صادرات فرآورده های نفتی ایران به افغانستان افزایش می یابد

صادرات فرآورده های نفتی ایران به افغانستان افزایش می یابد
افزایش صادرات فرآورده های نفتی به کشورهای همچوار از جمله افغانستان از برنامه های راهبردی تبیین شده برای شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی منطقه خراسان رضوی است.

مدیر شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی منطقه خراسان رضوی به خبرنگار شانا، گفت: افزایش صادرات فرآورده های نفتی به کشورهای همسایه همجوار ایران به ویژه افغانستان از مهمترین اهداف راهبردی به شمار می آید که به عنوان یکی از برنامه های دولت تدبیر و امید براین شرکت تکلیف شده است.

محمدمهدی قرایی اظهار کرد: پیرو این تکلیف و معرفی خریداران از سوی امور بین الملل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران، از ابتدای امسال تاکنون بییش از ٣٨ میلیون لیتر نفت گاز از استان خراسان رضوی به افغانستان صادر شده که ١٧ میلیون و ٦٦١ هزار لیتر آن از طریق تعاونی مرزنشینان و بقیه نیز به صورت مستقیم از انبار منطقه صادر شده است.

وی با اشاره به نیاز افغانستان به نفت گاز، گفت: از آنجا که بخشی از فرآورده های نفتی به صورت قاچاق وارد این کشور (افغانستان)  می شود، جلوگیری از وقوع این پدیده و درآمدزایی برای دولت را از اهداف مهم صادرات فرآورده های نفتی برشمرد.

مدیر شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی منطقه خراسان رضوی، تصریح کرد: این منطقه از مهمترین مناطق شرکت ملی پخش است و برای دریافت  فرآورده های نفتی (بنزین معمولی و یورو ٤، نفت سفید، نفت گاز معمولی و یورو ٤ همچنین سوخت مورد نیاز هواپیما، از امکانات مختلفی مانند خط لوله ٢٠ اینچ تهران – مشهد بهره می برد.

به گفته وی نفت کوره و گازمایع مورد نیاز استان خراسان رضوی نیز به وسیله خطوط ریلی و با استفاده از مخزنداران راه آهن و نفتکشها از مبادی معین شده به وسیله مدیریت تامین و توزیع شرکت ملی پخش  به استان خراسان رضوی ارسال می شود.

قرائی تصریح کرد: امکانات ورود گازمایع (ال پی جی) از ترکمنستان به انبارگازمایع سنگ بست خراسان رضوی نیز فراهم است.

به گفته وی ذخیره سازی و توزیع فرآورده ها در بخشهای مختلف مصرف، از مهمترین فعالیتهای این شرکت در استان خراسان رضوی است.

مدیر شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی منطقه خراسان رضوی ادامه داد: بخشهای حمل و نقل، کشاورزی، صنایع و معادن و نیروگاهها و سوخترسانی هواپیمایی نیز از مهمترین مصرف کنندگان این شرکت هستند. 

۲۴ مرداد ۱۳۹۴ ۱۶:۳۱
تعداد بازدید : ۶۰۸