مدیرعامل جدید شرکت ملی نفت لیبی منصوب شد

مدیرعامل جدید شرکت ملی نفت لیبی منصوب شد
دولت شرقی لیبی که در مجامع بین الملل به عنوان دولت رسمی شناخته می شود، به طور رسمی مدیرعامل شرکت ملی نفت لیبی در شرق این کشور را معرفی کرد.
به گزارش خبرگزاری رویترز از بنغازی، یکی از مقامهای دولت شرقی لیبی روز شنبه (٢٤ مردادماه) اعلام کرد: دولت شرقی لیبی ناجی المغربی را به عنوان مدیرعامل تازه شرکت ملی نفت لیبی (ان او سی) منصوب کرده است.

این انتصاب بیشتر اقدامی نمادین در این کشور به شمار می رود زیرا تولید نفت و صادرات نفت خام لیبی در کنترل دولت رقیب لیبی طرابلس است. 

دولت رسمی لیبی یک سال پیش کنترل طرابلس را به دولت رقیب واگذار کرد. 

دفتر المغربی در شرق لیبی مستقر است و خریداران نفت لیبی تمایلی برای رجوع به دفتر وی برای انجام معاملات از خود نشان نداده اند، آنها ترجیح  می دهند با ستاد مرکزی شرکت نفت ملی لیبی در طرابلس معامله کنند.

المغربی که اکنون در مصر به سر می برد قرار است جایگزین المبروک بو صیف شود.
 
به گفته این مقام رسمی لیبیایی که نامی از وی در این گزارش نیامده بود، دولت شرقی لیبی دلیلی برای این اقدام خود اعلام نکرده است. 

لیبی، یک عضو سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) هم اکنون صحنه اختلافها میان دو دولت رقیب است، دولتی که در مجامع بین المللی و از سوی سازمان ملل متحد پذیرفته شده، در شرق مستقر شده و دولت دیگر که اعلام خودمختاری کرده است، طرابلس، پایتخت پیشین لیبی را در دست دارد.‎

لیبی موفق نبوده است تولید خود را به حال عادی بازگرداند زیرا عواملی مانند حمله شبه نظامیان مخالف دولت پذیرفته شده در سازمان ملل به پایانه های نفتی برای به دست گرفتن کنترل آنها، در حالی که تولید از میدانها و خطوط لوله نفتی این کشور مورد حمله قبایل محلی، افراد جویای شغل و اعتراض کارکنان صنعت نفت به دستمزدهای خود متوقف می شود، مانع کار دولت بوده است.

لیبی پس از حمله شبه نظامیان به بزرگترین پایانه نفتی این کشور عضو اوپک در آفریقای شمالی در دسامبر ٢٠١٤ در ٢ پایانه صادرات نفت خام این کشور وضع فوق العاده اعلام کرد.

تولید نفت خام لیبی پیش تر از سوی منابع صنعتی روزانه ٤٠٠ تا ٤٥٠ هزار بشکه اعلام شده است، که این مقدار یک سوم رقمی است که لیبی پیش از سرنگونی رژیم معمر قذافی در سال ٢٠١١ تولید می کرد.‎

لیبی امروزه با برداشت روزانه ٤٠٠ هزار بشکه نفت خام از میدانهای نفتی خود کوچکترین عضو اوپک به شمار می رود.

مقامهای لیبیایی به ندرت آمارهای تولید نفت را اعلام می کنند، اما برآوردها از تولید روزانه ٤٠٠ هزار بشکه نفت حکایت دارد.‎

لیبی پس از حمله شبه نظامیان به بزرگترین پایانه نفتی این کشور عضو اوپک در آفریقای شمالی در دسامبر ٢٠١٤ در ٢ پایانه صادرات نفت خام این کشور وضع فوق العاده اعلام کرد.‎

مذاکرات سازمان ملل با دو طرف درگیر در لیبی برای تشکیل یک دولت واحد و تقسیم قدرت ادامه دارد؛ آشوب در لیبی سبب شده است که نظامیان گروه تروریستی داعش و قاچاقچیان انسان به این کشور راه یابند.

کارشناسان معتقدند که اگر دو دولت رقیب در لیبی اختلافات خود را حل نکنند، این کشور با بحرانهای بزرگی در حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی و سیاسی روبرو می‌شود.

۲۵ مرداد ۱۳۹۴ ۱۳:۱۳
تعداد بازدید : ۶۲۰