تولید نفت بی پی در آذربایجان کاهش یافت

تولید نفت بی پی در آذربایجان کاهش یافت
شرکت بی پی آذربایجان از افت ١٥ هزار بشکه ای برداشت نفت خام از بلوک آذری-چراغ-گونشلی در نیمه نخست امسال نسبت به مدت مشابه پارسال خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری اوپکس به نقل از خبرگزاری رویترز، شرکت انگلیسی بی پی که رهبری کنسرسیوم برداشت نفت خام از میدانهای آذری-چراغ- گونشلی آذربایجان را بر عهده دارد، اعلام کرد: برداشت نفت خام از بلوک آذری-چراغ-گونشلی، که بخش عمده تولید نفت آذربایجان را شامل می شود، در نیمه نخست امسال به ٦٤١ هزار بشکه در روز رسید، در حالی که این رقم در نیمه نخست ٢٠١٤، روزانه ٦٥٦ هزار بشکه بود.

بنابر اعلام شرکت بی پی آذربایجان، میانگین تولید نفت خام میدانهای آذری-چراغ-گونشلی در سه ماه نخست امسال روزانه ٦٦١ هزار بشکه بود.

کاهش برداشت نفت خام از بلوک آذری-چراغ-گونشلی که بوسیله کنسرسیومی به رهبری بی پی اداره می شود، نشان از افت کل تولید نفت خام آذربایجان در دوره مورد بررسی دارد.

میدانهای فراساحلی آذری-شیراگ-گونشلی در دریای خزر واقع در ١٠٠ کیلومتری شرق باکو به وسیله کنسرسیومی به رهبری شرکت انگلیسی بی پی اداره می شود.

شرکت بی.پی به عنوان مجری طرح توسعه و برداشت از میدانهای آذری-شیراگ-گونشلی آذربایجان ٣٧,٤٣ درصد، شرکت آمریکایی شورون ١١.٢٧ درصد، شرکت ملی نفت آذربایجان (سوکار) ١٠ درصد، اینپکس ژاپن ١٠.٩٦درصد و اکسون موبیل آمریکا ٨ درصد و شرکت ملی نفت ترکیه (تی پی ای او) ٦.٧٥ درصد، شرکت ژاپنی ایتوچو ٤.٣٠ درصد و شرکت آمریکایی آمردا هس ٢.٧٢ درصد از سهام این پروژه را در اختیار دارند.

مجموع ذخایر نفتی میدانهای آذری-شیراگ-گونشلی آذربایجان ٩٠٠ میلیون تن برآورد شده است، نفت خام این بلوک از طریق دریای خزر به دریای مدیترانه بوسیله خط لوله باکو-تفلیس-جیحان (بی تی سی) انتقال داده می شود.

بر اساس این گزارش، پس از این که شرکت بی پی فعالیت در یکی از سکوهای نفتی  دریای خزر (آذری غربی) را برای اجرای عملیات نگهداری از پیش تعیین شده از ٢١ ماه مه (٣١ اردیبهشت ماه) به مدت ٢٢ روز به حال تعلیق در آورد، برداشت نفت خام از این سه میدان در ماه مه با کاهش روبرو شد.

بی پی در گزارش خود آورده است که عملیات تعمیر و نگهداری در این سکو  به طور ایمن، با موفقیت و با هدف تثبیت و پایداری تولید این سکو با ایمنی کامل در بلند مدت و رعایت استانداردهای زیست محیطی انجام شد.

این شرکت همچنین اعلام کرد که در بلوک آذری- چراغ- گونشلی در نیمه نخست امسال، حدود ٣٥٩ میلیون دلار برای بخشهای عملیاتی و ٩٤٩ میلیون دلار برای سرمایه گذاری هزینه کرده است.

شرکت بی پی پیش تر اعلام کرده بود که کنسرسیوم توسعه دهنده این میدان حدود یک میلیارد دلار در بخش هزینه های عملیاتی و ٢,٣ میلیارد دلار در بخش مربوط به هزینه های سرمایه گازی میدانهای ای سی جی در سال ٢٠١٤ هزینه کرده است.

این شرکت در سال ٢٠١٣ میلادی حدود ٧٧٢ میلیون دلار در بخش هزینه های عملیاتی و ٢,٨ میلیارد دلار در بخش هزینه های سرمایه گذاری میدانهای ای سی جی سرمایه گذاری کرد.

