نخستین چاه فاز 13 پارس جنوبی به گاز رسید

نخستین چاه فاز 13 پارس جنوبی به گاز رسید
حفاری نخستین چاه فاز 13 پارس جنوبی به پایان رسیده و با تغییر موقعیت دکل، حفاری چاه دوم به زودی آغاز می شود
روابط عمومی شرکت ملی نفت ایران اعلام کرد: بر اساس برنامه عملیات حمل و بارگیری (رول آپ) وجه های جکت SPD13 A برای حفاری چاه های عملیاتی و بهره برداری هفته آینده آغاز می شود.

علیرضا ارزنده تصریح کرد: با پایان حفاری نخستین چاه توصیفی، نمودار گیری و مغزه گیری در این چاه انجام شد؛ ضمن آنکه برای آغاز حفاری چاه دوم مکان دستگاه حفاری تغییر خواهد یافت.

وی یادآور شد: ساخت پالایشگاه این فاز 45 درصد، سکوها 31 درصد و خطوط لوله 32 درصد پیشرفت داشته است.

طرح توسعه فاز 13 پارس جنوبی با ظرفیتی معادل دو فاز استاندارد پارس جنوبی در نزدیکی آب های مرزی ایران و قطر در میدان مشترک پارس جنوبی در حال اجراست.

هدف از توسعه این طرح، تولید روزانه 50 میلیون متر مکعب گاز طبیعی تصفیه شده، 400 تن گوگرد، 1.1 میلیون تن ال پی جی و یک میلیون اتان برای استفاده در صنایع پتروشیمی مستقر در منطقه صنعتی عسلویه است.

میدان مشترک پارس جنوبی با مساحت 3700 کیلومترمربع در 105 کیلومتری جنوب غربی بندر عسلویه در آب‌های نیلگون خلیج همیشه فارس قرار دارد؛ بنادر عسلویه و تنبک به ترتیب در 270 و 220 کیلومتری جنوب شرقی بوشهر به عنوان منطقه ساحلی برای ایجاد تأسیسات خشکی و توسعه مرحله‌ای این میدان گازی انتخاب شده اند.

پارس جنوبی افزون بر 14 تریلیون مترمکعب گاز به همراه 18 میلیارد بشکه میعانات در لایه‌های مختلف خود جای داده؛ 38.6 درصد از ذخایر گازی ایران در این میدان واقع شده است که بزرگ ترین میدان فراساحلی جهان به شمار می آید.

۹ اسفند ۱۳۹۰ ۰۹:۳۸
تعداد بازدید : ۱,۰۸۲