شروط بازگشت قدرتمند نفت ایران

به نظر نمی‌رسد اوپک در نشست آتی خود به کاهش میزان تولید خود تن دهد
به گزارش گروه تلکس شانا به نقل از روزنامه دنیای اقتصاد، روز گذشته خبری منتشر شد که براساس آن به نظر می‌رسد دولت آمریکا اولین قدم خود را برای رفع تحریم‌های نفتی ایران برداشته است و با آزادسازی صادرات نفت ایران به کشورهای دیگر ٥ ماه پیش از زمان رسمی لغو تحریم‌ها، تصمیم دارد محدودیت‌های موجود در این زمینه را بردارد. 
در این بین مدیر‌عامل شرکت ملی نفت ایران معتقد است میزان تولید نفت ایران تا برداشته شدن تحریم‌ها تغییری نخواهد کرد. رکن‌الدین جوادی که با «شانا» گفت‌وگو کرده است درباره اخباری مبنی بر افزایش ٥٠٠ هزار بشکه‌ای تولید نفت ایران ظرف یک هفته آینده اظهار کرد: افزایش تولید نفت ایران منوط به برداشته شدن تحریم‌ها است و تولید نفت تا برداشته شدن تحریم‌ها تغییری نخواهد کرد. 
در این بین به نظر می‌رسد کشورمان در شرایط کنونی نیازمند دو اقدام مهم است؛ نخست بازاریابی سریع با رعایت اصول بازاریابی و بدون ورود به جنگ قیمتی که می‌تواند عامل مهمی در کاهش سطح درآمد نفتی کشور باشد و دوم تعامل با ١٠ کشور عضو اوپک برای کاهش تولید نفت. 
بررسی‌ها نشان می‌دهند در مدت یک سال گذشته قیمت نفت در حدود ٦٠ درصد افت را تجربه کرده است. 
این در حالی است که میزان افت قیمت‌ها بعد از توافق هسته‌ای در حدود ٧ دلار در هر بشکه بوده است.
این در شرایطی است که هفته گذشته زنگنه با ارائه یک برنامه ٧ روزه اعلام کرده بود به زودی روزانه ٥٠٠ هزار بشکه بر صادرات خود خواهد افزود. 
به گزارش «دنیای اقتصاد» زنگنه طی چند ماه گذشته بر دو نکته مهم در رابطه با فروش نفت ایران تاکید کرده است؛ نخست بازیابی جایگاه صادراتی نفت ایران در اوپک و در بازارهای جهانی و دوم افزایش میزان تولید نفت تا بیش از ٥ میلیون بشکه تا سال ٩٦ و به تبع آن افزایش میزان صادرات نفت تا ٣میلیون بشکه در روز. کارشناسان پیش از این با تشکیک در توان فنی و عملیاتی کشورمان معتقد بودند ایران بعد از رفع تحریم‌ها در فرصتی که اعلام کرده قادر به افزایش میزان تولید خود نخواهد بود با این حال تصمیم اخیر دولت آمریکا اولین قدم در رسیدن زنگنه به اهداف اعلامی خواهد بود. 
این در حالی است که علاوه بر نفت محصولات پتروشیمی صادراتی ایران نیز توسط دولت آمریکا تحریم شده بودند که انتظار می‌رود صادرات این محصولات نیز از سر گرفته شود. در حال حاضر میزان صادرات نفت ایران کمی بیش از یک میلیون بشکه در روز است. کشورهای چین، ژاپن، هند و کره مهم‌ترین‌ خریداران نفتی ایران محسوب می‌شوند که در مدت سال‌های پس از تحریم توانسته‌اند همچنان سهمیه‌های خود را از دولت آمریکا با رعایت این شرط که سالانه درصدی از خرید خود را کاهش دهند ادامه دهند. با این حال بعد از روی کار آمدن دولت جدید و نشست‌های تخصصی برای رفع موضوع هسته‌ای دولت آمریکا با تمدید مکرر مجوز خرید این شرکت‌ها باعث شد در برخی اوقات این کشورهای بیش از حد مجاز خود بتوانند از کشورمان نفت وارد کنند. 
این موضوع میزان صادرات نفت و میعانات گازی را در برهه‌هایی از زمان و با قدرت خرید چین تا یک میلیون و ٦٠٠ هزار بشکه نیز افزایش داد. در این میان رفع تحریم‌های بانکی، رفع تحریم بیمه‌های کشتی‌های نفتکش همچنان موضوعاتی است که در کنار بهبود میزان فروش نفت می‌تواند به افزایش ٥٠٠ هزار بشکه‌ای در روزهای پیش رو کمک موثری باشد. 
