولی در صورت ادامه این روند، رشد صعودی سال گذشته متوقف شده (رشد بخش صنعت در سال 93 برابر 6.7 درصد بود) که نگران کننده خواهد بود و با کاهش تدریجی تولیدات مطمئناً دوباره صنعت کشور با رشد منفی روبه‌رو خواهد شد.

مطابق اعلام وزارت صنعت، سیاست‌های دولت در زمینه خروج غیرتورمی از رکود، تمرکز عمده در بخش تولید با همان عرضه دارد و سیاست‌های تعریف شده در بخش تقاضا تا کنون به‌صورت جدی اجرا نشده است. به نظر می‌رسد دلیل عمده کاهش تولید محصولات منتخب صنعتی متوجه بخش تقاضا می‌باشد که احتمالاً با تحریک درست این بخش می‌توان انتظار داشت که تولید محصولات منتخب از روند کاهشی خارج شوند.

راهکار اساسی و اثربخش تحریک تقاضا اجرای برنامه‌های توسعه صادرات می‌باشد. نکته قابل تأمل آنکه با ادامه روند کنونی، احتمال بازگشت به دوران رکود بسیار زیاد خواهد بود که عمق آن بیشتر از قبل خواهد شد.

به گزارش تسنیم، آمار تولید کالاهای منتخب صنعتی در سه‌ماهه امسال نشان می‌دهد که تولید ماشین لباسشویی، یخچال فریزر و انواع تلویزیون تخت به‌ترتیب با کاهش 48.36، 35.5 و 33.38درصدی روبه‌رو شده است.

در بخش آمار تولید کالاهای منتخب معدنی و صنایع معدنی در سه‌ماهه نخست امسال هم تولید کنسانتره زغال‌سنگ با کاهش 62.4درصدی 97هزار و 221 تن بوده است. البته تولید کاشی و سرامیک هم در سه‌ماهه امسال کاهش 35.8درصدی را تجربه و 68هزار مترمربع رسیده است.

جزئیات آمار تولید کالای منتخب صنعتی و معدنی در سه‌ماهه امسال به‌شرح زیر است:

 

 

۲۱ مرداد ۱۳۹۴ ۰۹:۲۱
تعداد بازدید : ۱,۰۶۳