در پنجمین کمیسیون انرژی و محیط زیست مطرح شد مدیران ارشد شرکت نفت به اتاق تهران می‌آیند

در پنجمین کمیسیون انرژی و محیط زیست مطرح شد مدیران ارشد شرکت نفت به اتاق تهران می‌آیند
در جلسه کمیسیون انرژی و محیط زیست اتاق تهران، از مدیران ارشد شرکت ملی نفت ایران برای گفت‌و‌گو و رایزنی پیرامون مشکلات و راهکارهای صنعت نفت دعوت شد و در عین حال، تشکل‌های مرتبط با کمیسیون برای حضور در جلسات نیز انتخاب شدند.

به گزارش سایت خبری اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران، در این نشست مباحث دیگری نیز مطرح شد، از جمله آنکه رضا پدیدار عضو کمیسیون و از کارآفرینان و صنعتگران حوزه تجهیزات نفت، خواستار خروج از انزوای اقتصادی بخش خصوصی در حوزه نفت و انرژی شد. وی، معتقد است که راهکار آن نیز استفاده از توان و ظرفیت‌های داخلی بخش خصوصی است به گونه‌ای که به بنگاه‌های تولیدی در حوزه نفت و انرژی سفارش کالاهای صنعتی داده شود. فرهاد فزونی عضو کمیسیون و از فعالان حوزه حمل‌و‌نقل نفت و پتروشیمی نیز خروج از رکود و به تعبیر رضا پدیدار، خروج از انزوای اقتصادی را در گشایش ال‌سی ریالی برای تولیدکنندگان دانست. به اعتقاد این عضو هیات نمایندگان اتاق تهران، در شرایطی که همه توجه‌ها به منابع ارزی خارج از کشور معطوف شده است، بازگشایی ال‌سی ریالی در داخل می‌تواند خون تازه‌ای به رگ‌های واحدهای تولیدی بدمد.


با این حال، دیگر عضو کمیسیون که از فعالان حوزه برق و نیرو است اعتقاد چندانی به نظرات فرهاد فزونی و رضا پدیدار نداشت. حمیدرضا صالحی معتقد است که بخش خصوصی توان تامین فاینانس برای انجام پروژه‌های داخلی ندارد. او بر این باور است که وزارتخانه‌های نفت و نیرو، اعتباری برای ال‌سی ریالی قائل نیستند، از این رو این مکانیزم در حال حاضر نمی‌تواند کاربرد چندانی داشته باشد. به گفته صالحی، بانک‌ها در حال حاضر به شدت از وزارتخانه‌ها طلبکار هستند و وقعی به مکانیزم‌هایی همچون ال‌سی ریالی نمی‌نهند. این عضو هیات نمایندگان اتاق تهران اما معتقد است که بخش‌خصوصی می‌تواند مدل‌های مختلفی از فاینانس را که عملیاتی است به دولت پیشنهاد دهد.


به دنبال طرح این مباحث از سوی اعضای کمیسیون، منصور معظمی پیشنهاد دعوت از مدیران وزارت نفت و نیز شرکت ملی نفت ایران برای حضور در جلسات کمیسیون و گفت‌و‌‎گوی رو در رو با فعالان اقتصادی را مطرح کرد که مورد استقبال گسترده دیگر اعضای کمیسیون قرار گرفت. در همین زمینه، مقرر شد که در دو جلسه آینده کمیسیون انرژی و محیط زیست اتاق تهران، از مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران و نیز مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران دعوت به عمل آید تا برای بررسی مسائل و شنیدن حرف‌های بخش خصوصی به اتاق تهران بیایند.


در این نشست همچنین انتخاب تشکل‌های مرتبط با حوزه نفت، فرآورده‌های نفتی و انرژی برای عضویت در کمیسیون به بحث گذاشته شد که در نهایت مقرر شد نمایندگانی از انجمن شرکت‌های مهندسی نفت،گاز و پتروشیمی، انجمن شرکت‌های مهندسی و ساخت صنایع نفت و نیرو، اتحادیه صادرکنندگان نفت، گاز و پتروشیمی، انجمن شرکت‌های پیمانکار تاسیسات و تجهیزات صنعتی، انجمن سازندگان تجهیزات صنعتی ایران، انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران، فدراسیون صادرات انرژی و سندیکای صنعت برق ایران به عنوان نماینده از سوی تشکل‌های حوزه انرژی در نشست‌های کمیسیون حضور پیدا کنند.

۲۱ مرداد ۱۳۹۴ ۱۴:۴۶
تعداد بازدید : ۶۷۹