آذربایجان اعلام کرد که کل تولید نفت خام و میعانات گازی این شرکت در نیمه نخست امسال به میانگین ماهانه ٢٠ میلیون و ٩٠٠ هزار تن رسید، در حالی که این مقدار در مدت مشابه پارسال ٢١ میلیون و ٢٠٠ هزار تن بود.

افت تولید نفت خام در بلوک آذری-چراغ-گونشلی نگرانیهای را برای باکو به همراه داشته است.

بی پی و شرکت ملی نفت آذربایجان (سوکار) یکی از شریکان این شرکت در سال ٢٠١٣ تلاش کردند از میزان نگرانیها درباره افت تولید نفت خام در این سه میدان بکاهند و گفته می شود که تولید در این بلوک فراسحلی هم اکنون تثبیت شده است.

مجموع برداشت نفت خام از میدانهای فراساحلی آذری-چراغ-گونشلی در سال ٢٠١٣ برای نخستین بار از سال ٢٠١١ با افزایش روبرو شد اما در سال ٢٠١٤ تولید نفت در این بلوک روند کاهشی در پیش گرفت.

انتقاد سال ٢٠١٢ رئیس جمهوری آذربایجان از افت تولید در بلوک آذری –چراغ-گونشلی

الهام علی یف، رئیس جمهوری آذربایجان در سال ٢٠١٢ ضمن انتقاد از کاهش تولید نفت بی پی در این بلوک فراساحلی گفته بود: افت بی سابقه در تولید نفت آذربایجان به دلیل "اشتباه های بزرگ" بی پی که مدیریت میدانهای نفتی آذری-شیراگ-گونشلی و میدان گازی شاه دنیز آذربایجان را در اختیار دارد، رخ داده است.

وی بی پی را متهم کرده بود که به وعده های خود برای تثبیت سطح تولید نفت این کشور عمل نکرده است.

رئیس جمهوری آذربایجان در نخستین انتقاد خود از بی پی با غیرقابل قبول خواندن افت تولید نفت آذربایجان اظهار کرده بود: به طور رسمی به سوکار دستور داده شده است تا به این موضوع رسیدگی کند و همه اقدامهای لازم را در این باره انجام دهد.

مقامهای نفتی و دیپلماتها آذری نیز در واکنش به این رخداد، گفته بودند: بی پی برای عمل کردن به خواسته های آذربایجان در جلوگیری از بلوک فراساحلی آذری-شیراگ-گونشلی، باید میلیاردها دلار بیش از برنامه های پیشین در این زمینه سرمایه گذاری کند.

تولید گاز میدان شاه دنیز آذربایجان

برداشت گاز طبیعی از میدان فراساحلی شاه دنیز آذربایجان در ٦ ماه نخست امسال به پنج میلیارد و ٢٠٠ میلیون دلار رسید، در حالی که این رقم در مدت مشابه پارسال چهار میلیارد و٧٥٠ میلیون دلار بود.

آذربایجان در دوره مورد بررسی یک میلیون و ٢٠٠ هزار تن میعانات گازی تولید کرد.

میدان شاه دنیز نیز بوسیله کنسرسیومی متشکل از شرکتهای بی پی، استات اویل نروژ و سوکار توسعه یافته است.

برآورد می شود که میدان شاه دنیز دارای ١,٢ تریلیون تا ١.٥ تریلیون مترمکعب ذخایر گازی باشد.

فاز نخست میدان شاه دنیز از سال ٢٠٠٦ در حال تولید است، در حالی که انتظار می رود گاز فاز دوم این میدان تا سالهای ٢٠١٩ و ٢٠٢٠ به اروپا برسد.

مجموع تولید گاز آذربایجان در بازه زمانی ژانویه تا ژوئیه ٢٠١٥، در پی افت تولید سوکار به میانیگن ١٤ میلیارد و ٦٠٠ میلیون مترمکعب کاهش یافت، در حالی که این رقم در مدت مشابه پارسال ١٥ میلیارد و ١٠٠ میلیون مترمکعب بود.

آذربایجان در نظر دارد در سال ٢٠١٥ در مجموع ٤٠ میلیارد و ٧٠٠ میلیون تن نفت خام و ٣٠ میلیارد و ٢٠٠ میلیون گاز طبیعی تولید کند.

۲۵ مرداد ۱۳۹۴ ۱۱:۴۵
تعداد بازدید : ۷۹۲