وزرای خارجه ایران و هند برگسترش همکاری ها بویژه در زمینه انرژی تاکید کردند

وزرای خارجه ایران و هند برگسترش همکاری ها بویژه در زمینه انرژی تاکید کردند
وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و هند روز جمعه در دهلی نو بر ضرورت تقویت روابط بین دو کشور بویژه در زمینه ترانزیتی و نفتی تاکید کردند.
به گزارش پایگاه خبری اوپکس به نقل از ایرنا، محمد جواد ظریف و خانم سوشما سواراج در خصوص راههای گسترش همکاری بین دو کشور بویژه طرح های بندری، حمل و نقل، پتروشیمی، نفت و گاز و کریدور شمال و جنوب بحث و تبادل نظر کردند.
همچنین در این نشست تحولات منطقه ای و بین المللی،تحولات روسیه،افغانستان ، یمن و جنبش غیر متعهدها مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت .
وزیر امور خارجه کشورمان دراین دیدار با اشاره به طرح های اولویت دار بین دوکشور گفت: هندی ها می توانند در زمینه زیر ساخت ها بویژه در زمینه حمل و نقل ، بندر چابهار و کریدور شمال و جنوب در ایران سرمایه گذاری کنند.
وی با اشاره به ظرفیت سرمایه گذاری در راه آهن قزوین - رشت و آستارا اظهار کرد:ایران آماده معرفی و ارائه امکانات مناسب برای اجرای این طرحها از سوی هندی ها است .
ظریف با اشاره به نقش امور بانکی و مالی درانتقال گردش فعالیت تجاری و اقتصادی اظهار امیدواری کرد با حضور معاون بانک مرکزی در هیات سازگاری امور بانکی روند تبادلات مالی بویژه در زمینه ذخایر تسریع شود.
وی همکاری در زمینه مبارزه با تروریسم ،مواد مخدر و ایجاد تسهیلات کنسولی برای تجار و ایرانیان را از جمله مواردی دانست که می تواند در تسریع همکاری بین دو کشور کمک کند.
رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان در ادامه نتیجه توافق هسته ای بین ایران و گروه پنج بعلاوه یک را به رسمت شناختن حق غنی سازی ایران دانست و گفت: تحریم و فشار برای هیچ کشوری نتیجه بخش نیست.
وی افزود:در مرحله نخست تحریم های مالی و اقتصادی و در مرحله بعدی تحریم های دیگری نیز از بین می رود.
سوشما سواراج وزیر امور خارجه هند نیز در این دیدار با اشاره به آخرین رایزنی ها رییس جمهوری ایران و نخست وزیر هند در اجلاس اوفا در روسیه گفت:این دیدار آثار جدی در زمینه افزایش مناسبات دو کشور برجای می گذارد.
وی افزود:کمیسیون مشترک اقتصادی بین دو کشور در ماه دسامبر با تشکیل کمیته های کاری در سطح قائم مقام و معاون وزارتخانه ها تشکیل می شود.
وزیرخارجه هند خواستار ایجاد ساز و کارهای فعال سازی موافقتنامه تجارت ترجیحی، اجتناب از اخذ مالیات مضاعف و فعالیت هند در میدان گازی فرزاد ب شد.
وی همکاری های منطقه ای شامل همکاری ترانزیتی عشق آباد را زمینه مناسبی برای اجرای سریعتر در طرحهای ترانزیتی دانست .
وزیر امور خارجه ایران که روز سه شنبه دومین دور سفر منطقه ای خود را بعد از توافق هسته ای، از کشور لبنان آغاز کرده است، بعد از سفر به سوریه و پاکستان و ملاقات با مقامات این کشورها، پنجشنبه شب وارد دهلی نو شد.
وی در سفر یک روزه خود به دهلی نو با نارندرا مودی نخست وزیر ،حامد انصاری معاون رییس جمهوری، سوشما سواراج وزیر امور خارجه ، نیتین گادکاری وزیر کشتیرانی ، حمل و نقل و بزرگراهها و اجیت دووال مشاور امنیت ملی دیدار و گفت وگو کرد.
سفر ظریف به هند، دومین سفر رییس دستگاه دیپلماسی ایران به این کشور در دوره ریاست جمهوری «حسن روحانی» است.
نخستین سفر ظریف به هند نهم و دهم اسفند ماه سال 1392 انجام شد. وی در آن سفر با «سلمان خورشید» وزیر امور خارجه وقت هند و «مان موهان سینگ» نخست وزیر وقت هند، «حامد انصاری» معاون رییس جمهوری و رییس مجلس علیای هند دیدار و گفت و گو کرد.
۲۴ مرداد ۱۳۹۴ ۰۹:۲۱
تعداد بازدید : ۵۵۹