به این ترتیب انتظار می‌رود میزان صادرات نفت ایران به زودی به ٢ میلیون بشکه در روز نیز برسد و فاصله موجود تا میزان صادرات پیش از لغو تحریم‌ها به ٧٠٠ هزار بشکه در روز برسد. 
کارشناسان حوزه نفتی معتقدند ایران از ذخایر نفتی مناسبی روی آب برخوردار است که در برخی گزارش‌های رویترز و برخی منابع خبری رسمی در هفته‌های اخیر میزان نفت ذخیره روی آب به ٥٦ میلیون بشکه نیز می‌رسد که قادر است تا ٣ ماه نفت مازاد را به بازار تزریق کند. 
این در شرایطی است که وزیر نفت کشورمان در یک گفت‌وگوی تلویزیونی با اشاره به اینکه ذخایر روی آب نفت نبوده و میعانات گازی است که برای جلوگیری از هدررفت آن باید در مخازنی ذخیره‌سازی شود این موضوع را رد کرده است. با این وجود به نظر می‌رسد ایران در حال حاضر با چالش جدی دیگری روبه‌رو‌ است. 
امکان افزایش ٥٠٠ هزار بشکه‌ای عرضه نفت ایران در بازارهای جهانی در شرایطی مطرح شده که وزارت نفت با مشتریان قدیمی خود در تعامل است با این حال کاهش رشد اقتصادی چین عامل مهمی است که می‌تواند توان ایران را در صادرات این میزان تولید کاهش دهد. این موضوع در بلندمدت چالش اساسی صادرات نفت کشورمان محسوب می‌شود. در حال حاضر بازار جهانی نفت به دلیل مواجهه با مازاد عرضه زیادی در حدود ٢ میلیون بشکه با روند شدید کاهش قیمت روبه‌رو‌ست. 
مساله‌ای که باعث شده بازگشت سریع ایران به بازارهای جهانی با تردید همراه باشد. به خصوص آنکه در دوره غیبت ایران از بازارهای جهانی کشورهای دیگر از جمله عربستان، کویت و عراق با افزایش تولید و صادرات خود توانسته‌اند بازارهای کشور را به تصرف خود درآورند. در این میان آیا ایران قادر خواهد بود افزایش صادرات خود را که به نظر می‌رسد پیش از زمانی که انتظار می‌رفت صورت گرفته در بازار به فروش برساند؟ وزیر نفت کشورمان در این رابطه معتقد است در حال حاضر آنچه برای کشور اهمیت دارد حضور قوی در بازار نفت است. 
عربستان نیز با همین منطق بدون توجه به روند کاهشی قیمت نفت در نظر دارد بازارهای خود را حفظ کرده و آن را از بازگشت ایران مصون نگه دارد. با این حال وزیر نفت کشورمان نیز قصد دارد به بازارهای جهانی بازگردد و این به معنای احتمال بازگشت جنگ قیمتی بین ایران و سایر اعضای کشورهای عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) است. 
به نظر نمی‌رسد اوپک در نشست آتی خود به کاهش میزان تولید خود تن دهد و این در حالی است که وزیر نفت کشور‌مان نیز پیش از این اعلام کرده بود حتی اگر قیمت نفت به ٢٠ دلار در هر بشکه برسد باز هم تغییری در صادرات نفت و بازگشت به بازار ایجاد نخواهد شد. در این میان اخیرا وزیر نفت در واکنش به ادعای ناتوانی ایران در افزایش صادرات نفت گفته است: ایران ظرف چند ماه پس از لغو تحریم‌ها، قادر به افزایش تولید و صادرات نفت خود است. وی با اشاره به انجام تست‌های افزایش تولید از بازیابی خیلی سریع تولید نفت و رسیدن به حجم تولید سابق خبر داده است. وی با بیان اینکه اوپک آنقدر با تدبیر است که برای افزایش صادرات نفت ایران جا باز کند، تاکید کرد: ایران از سهم خود در اوپک صرف‌نظر نمی‌کند. زنگنه اضافه کرد: به نظر ما برای متعادل شدن بازار باید پنج درصد از سقف تعیین شده ٣٠ میلیون بشکه‌ای اوپک کاهش یابد. 
۲۱ مرداد ۱۳۹۴ ۱۱:۳۷
تعداد بازدید : ۵۴۵